بیش از 200 سناریو برای قیمت گذاری حامل های انرژی بررسی شد

فرزین، سخنگوی کارگروه اقتصادی: تبدیل ایران از وارد کننده حامل های انرژی به صادرکننده منطقه ای و جهانی آن از اولین ثمرات مثبت گام اول طرح هدفمندی یارانه هاست.

به گزارش خبرنگار شبستان، محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی یکشنبه شب با حضور در گفت‌وگوی زنده خبری شبکه دو سیما با غیر قابل انتظار دانستن واکنش مردم در روز اول هدفمندی یارانه‌ها از عادی بودن شرایط اقتصادی کشور در همه حوزه‌ها خبر داده و سخنان رییس‌جمهور و مصاحبه زنده شنبه شب را در این زمینه بسیار تأثیرگذار دانست.

وی در ادامه جلوگیری از واردات و حتی جایگزینی با صادرات برخی حامل‌های انرژی همچون گازوییل و نفت سفید در کنار افزایش صادرات دیگر حامل‌ها از جمله گاز و نفت خام و در پی آن افزایش بهره‌وری و بهبود معیشت مردم را از اولین ثمرات اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرد.

محمدرضا فرزین در پاسخ به این سؤال که معیارها برای تعیین قیمت حامل‌های انرژی همچون بنزین چه بوده است، گفت: ما بیش از 200 سناریوی گوناگون را برای قیمت‌گذاری مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که باید قیمت همه حامل‌ها را با هم افزایش دهیم تا امکان جایگزینی آنها به وسیله حامل‌های ارزان‌تر و در نتیجه بی‌اثر شدن طرح فراهم نشود.

وی همچنین با بیان اینکه تنها قیمت بنزین آزاد به 90 درصد قیمت فوق خلیج فارس که مصوب قانون است، رسیده و در دیگر بخش‌ها هنوز اختلاف زیادی با این معیار داریم، تصریح کرد: این قیمت بنا به قیمت حال حاضر نفت خام در فوق خلیج فارس طراحی شده و مطمئنا با افزایش یا کاهش این قیمت تغییرات قیمت بنزین آزاد هم در سال‌های آینده طبیعی خواهد بود.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی در ادامه و در پاسخ به این سؤال که چه مکانیزم‌هایی برای نظارت بر افزایش کارآیی و بهره‌وری در خصوص انتقال انرژی و دیگر حامل‌ها از جمله آب و برق اندیشیده شده است، گفت: طی سالیان متمادی بسیاری در این کشور به این نتیجه قریب به یقین رسیده بودند که هدفمند کردن و اصلاح سیستم توزیع یارانه‌ها به سخت‌ترین و لاینحل‌ترین مشکل اقتصادی کشور تبدیل شده است که هیچ دولت و مسئولی حتی جرأت نزدیک شدن به آن را نداشت در حالی که با اجرای مستمر این طرح طی سال‌‌های آینده و با همکاری و همراهی مردم و همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی ما می‌توانیم شاهد افزایش کارایی و بهره‌وری در بخش‌های گوناگون کشور باشیم.

وی در ادامه ضمن اشاره مجدد به یکی از مصوبات مهم دیروز کارگروه تحول اقتصادی به ریاست رییس‌جمهور در خصوص هدفمندی یارانه آرد و نان گفت: متأسفانه ایران یکی از بی‌نظم‌ترین و بدترین کشورها در سطح جهان در مدیریت آرد و نان است که ما تنها با تبدیل نرخ‌های چندگانه فعلی آاد به یک نرخ ثابت و یکسان در کنار حمایت‌هایی که همچون گذشته از کشاورزان گندم‌کار به عمل خواهیم آورد مقدمات تحولات عظیمی را در این بخش فراهم خواهیم آورد.

فرزین در همین زمینه با اعلام قیمت 250 تومان برای هر کیلو گندم برای واحدهای تولیدی و نانوایی‌ها از قیمت‌گذاری انواع نان‌ها به صورت استانی خبر داده و افزود: با توجه به کاهش قیمت تمام شده آرد ما شاهد کاهش 7 تا 13 درصدی قیمت ماکارونی‌ها خواهیم بود.

وی یکسان کردن قیمت آرد و گندم را مقدمه آزادسازی این بخش و واگذاری کامل آن به بخش خصوصی خبر داده و افزود: با این کار ما شاهد بهبود کیفیت آرد و نان و توسعه صنعت و تجارت آرد و نان در کشور و رقابتی شدن آن در جهت عرضه نان و سایر محصولات با کیفیت بهتر خواهیم بود.

در ادامه این گفت‌وگوی ویژه خبری که در کمتر از 24 ساعت بعد از اعلام شروع رسمی طرح هدفمندی یارانه‌ها صورت می‌گرفت، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی علت تعیین دو نرخ متفاوت را برای گازوییل را اینچنین پاسخ داد که ما با اختصاص گازوییل 150 تومان به بخش حمل و نقل و بخش‌های صنعتی مربوطه همزمان با تداوم چرخ‌های این بخش‌ها از بروز گرانی‌ها جلوگیری کرده و با تعیین نرخ بیشتر برای گازوییل آزاد که نزدیک نرخ فوق خلیج فارس است در جهت از بین بردن توجیه اقتصادی قاچاق این ماده ارزشمند در کشور حرکت کرده‌ایم.

در پایان وی با بیان اینکه سایت مرکز آمار به صورت همیشگی باز بوده و امکان ثبت‌نام برای تمام کسانی که تاکنون موفق به ثبت‌نام یا تکمیل اطلاعات خود نشده‌اند وجود دارد، گفت: کسانی که در شش ماه اول سال برای بهره‌مندی از یارانه‌ها ثبت‌نام کنند؛ در نیمه دوم سال با واریز یارانه‌ها می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند و به همین ترتیب کسانی که در نیمه دوم سال اطلاعات‌شان را تکمیل کنند در شش ماهه دوم سال آینده و در صورت امکان از ابتدای سال آینده بعد می‌توانند از این فرصت بهره‌مند شوند.

پایان پیام/

کد خبر 6019

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha