قدمت ۱۵۰ ساله مدرسه سازی خیرین در استان/ نوزدهمین همایش خیرین مدرسه ساز در یزد برگزار می شود

خبرگزاری شبستان: مدرسه سازی یکی از فعالیت های خیرمندانه در جامعه اسلامی است که در استان یزد قدمتی ۱۵۰ ساله با حضور پررنگ خیرین در این بخش روز به روز افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری شبستان - یزد:

ما در اسلام بسیاری از کارهای خیر را در جهت کمک به دیگران انجام می دهیم و خداوند متعال نیز بارها  در قرآن مجید بر آن تاکید کرده است.

 

کار خیر را در وجوه مختلف در جامعه می توانیم مشاهده کنیم و هر فردی می تواند با اساس توان خود در جامعه در راستی حمایت از محرومان جامعه تلاش کند.

 

در این زمینه هر فردی میتواند از کمک و حمایت معنوی خود در راستای بهبود جامعه تلاش کند و در صورت تمایل و توان مادی نیز این حمایت ها را می تواند به صورت های مختلف انجام دهد.

 

در هر جامعه ای برخی از افراد محروم در جامعه چشم به راه کمک های مادی و معنوی اقشار مختلف در جامعه هستند و آنها با توجه به وضعیت فعلی خود نیز سعی دارند تا به هر نحوی زندگی خود را اداره کنند.

 

مدرسه سازی یکی از حمایت های خیرین در جامعه است که توانسته به خوبی در بین خیرین جامعه رواج پیدا کند به نحوی که در مناطق مختلف استان این حمایت ها را شاهد باشیم و دانش آموزان مختلف را خوشحال در این مدارس مشاهده کنیم.

 

در استان یزد یکی از تشکل هایی که در زمینه مدرسه سازی فعال است به عنوان مجمع خیرین مدرسه ساز فعالیت دارد و اعضای آن از بین خیرین مدرسه ساز انتخاب می شوند.

مدرسه ، حسینیه نمونه ای از مدارس خیری در زمینه فرهنگی و آموزشی

مدارس خیر ساز استان یزد در اشکال مختلف در نقاط مختلف استان یزد ایجاد شده است که مدرسه حسینیه، مدرسه، مجتمع فرهنگی و غیره از جمله این نمونه ها است که علاوه بر فضای آموزشی در زمینه مذهبی نیز در نظر گرفته شده است و واقف در چند بعد به این امر توجه کرده است.

 

استان یزد دارای بیش از 2 هزار و 368 مدرسه در تعداد کلاس 9 هزار و 720 کلاس درس است اما با توجه به گسترش شهرها و آپارتمان نشینی برخی از مناطق نیازمند ساخت مدارس بیشتر هستند.

 

در این زمینه خیرین مدرسه ساز استان یزد سهم بسزایی در ایجاد و توسعه این مدارس داشته اند به نحوی که خیرین استان یزد حتی بیش از یک مدرسه ساخته اند که نمونه آن را آقای مرادی با ساختن بیش از 17 مدرسه در این جهت پیشگام هستند.

امیر حسین رادمنش، رئیس هیات مدیره خیرین مدرسه ساز استان یزد در این زمینه بیان کرد: مدرسه سازی یکی از فعالیت های مهم خیرین در استان یزد است که در استان یزد به خوبی از حمایت آنها برخوردار هستیم.

 

وی افزود: این مجوعه سه ضلعی آموزش و پرورش و نوسازی مدارس و خیرین است که به خوبی با هم همکاری دارند و به نحوی در راستای توسعه این امر خیری تلاش می کنند.

 

فعالیت ۲ هزارو ۱۰۰ خیر مدرسه ساز در استان یزد

 

رادمنش گفت : در حال حاضر 2 هزار و 100 خیر مدرسه ‌ساز در قالب این مجمع فعالیت می‌ کنند.

 

وی با اشاره به اینکه سابقه ساخت مدارس خیرساز در استان یزد به بیش از 150 سال پیش باز می ‌گردد، عنوان کرد: نخستین مدرسه خیرساز استان یزد متعلق به بیش از 150 سال پیش در شهرستان میبد است.

 

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد بیان کرد: 35  درصد از هشت هزار و 800 کلاس درس موجود در استان یزد که بالغ بر 203 هزار دانش‌آموز در آن مشغول به تحصیل هستند، فرسوده است و نیاز به بازسازی دارد.

 

وی تصریح کرد: الان دولت خیرین کشور حدود یک ماه اعلام کردند که 900 میلیارد تومان امسال کمک کردند ولی دولت فقط 200 میلیارد تومان کمک کرده است که این میزان به دلیل کمبود بودجه است و امیدواریم که خیرین بیشتر در این زمینه فعال شوند.

رادمنش بیان کرد: بافت قدیم یزد تقریبا خالی از سکنه است و مردم در شهرک های جدید اسکان پیدا کرده اند و ما الان 360 مدرسه در استان نیاز داریم که اعتباری به میزان پنج هزار میلیارد ریال نیاز داریم که نیاز به حمایت خیرین داریم.

 

برگزاری نوزدهمین دوره همایش خیرین مدرسه ساز استان یزد

 

وی افزود: جشنواره خیرین به عنوان نوزدهمین دوره در 31 فروردین 96 با حضور تمامی خیرین استان یزد برگزار می شود تا فرهنگ نیکوکاری افزایش پیدا کند.

 

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد تصریح کرد: شماره حساب 3402-822-6344444-1 بانک انصار شعبه امام رضا(ع) به حساب مجمع خیرین استان است و حتی کمترین میزان نیز میتواند به این بخش کمک شود.

 

رادمنش تصریح کرد: در 11 ماهه سال 95 نزدیک به 400 میلیارد ریال  در جهت خیرین مدرسه سازی کمک شده است که این میزان را مدیون این خیرین هستیم.

 

وی افزود: در مدارس غیر انتفاعی که کمک می شود ما هیچ حمایتی نمی کنیم.

 

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد بیان کرد: حراست از مدارس یکی از خواسته های ما است که کاش این قداست در جامعه وجود داشت و افراد اجازه تخریب و ضربه به این مکان ها را نمی دادند.

 

رادمنش بیان کرد: حسینیه، مدرسی یکی از طرح های ما است که علاوه بر مدرسه از این مدارس می توان به عنوان حسینیه نیز استفاده کرد و در مواقع عزاداری از آن استفاده کرد.

وی افزود: حدود 90 مورد از مدارس توسط خانواده شهدا ساخته شده است و در این بخش نیز اقشار مختلف مردم حضور پیدا کرده و سعی دارند تا در این کارهای خیری در زمینه مدارس شرکت کنند.

 

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان یزد خاطرنشان کرد: هر مدرسه خیری که پتانسل تجاری شدن دارد می تواند تا یکصد متر مربع بهره مند شوند و از مزایای آن بهره مند شود زیرا ممکن است که این بخش ها میتواند به عنوان سرچشمه ای به مدارس کمک کند که خانواده های خیرین افراد دارای شرایط می توانند از ان استفاده کنند و هزینه ان را صرف مدارس کنند.

 

اما آنچه که امروز می تواند گامی موثر در جهت آموزش و پرورش دانش آموزان باید و بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی نیز تاثیر گذار است، مدرسه سازی توسط خیرین جامعه است و اگر این امر در جامعه رواج پیدا کند می توان بسیاری از اقدامات موثر فرهنگی دیگر نیز انجان داد.

گزارش: سید ضیا میررحیمی

کد خبر 617407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha