آموزش تخصصی قرآن با واژه‌های کودکانه!

برگزاری مسابقات گوناگون مختص گروه سنی زیر 15 سال در کنار طراحی قسمت‌هایی از غرفه‌ها هماهنگ با طبع و سلیقه کودکانه، از جاذبه‌های بخش حوزوی برای قشر کودک و نوجوان به شمار می‌رود.


خبرگزاری شبستان: هرچند بخش حوزوی در نوزدهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، همچنان با ارائه آثار و محصولات تخصصی، مرکزی برای رجوع طلاب و دانشجویان به شمار می رود، اما با رویکرد جدید شرکت کنندگان این بخش، شاهد حضور پررنگ کودکان و نوجوانان در بخش حوزوی هستیم.
برگزاری مسابقات گوناگون مختص گروه سنی زیر 15 سال، کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای خانواده‌ها، حضور روحانیون متخصص در امور پرورشی... در کنار طراحی قسمت‌هایی از غرفه‌ها هماهنگ با طبع و سلیقه کودکانه از جاذبه‌های بخش حوزوی برای قشر کودک و نوجوان به شمار می‌رود که برای نمایشگاه امسال برنامه‌های ویژه‌ای را برای این قشر سنی در نظر گرفته است.


غرفه دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، در ضلع شرقی بخش حوزوی قرار دارد که در چند بخش مجزا،‌ پذیرای بازدیدکنندگانی از مقاطع سنی گوناگون است. اگر در قسمت عرضه کتب و نرم افزارهای آموزشی و پژوهشی این غرفه با گفته‌های حجت الاسلام باب الله آزادی روبه‌روی می‌شویم که محصولات این بخش را کاملا تخصصی و برای استفاده طلاب و دانشجویان علوم دینی معرفی می‌کند،‌ به فاصله چند متر آن طرفتر، قسمتی دیگر از این غرفه را با رنگ‌های صورتی، قرمز و شاد تزئین شده می‌یابیم که گویی برای حضور کودکان صحنه آرایی شده است.
در حین توضیحی که حجتالاسلام آزادی به ما و یک دانشجوی جویای کتابی پژوهشی در مورد ارائه 50 اثر تخصصی دفتر تبلیغات در این بخش از غرفه می‌دهد،‌ کمی آن سو تر کودکانی چون امیر علی اعملی وجود دارند که جذب زیبایی‌های بصری بخش کودکانه غرفه شده و به دعوت حجت الاسلام فتوحی،‌ کارشناس علوم تربیتی و پرورشی به آن بخش مراجعه می‌کنند.


تجربه‌ای که علی در کلاس کوچک تشکیل شده در این قسمت از غرفه کسب می‌کند،‌ همکلامی با مربی پرورشی برای آموزش تخصص قرآن کریم با واژه‌های کودکانه است که ما نیز به این جمع اضافه شده و دقایقی محصل کلاس کوچک آموزشی غرفه دفتر تببیغات حوزه علمیه قم می‌شویم. طرح سوالاتی از آیات قرآن کریم در قالب معماهای کودکانه، خواندن اشعاری با موضوعات مذهبی به همراه لحن گیرایی که این مربی پرورشی در ایجاد ارتباط با علی به کار می‌برد، خیلی زود نتیجه بخش شده و علی و دو کودکی که به تازگی به این جمع اضافه شده‌اند را با خود همراه می‌کند.
محمد حسن حاج علی مسئول روابط عمومی دفتر تبیلغات حوزه علمیه قم در این خصوص می‌گوید: تجربه کلاس‌های آموزشی برای کودکان را پیشتر در برخی از نمایشگاه‌ها کسب کرده‌بودیم که ما را برآن داشت چنین کلاس‌هایی را در نمایشگاه بین المللی قرآن نیز دایر کنیم و در جذب کودکان به مسائل دینی کوشا باشیم. وی در ادامه می‌گوید: جذب کودکان و نوجوانان به سوی قرآن به آن اندازه برای ما اهیمت دارد که با وجود کمی جا ترجیح دادیم از نمایش برخی از آثارمان چشم پوشی کنیم و بخش آموزشی کودکان و نوجوانان را در نوزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دایر کنیم.


اعطای جایزه به بچه‌ها از سوی حجت الاسلام فتوحی پایان بخش کلاس آموزشی او برای علی و دو خردسال دیگر است تا ما نیز رهسپار سایر غرفه‌ها شده و همراه دیگر بازدیدکنندگان از تازه‌های ارائه شده توسط حوزه‌های علمیه سراسر کشور مطلع شویم.
مشاوره مداحی در کنار مشاوره قرآنی و خانواده،‌ از جمله خدمات ارائه شده در غرفه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان است که به همراه مسابقه مفهومی پنج سوالی از قرآن کریم سبب جذب بازدیدکنندگان نسبتا زیادی به این غرفه شده است. حجت الاسلام روح الله پورعابدینی، مسئول غرفه در خصوص ابتکار مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان در ارائه خدمات مشاوره مداحی می‌گوید: امروز در جامعه شاهد روی آوردن جوانان بسیاری به امر خطیر مداحی هستیم که اگر تخصص لازم در این مقوله وجود نداشته باشد چه بسا خرافه‌گویی یا کج روی‌هایی را در این امر شاهد خواهیم بود به همین خاطر تصمیم گرفتیم از فرصت نمایشگاه بین المللی قرآن استفاده کنیم و در کنار مشاوره‌های قرآنی و خانواده، مشاوره مداحی را نیز به بازدیدکنندگان ارائه دهیم.
فن بیان، رباعی و اشعار مجالس عروسی و ترحیم،‌ سبک شناسی و... از جمله مشاوره‌های مداحی است که در این غرفه به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. همچنین آموزش مقدماتی روخوانی و روانخوانی، حفظ و نحوه صحیح ادای کلمات در بخش مشاوره قرآنی و نیز طرح مباحث ازدواج و همسریابی در بحث مشاوره خانواده سایر خدمات مشاوره‌ای غرفه مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان را شامل می‌شود.


اما کمی آن سوتر باز این رد و پای کودکان است که در دیگر غرفه‌های بخش حوزوی به تناوب دیده می‌شود. با عبور از کنار غرفه‌های موسسه معارف اسلامی امام رضا(ع)، موسسه تحقیقاتی اسراء و موسسه فرهنگی یاسین،‌ به غرفه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران می‌رسیم که با بهره‌گیری از حضور خواهران طلاب در این غرفه فضای مطلوبی را برای کودکان فراهم کرده است تا در کنار مشاوره و پرسش و پاسخ والدین خود با متخصصان این مرکز،‌ آنها نیز از برنامه‌های تدارک دیده توسط خواهران طلبه بهره شوند.
مسابقه پازل آیات قرآن برای مقطع سنی پنج الی 11 سال از طرف حوزه علمیه خواهران دزفول و آبادان،‌ حفظ قرآن در 10 دقیقه طرحی از حوزه عملیه خواهران استهبان فارس و چند مسابقه و طرح ابتکاری دیگر، بهانه‌ای است برای گرد آمدن بچه‌ها به گرد طلبه‌های این مرکز تا دقایقی با محوریت قرآن کریم به آموزش و مشاوره بپردازند.
در حالی که ندا حضرتی شش ساله مشغول چیدن پنج پازل در کنار هم برای تشکیل آیه‌ای از سوره مبارکه کوثر است، مژگان اکرمی طلبه‌ای از استهبان فارس،‌ دلیل توجه بیش از پیش به آموزش کودکان در بخش حوزوی را آشنایی این قشر سنی به عنوان آینده سازان کشورمان با مفاهیم قرآنی می‌داند تا با پیروی از آیات الهی و آموزه‌های اسلامی، ایرانی آباد با آرمان‌هایی والا و الهی داشته باشم.


 

پایان پیام/

 

کد خبر 61771

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha