دقیقه ای در کنار صائب؛ شاعر پرآوازه اصفهانی معروف به خلاق المضامین

خبرگزاری شبستان:اینجا آرامگاه شاعر پرآوازه اصفهان «صائب تبریزی» است. این آرامگاه در خیابانی که به برکت وجود او به همین نام متبرک شده، قرار گرفته و این شاعر در مقبره‌ای باشکوه با سروهای سربه فلک کشیده و جویباری که صدای آب را به افلاک می‌رساند، آرمیده.

خبرگزاری شبستان-اصفهان:

اینجا آرامگاه شاعر پرآوازه اصفهان «صائب تبریزی» است. این آرامگاه  در خیابانی که امروزه به برکت وجود او به همین نام متبرک شده، قرار گرفته و این شاعر گرانقدر در مقبره‌ای باشکوه با سروهای سربه فلک کشیده و جویباری که صدای آب را به افلاک می‌رساند، آرمیده است.

 

وارد فضای باغ که می‌شوی نمونه‌ای از باغ ایرانی دوره صفویه برایت تداعی می‌شود. سرو، جوی آب، صدای فواره و مقبره صائب که با کاشی‌های سبز و آبی تزئین شده و اشعاری که زیبایی فضای ساختمان را دوچندان کرده است.

 

میرزا محمدعلی صائب تبریزی (متخلص به صائب)، از معروف‌ترین شاعران عهد صفویه است که محل تولد او را بعضی در تبریز و بسیاری در اصفهان می‌دانند. پدر او اهل تبریز و از بازرگانان بزرگ آن زمان بود که بعدها به دستور شاه عباس اول با جمعی از تجار از تبریز کوچ کرد و در محله عباس آباد اصفهان ساکن شد.

ویژه برنامه «شبی با صائب» با همکاری هنرسرای خورشید سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان و معاونت فرهنگی شهرداری منطقه یک، میزبان جمعی از هنرمندان و هنردوستان شهر گنبدهای فیروزه‌ای است تا با مرور اشعار صائب و رونمایی از کتاب «همان مشتاق دیدارم»  در شناخت این شاعر پرآوازه نقش بسزایی داشته باشد.

 

صائب تبریزی شاعر پرآوازه عصر صفوی

در ابتدای این برنامه استاد فضل‌اله شیرانی متخلص به سخا، دبیر انجمن ادبی صائب با بیان اینکه صائب تبریزی یکی از ستاره‌های درخشان شعر ایران بوده و امشب زمان عاشقانه‌ های او است، افزود: شعر ملکه زیبایی است به شرط آنکه تاج معرفت را برسرگذارد و داغ عشق را بر دل نهد و اشعار صائب از این ویژگی برخوردار هستند.

 

قبرآقا و نذر و نیاز مردم در این بارگاه

وی با اشاره به تلاش‌های انجام گرفته برای بازسازی این مکان، گفت: در گذشته این مکان به نام قبرآقا معروف بود که مردم آن زمان اعتقاد خاصی به این مکان داشته و حتی نذورات خود را در این مکان ادا می‌کردند. اما بعدها به همت استادشهید احمد خوانساری، استاد قهرمان و جلال‌الدین همایی این مکان بازسازی و در اختیار عموم قرار گرفت.

تلاش برای ثبت یک روز به نام صائب تبریزی در تقویم ایرانیان

استاد سخا از آغاز فعالیت دفتر شعر اصفهان از سال 88 در این مکان و تلاش برای ثبت نام صائب در تقویم یاد کرد و گفت: پس از تلاش بسیار و صحبت با مسئولان امر در جلسه‌ای که بعدها به همت وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزار شد، قرار شد تا روزی به نام صائب در تقویم ایرانیان ثبت شود.

 

وی ادامه داد: از آنجا که تاریخ ولادت و وفات این شاعر گرانقدر مشخص نبود موفق شدیم با بهره‌گیری از نام ابجد صائب، عدد 103 را محاسبه و در نهایت 103 روز از سال که مصادف با 8 تیر هر سال است را به نام روز صائب در تقویم ملی ثبت کنیم.

 

استاد سخا در بخش دیگری از سخنان خود به شخصیت صائب تبریزی اشاره کرد و بیان داشت: این شاعر بلند آوازه و صاحب سبک شیعه اثنی اشعری است که ارادتمند خاندان نبوت و امامت بوده و سفرهایی نیز به مکه، عتبات و مشهد مقدس را در کارنامه خود دارد.

 

سبک شعر صائب کاملا اصفهانی است

وی با اشاره به برخی گمانه‌ها مبنی بر هندی بودن سبک صائب تبریزی، گفت: تا پیش از این، تعدادی از اساتید، سبک این شاعر را «سبک‌هندی» می‌دانستند. به قول استاد بیژن ترقی در مقدمه کتاب صائب سبکی کاملا اصفهانی است به طوری که اصطلاحات اصفهان در آن رعایت شده و این شاعر بیشتر عمر خود را در اصفهان ساکن بود.

 

مدیرعامل انجمن هماهنگی شاعران استان اصفهان  صائب را انسانی معتقد، مومن، عارف و عالم به علوم زمان خود به ویژه نجوم، زبان عربی و هندی عنوان کرد و اظهار داشت: در رابطه با اشعار او در برخی از اشعار نوی نوآوری و نوگرایی مشاهده می‌شود به گونه‌ای که در قالب پند و اندرز در یک مصراع مطلبی را بیان و در مصراع بعد آن را جواب داده است.

 

وی با اشاره به علاقه فراوان این شاعر به شهر اصفهان، گفت: با وجودیکه صائب چند سالی در دربار «شاه جهان» پادشاه هند زندگی می‌کرد، اما بعدها به اصفهان بازگشت و در دربار شاه عباس دوم به سمت ملک‌الشعرایی رسید اما به هیج عنوان از ریزخواران شاه نبود و در مدح او شعری نسروده است.

 

پس از سخنرانی استاد سخا نوبت به اکران مجموعه صائب با تلاش نیما جوادی رسید در این ویژه برنامه که به صورت ویژه به بررسی زندگی صائب پرداخته شده از صائب به علت برخورداری از تک‌بیت‌های ناب به عنوان خلاق المضامین یاد می‌شود.

 

نیما جوادی در این مستند صائب را یکی از شاعران کلاسیک ایران زمین می‌داند که بعد از حافظ موفق شد تا شعر ایران را به قله‌های رفیع موفقیت برساند تا جائیکه موفق شده از مضامین تکراری و کهنه مضمون‌های جدیدی خلق کند.

 

در پایان برنامه نیز با رونمایی از کتاب «همان مشتاق دیدارم» در آرامگاه صائب تبریزی که کتابی مملو از عاشقانه‌های این شاعر بلندآوازه به همت و یاری نیما جوادی بود، برنامه به پایان رسید.

کد خبر 654952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha