حکام آل سعود‌ پاسخگوی خانواده های حادثه منا باشند

خبرگزاری شبستان: نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري گفت: واکنش دولت سعودی به فاجعه منا و بي مسئوليتي در قبال اين فاجعه ماهيت ضداسلامی وهابيت حاکم در عربستان را آشکار کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هريسي، نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري همزمان با دومين سالگرد فاجعه منا و به مناسبت مراسم گراميداشت سالگرد شهادت مداح اهل بيت، مجاهد مدافع حرم و قربانی منا حاج محمدرضا جلالي در پيامي تاکيد کرد: واکنش دولت عربستان به فاجعه منا و بي مسئوليتي در قبال اين فاجعه و شکست گروههاي تکفيري و تروريستي مورد حمايت آل سعود در سوريه و عراق ماهيت عقايد دور از اسلام وهابيت حاکم در عربستان را نه فقط براي مسلمانان که براي کل جهان آشکار کرده است.
 
متن کامل اين پيام به شرح زير مي باشد:
 
بسم الله الرحمن الرحيم
وَمَنْ يخْرُجْ مِنْ بَيتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا (النساء : 100)
يکي از مناسک مهم مسلمانان سفر به سرزمين وحي، مکه و بجا آوردن حج است. حج يکي از مهم‌ترين فروع دين اسلام  و نمايش بندگي انسان در برابر خداوند يکتا و هستي بخش بوده و  سالانه بيش از دو و نيم ميليون مسلمان از سراسر جهان براي انجام مناسک حج به سرزمين وحي مکه مکرمه سفر مي کنند به همين دليل موسم حج ايام پر خاطره و مبارکي براي مسلمانان است. اما  چند سالي است موسم حج يادآور خاطرات تلخي شده  و واکنش دولت عربستان و بي مسئوليتي در برابر فجايع حج سال 2015 خاطرات آن فجايع را با وجود گذشت دو سال تلخ تر هم مي کند.
در سال 94 يکي از فجايع انساني در هنگام انجام يکي از مناسک حج به نام رمي جمرات توسط ميليونها مسلمان در سرزمين وحي روي داد و براساس آمار غير رسمي حدود چندین هزار انسان براثر ازدحام بيش از حد جمعيت و گرماي طاقت فرسا جان خود را از دست دادند.
مسئوليت برنامه ريزي و تامین امنيت خانه امن خدا برای مهمانان خدا به عهده حکام آل سعود است. اما موسم حج سال 2015 پر از بي مسئوليتي و به خطر انداختن جان حجاج  و زائران خانه خدا بود نخستين آنها سقوط جرثقيلي عظيم در صحن مسجدالحرام و پس از اين حادثه مرگبار، فاجعه اي مرگبارتر در روز عيد قربان رخ داده و در اثر بی تدبیری ماموران امنيتي سعودي صدها تن از حجاج در اثر فشار جمعيت، از دست دادن توان و زير دست و پا ماندن، جان خود را از دست دادند.
بدين ترتيب بزرگترين فاجعۀ انساني حج در روز عيد قربان سال 1436 ق در سرزمين منا رقم خورد و جمهوري اسلامي ايران با 464  شهيد بيشترين قرباني را در فاجعه منا به پیشگاه خدا تقدیم داشت که باید بگوییم واکنش ال سعود به اين فاجعه ، فاجعه آميزتر از اصل فاجعه بوده و  کساني که خود را خادم الحرمين و تامین کننده امنیت زائران و مهمانان خدا مي دانند بجای عذرخواهی حاضر به پذيرش هيچ گونه مسئوليتي در اين زمينه نشدند تا حداقل این اعتراف و عذرخواهی کمی از گناهان آنان بکاهد و بدتر و ظالمانه تر از عدم اعتراف و عذرخواهی ، آنها خود حجاج را مسئول بروز اين فاجعه اعلام داشتند و بر گناه و جرم خود افزودند.
باید خاطرنشان سازیم که واکنش دولت عربستان به فاجعه منا و بي مسئوليتي در قبال اين فاجعه و شکست گروههاي تکفيري و تروريستي مورد حمايت آل سعود در سوريه و عراق ماهيت عقايد دور از اسلام وهابيت حاکم در عربستان را نه فقط براي مسلمانان که براي کل جهان آشکار کرده است، لذا اين مسئله نشان مي‌دهد که بايد مراسم حج را هيئتي متشکل از مسلمانان کشورهای اسلامی بر عهده بگيرند چرا که سعودي‌ها قدرت و لياقت چنين کاري را ندارند.
اینجانب ضمن تسلیت دومین سالگرد این حادثه به خانواده های شهدا و جانباختگان فاجعه منا به ویژه شهادت مداح  و خادم مخلص و جوان اهل بيت، مجاهد مدافع حرم و قربانی منا حاج محمدرضا جلالي را که در اثر این حادثه به خيل همرزمان شهيدش پيوست به آقای حاج حسین  جلالی پدر داغدیده آن شهید که خود از مداحان برجسته اهل بیت عصمت و طهارت تبریز می باشد، به فرزندان و همسر آن شهید، برادران آن شهید به ویژه حجت الاسلام والمسلمین آقای مهدی جلالی و با گرامیداشت هفته دفاع مقدس امیدوارم شهید حاج محمدرضا جلالی که لباس  مادی را از تن برکنده و رخت عبادت، نسک الهی و معنویت بر تن کرده و رنگ خدایی را برگزیده بود و در منا در کنار سایر حجاج ، مظلومانه قربانی  و اوج گرفت و لباس احرامش جامه آخرتش شد در کنار عموی شهیدش شهید والامقام احد جلالی و دایی تازه درگذشته اش که از جانبازان هشت سال دفاع مقدس بود انشاءالله مورد لطف و رحمت ویژه احدیت خواهد بود.
از خداوند سبحان، غفران بی‌پایان و رضوان خاصّه برای همه جان باختگان این حادثۀ تلخ و اندوه ‌بار و صبر و اجر و سعادت برای بازماندگان آنان مسئلت دارم روحشان شاد و راهشان پر رهرو و آثار و برکاتشان ماندگار باد. انشاء الله.

کد خبر 657757

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha