اشک بر مصیبت امام حسین (ع) باعث طهارت روح می شود

خبرگزاری شبستان: معاون امور روحانیون آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با بیان اینکه اشک بر مصیبت امام حسین (ع) باعث پالایش و طهارت روح می شود، گفت: اسلام چهار پایه دارد؛ بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور و عاشورا هر ساله عزاداران را منتظر ظهور می گرداند.

حجت الاسلام محمد تقدیری، معاون امور روحانیون آستان حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با اشاره به کارکردهای عزاداری حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: امام حسین (ع) در بین ائمه اطهار دارای ویژگی هستند که پیامر گرامی اسلام فرمودند: حسین از من است و من از حسین، در تفسیر بند دوم این عبارت گفته اند که امام حسین (ع) و قیام او باعث آن می شود که دین اسلام زنده شود و پایدار می شود و "ان من حسین" یعنی پیامبر و دین او به وسیله قیام سید الشهدا (ع) پایدار می ماند.

وی خاطرنشان کرد؛ بنابراین هر ساله با شروع عزاداری ها و مراسم سینه زنی همراه با وعظ و سخنرانی ها پیرامون این قیام بزرگ دینی، یاد و نام امام حسین (ع) و اهداف بلند ایشان زنده می شود.

حجت الاسلام تقدیری با بیان اینکه عزاداری امام در چند بخش دارای تاثیراتی می باشد، اظهار کرد: در بعد معنوی و فردی مثلا ما سفارش شده ایم که نسبت به ائمه اول معرفت پیدا کنیم، دوم محبت پیدا کنیم، سوم از آنان اطاعت کنیم و چهارم آنان را در حیات و ممات زیارت کنیم هر یک از این موارد باعث می شود که انسان از نظر معنوی رشد کند.

معاون امور روحانیون آستان مقدس عبدالعظیم حسنی تصریح کرد: زیارت مرتب امام حسین (ع) در شب های جمعه، شب های قدر و ایام خاص چه از راه دور و چه نزدیک و سفر به کربلا باعث رشد معنوی و تعالی روح یک شیعه می شود.

وی با بیان اینکه اشک بر امام حسین (ع) باعث پالایش و طهارت روح می شود، ادامه داد: تربت امام حسین (ع) موجب شفا می باشد در هر وعده نماز در سجده ما به عنوان مهر نماز، مهر حسین (ع) را در دل ها زنده می کند.

حجت الاسلام تقدیری با بیان اینکه چه حکمتی دارد که نماز در زیر قبه امام حسین (ع) برای مسافر می تواند تمام باشد، افزود: شاید به این خاطر که حرم او خانه ماست، بارگاه او وطن ماست و گویا ما در خانه خود هستیم و نماز در وطن تمام است.

معاون امور روحانیون آستان مقدس عبدالعظیم حسنی با اشاره به بعد سیاسی عزاداری برای امام حسین (ع) تاکید کرد: هر سال که مومنین و شیعیان در عزاداری ها شرکت می کنند یک پیام و روحیه می گیرند و یک پیام اعلام می کنند با یاد مصائب امام حسین (ع) و درس های او روحیه استکبار ستیزی و ظلم ستیزی را فرا می گیرند و آماده آن می شوند که این پیام را به جهانیان منتقل کنند.

وی با بیان اینکه ما در این دنیای استکباری از میانمار تا یمن و فلسطین و سوریه در مقابل ظلم و استکبار می ایستیم، گفت: اسلام چهار پایه دارد؛ بعثت، غدیر، عاشورا و ظهور و عاشورا هر ساله این پایه ها را تقویت می کند و از نظر سیاسی مردم و عزاداران را منتظر ظهور گردانیده و آماده ظهور می گرداند.

حجت الاسلام تقدیری خاطرنشان کرد: در بعد اجتماعی؛ برنامه های عزاداری ها و حضور در مساجد و هیات ها همگی یک نوع وحدت و همبستگی و هم دردی بین مومنان ایجاد می کند، نذورات در هیات ها و کمک به فقرا از آثار نیک تاثیر عزاداری در صحنه اجتماع می باشد.

معاون امور روحانیون آستان مقدس عبدالعظیم حسنی با اشاره به بعد خانوادگی قیام عاشورا، اظهار کرد: امام حسین (ع) خانواده خود را نیز در این سفر همراه خود آوردند از حضور کوچکترین کودک شش ماهه حضرت علی اصغر (ع) تا مسن ترین انسان به نام حبیب و حضور دختران کودک حضرت رقیه تا زنان و دختران و همسران همه در این کاروان یک پیام خانوادگی به شرکت کنندگان در عزاداری ها می دهد و آن اینکه خانواده کوچکترین سلول حیاتی نظام جهانیست و بایستی این سلول و خانواده تقویت شود.

وی با بیان اینکه این بعد نشان می دهد که در سختی ها اعضای خانواده باید با هم باشند، تصریح کرد: در کربلا مردان وظیفه خود را به صورت جنگ و شهادت انجام دادند و زنان و دختران نیز به صورت اسارت و سخنرانی پیام این نهضت را به کوفه و شام بلکه به سراسر جهان رساندند، این پیام را به ما می دهند که در یک خانواده موفق مردان وظیفه تلاش دارند و زنان نیز وظیفه همکاری و پیام رسانی و تلاش های فرهنگی خانه را می توانند به عهده بگیرند.

حجت الاسلام تقدیری با اشاره به سخن امام راحل (ره) مبنی بر اینکه محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است، گفت: سخن گفتن درباره یک نهضتی که هزار و اندی سال از یک صحرای کوچک شروع شده و اکنون در سراسر جهان در روز جهانی عاشورا گسترده شده است بسیار مشکل است و مانند برداشتن لیوان آبی از اقیانوسی معرفت است.

کد خبر 658362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha