وجوه انحصاری حکومت صاحب الزمان(عج)

خبرگزاری شبستان: عدالت اجتماعی و بهره مندی عمومی از نیازهای ضروری و نیز تعالی روح بی نیازی در شهروندان حکومت مهدوی علیه السلام از زیباترین جلوه های دینداری در عصر حاکمیت اوست، به گونه ای که ثروتمندان جامعه از پرداخت زکات اموالشان دریغ نمی ورزند... .

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید و مفسر برجسته قرآن کریم در کتاب ارزشمند «امام مهدی علیه السلام موجود موعود» می نویسد:

 

گرچه در دنیای کنونی جلوه هایی از دینداری به چشم می خورد و بیشتر جمعیت جهان از متدینان به یکی از ادیان ابراهیمی اند، در روزگار حکومت آن حضرت(عج)، گرایش عمومی بشر به حق و عدل که جوهره اسلام ناب محمدی است، بزرگ ترین جلوه های دینداری را می آفریند به گونه ای که تمام انسان ها تحت پرچم اسلام ناب که در دست آخرین حجت الهی است گرد می آیند.

 

ویژگی های درخشان دوران حاکمیت امام زمان علیه السلام است

وقتی حاکم و هیئت حاکمه، قوانین مدنی، حقوقی و جزایی، دستگاه های مختلف اجرایی و قضایی، برخاسته از حق و بر محور عدل قرار داشته باشند و بر اساس قسط عمل کنند مردم نیز حق پذیر خواهند بود و بر پایه آن عمل خواهند کرد و بدین سان آیه «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ؛ همانا ما پیامبران خود را با ادلّه و معجزات فرستادیم و با ایشان کتاب و میزان عدل نازل کردیم تا مردم به راستی و عدالت گرایند» (1) در بالاترین مصداق خود عملی خواهد شد و تمام جامعه تحت رهبری کسی که خود مظهر تام «قائماً بِالقِسط» است قیام به قسط خواهد داشت.

 

اقامه همه جانبه احکام اسلامی و دستورهای دینی از ویژگی های درخشان دوران حاکمیت امام زمان علیه السلام است و شهروندان این مدینه عدل و فضیلت با اقتدا به امام خویش در تحقق آن سهم بسزایی خواهند داشت و همان طور که مصداق کامل و نهایی آیه «الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ؛ آنان که خدا را یاری می‌کنند آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند چون می دانند عاقبت کارها به دست خداست» (2) در آن عصر تحقق می یابد، نماز که ستون دین است به پا می گردد و زکات کاملا پرداخت و امر به معروف و نهی از منکر با تمام ابعادش اجرا می شود و ارتباط مومنان با خدا تحت عنوان «اقامه نماز» محکم می شود و بخش های نیازمند و بی نیاز جامعه انسانی و اسلامی با پرداخت زکات به هم پیوند خواهند خورد.

خوبی ها و زیبایی ها با امر به معروف پیوسته مطرح می گردد و پلیدی ها و زشتی ها با نهی از منکر از میان جامعه مهدوی رخت خواهد بست.

 

زیباترین جلوه های دینداری در عصر حاکمیت

از سویی دیگر، سرنوشت دشمنان دین و جلوگیران و ویرانگران مراکز نشر، ابلاغ و آموزش فرهنگ  دین جز گرفتاری به وعید عذاب خواری نخواهد بود «وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ؛ و کیست ستمکارتر از آن که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد منع کند و در خرابی آن اهتمام و کوشش نماید؟ چنین گروه را نشاید که در مساجد مسلمین در آیند جز آن که بر خود ترسان باشند. این گروه را در دنیا ذلت و خواری نصیب است و در آخرت عذابی بزرگ. (3)

 

عدالت اجتماعی و بهره مندی عمومی از نیازهای ضروری و نیز تعالی روح بی نیازی در شهروندان حکومت مهدوی علیه السلام از زیباترین جلوه های دینداری در عصر حاکمیت اوست، به گونه ای که ثروتمندان جامعه از پرداخت زکات اموالشان دریغ نمی ورزند و ریشه حرص و طمع نیز از قلوب نیازمندان برکنده می گردد؛ تا آنجا که زکات را در معابر انباشته می کنند؛ ولی دریافت کننده ای نیست.

 

رابطه برپایی قیامت با شهادت امام عصر علیه السلام

به رغم ویژگی های منحصر بفرد و زیبایی های وصف ناپذیرحکومت حق مهدی موجود موعود علیه السلام و همه گیر شدن دین حق وگسترش عدل، جامعه بشری در آن زمان نیز شاهد اختلاف خواهد بود، زیرا کفر و نفاق در آن دوران نیز دل های برخی از انسان ها را رها نمی کند و از سویی آنان که اسلام را نپذیرفته و با پرداخت جزیه و مالیات، زیر لوای حکومت اسلامی زندگی می کنند و افزون بر جمود و جحود بر عقیده باطلشان کینه و دشمنی حجت خدا را در دل می پرورانند، دست از اختلاف افکنی نخواهند کشید و سرانجام نیز وجود مبارک آن حضرت(عج) به دست مخالفان تبهکار به شهادت خواهد رسید.

 

رسالت جهانی آن حضرت(عج) همان رسالت پیامبر بزرگوار اسلام صل الله علیه وآله است که پس از خود یک به یک به جانشینان معصومشان سپرد و پیام آن، همان پیام زندگی بخش است که اوصیای آن حضرت جان گرامی خویش را بر سر ابلاغ آن با خدای خویش سودا کردند و نقطه اوج چنین ایثار  نثاری را حضرت سیدالشهداء علیه السلام در کربلا به ظهور رساند.

 

پیام عاشورای حسینی که نفی حکومت غیر خدا، طرد هر گونه ظلم و جور و احیای انسان بر محور حق، عدل و آزادگی است، به دستان پر توان آخرین حجت خدا به جامعه بشر ابلاغ و بشر را به کمال سعادتش رهنمون می شود و آن گاه که جامعه انسانی با گرفتن این پیام و زیر ولایت و رهبری امام معصوم روزگار خویش، به کمال خود رسید و آنان که قابلیت هدایت را از کف نهاده اند، آخرین پیام آور سعادت بشر را به شهادت رساندند، قیامت آغاز می شود و بساط عالم دنیا از هم می پاشد.

 

رابطه برپایی قیامت با شهادت امام عصر علیه السلام را از روایت شریف حضرت صادق علیه السلام از پدرانش به روشنی می توان دریافت: الإسلام و السطان العادل اخوان لا یصلح واحد منهما إلاّ بصاحبه: الاسلام اُسُّ و السلطان العالدل حارس، و ما لا اُسًّ له فمنهدم؛ و ما لا حارس له فضائع. فلذلک إذا رحل قائمنا لم یبق أثر من الاسلام و إذا لم یبق أثر من الاسلام لم یبق اثر من الدنیا. (4)

 

یعنی دین و امام، همانند و همتای هم اند که هیچ یک بی دیگری سامان نمی یابد: اسلام، پایه عالم است و امام پاسدار آن. پس اگر اسلام نباشد، هر گونه بنیان و بنیادی از اساس ویران است و چنانچه اسلام باشد و پاسداری نداشته باشد، ضایع و نابود می شود. از این روست که وقتی آخرین حجت خدا و پاسدار دین، یعنی وجود مبارک قائم آل محمد صل الله علیه وآله به شهادت می رسد و به لقای حق شتابد، اثری از اسلام نمی ماند و چون از اسلام اثری نماند، بساط دنیا یکسره برچیده خواهد شد و خورشید صبح قیامت طلوع خواهد کرد.

 

 

پی نوشت ها :  

1. سوره حدید آیه 25

2. سوره حج آیه 41 

3. سوره بقره آیه 114

4. منتخب الاثر، ص 338؛ معجم احادیث الامام المهدی ، ج 3 ص 193

 

کد خبر 660350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha