حقیقت دین مبین اسلام در اربعین آشکار می‌شود

خبرگزاری شبستان:حجت الاسلام پناهیان با بیان اینکه اربعین تمدن غرب را محاکمه کرده است، گفت: رابطه اربعین با امر فرج یک بحث شعاری نیست بلکه اربعین حسینی از عوامل مقدمه ساز در تسریع ظهور امام زمان(عج) به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام پناهیان استاد حوزه و دانشگاه، یکشنبه شب در موکب خدام الحسین(ع) واقع در عمود 1120 مسیر نجف تا کربلا گفت: برای نابودی ریشه فقر، هوشیاری نیاز است.

وی افزود: اربعین فقر را ریشه کن می‌کند، هر جامعه هوشمندی برای نابودی فقر دست به برنامه‌ ریزی‌های دراز مدت می‌زند برهمین اساس اربعین نیز جزء برنامه‌ریزی دراز مدت ما برای نابودی فقر از سراسر جهان خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در پاسخ به این سخن که برخی می‌گویند: هزینه‌های اربعین اگر به مردم فقیر و نیازمند داده شود بهتر است، ابراز کرد: روزی فردی نزد امام صادق(ع) آمد و از ایشان پرسیدند که آیا بهتر نیست ما پول حج را به فقرا بدهیم، حضرت در پاسخ به آن فرد فرمودند: به هیچ وجه، صدقه به فقرا به جای خودش اما حج هم باید اقامه شود؛ براساس احادیث و روایات نقل شده اگر در مسیر حج خطر جانی انسان را تهدید کند تکلیف از عهده فرد مستطیع برداشته می‌شود اما این امر در زمینه زیارت مضجع شریف امام حسین(ع) جاری نیست و توصیه می‌شود که انسان حتما به کربلا برود.

استاد حوزه علمیه درخصوص ارتباط اربعین با امر ظهور، بیان داشت: رابطه اربعین با امر فرج یک بحث شعاری نیست بلکه اربعین حسینی از عوامل مقدمه ساز در تسریع ظهور امام زمان(عج) به شمار می‌رود.

این استاد دانشگاه دعا را در راس عوامل مقدمه ساز برای تعجیل در فرج امام زمان(عج) بیان کرد و اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ اگر مردم برای ظهور دعا کنند زودتر این امر الهی محقق می‌شود همانطور که قوم بنی اسرائیل برای فرج پیامبرشان دعا کردند و خداوند دعای آنان را اجابت کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در خصوص رعایت تقوا و پرهیز از گناه، تصریح کرد: به طور قطع اگر افراد یک جامعه‌ای گرفتار گناه و آلودگی شوند هرگز نمی‌توانند حکومت امام زمان(عج) را بپذیرند و یا حتی امکان دارد به مقابله با امام نیز اقدام کنند بنابراین تقوا یکی از عوامل مقدمه ساز در امر فرج به شمار می‌رود.

وی مبارزه با ظالمان و دستگیری از مظلومان را از دیگر عوامل مقدمه ساز در امر فرج دانست و عنوان کرد: انسان منتظر باید اهل مبارزه با ظلم باشد امام راحل به ما نشان دادند که با کمترین امکانات می‌توان در برابر عده و عده ظالمان ایستادگی و مقاومت کرد و پیروز شد.

استاد حوزه علمیه روشنگری و دعوت به حق و رسوا ساختن باطل را از دیگر عوامل بیان کرد و اظهار داشت: رفع جهالت و تبیین حقایق سبب افشای حق و باطل می‌شود و این افشاگری زمینه معرفت افزایی افراد را بیشتر کرده و عاملی برای جدا سازی انسان‌های خوب‌ از بد می‌شود.

استاد دانشگاه اصلاح وضع سیاسیون جامعه را از دیگر مقدمات ظهور دانست و گفت: جامعه باید سطح توقع خود را از تقوا و دیانت مسؤولان افزایش دهد چرا که مسؤول متدین و با تقوا اثر مطلوبی در جامعه منتظر خواهد داشت. از دیگر عوامل دیگر تجمع، تعاون و ایجاد تشکیلات بین مومنان است، مومنان نباید هرگز منتظر باشند که مسؤولان اوضاع را اصلاح کنند بلکه لازم است با کار تشکیلاتی ولایتمداری را در جامعه تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مقدمات ذکر شده همگی در همایش بزرگ اربعین قابل مشاهده است، گفت: یکی از عوامل مقدمه ساز رعایت تقوا و اصلاح عمل است که ما مشاهده می‌کنیم بسیاری از افراد با گام نهادن در این مسیر عملکرد و سبک زندگیشان تغییر کرده و متحول می‌شوند.

وی درباره روشنگری و دعوت به حق و افشای باطل، اظهار داشت: امروز رسانه‌های جهان در حال سانسور اخبار اربعین هستند برهمین اساس لازم است هنرمندان کشورمان برای نشان دادن این همایش عظیم این زندگی متفاوت را به همگان نشان دهند. ما در اربعین تمدن غرب را محاکمه کردیم امروز در طول مسیر حرکت زائران اربعین کمترین حضور را قوه قضاییه و قانون دارد، کمترین امکان اختلاس در این مسیر است، کسی که با عشق در این راه گام بر می‌دارد و غذا می‌دهد نیازی به اختلاس و ناظر ندارد که او را کنترل کنند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز برخی از مدیران در جوامع بشری دوست ندارند این همایش را ببینند چون ناتوانی و عدم شایستگی آنان آشکار می‌شود و سطح انتظار مردم از آنان افزایش می‌یابد و نمی‌توانند هر فردی را به عنوان مدیر بپذیرند بنابراین اربعین فهم مردم را افزایش می‌دهد و بدین وسیله استاندارهای شیوه مدیریتی تغییر پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حقیقت دین مبین اسلام در اربعین آشکار می‌شود، خاطر نشان کرد: تجمع و همکاری مردم یکی از عوامل ظهور است، در پیاده روی اربعین ما شاهد این تجمع هستیم. این همایش کاملا مردمی برگزار می‌شود و حضرت آیت‌الله سیستانی فرمودند: ما می‌خواهیم این امر به صورت مردمی ادامه یابد؛ اربعین عاملی در تقویت ولایتمداری است.

کد خبر 667612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha