بال های حمایتی کانون فرهنگی هنری حبیبیان بافق برای ۲۰۰ نفر از محرومان خود

خبرگزاری شبستان: رابط فرهنگی کانون شهید حبیبیان بافق گفت: در راستای گسترش فعالیت های مسجد طراز اسلامی، تعداد ۲۰۰ نفر از محرومان منطقه، تحت پوشش حمایت های خیری این مسجد قرار گرفته اند.

خبرگزاری شبستان - یزد

 

هر دین و آیینی برای خود نمادهای متفاوتی دارد که در جامعه اسلامی نیز مساجد به عنوان یکی از نمادهای اسلامی است و در ان از آغاز صدر اسلام این مکان به عنوان محلی برای بسیاری از فعالیت های اجتماعی بوده است.

 

در این راستا کارکرد مساجد بسیار موثر و متفاوت از مکان های دیگر در جامعه بوده است به نحوی که در زمان صدر اسلام و پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله) بسیاری از اقدامات اجتماعی و فرهنگی از جمله اقامه دعاوی و مرکزی حکومت در مساجد شکل گرفته است.

مسجد طراز اسلامی به عنوان اصطلاحی است که به منظور احیای کارکردهای مساجد در جامعه اسلامی به کار گرفته می شود تا بتوان علاوه بر نمازهای یومیه بسیاری از اقدامات موثر از این مکان مقدس نشات بگیرد.

 

در استان یزد نیز اکنون بیش از دو هزار و 500 مسجد در حال فعالیت هستند که هر کدام از آنها فعالیت های متفاوتی را انجام می دهند و با فعالیت تشکل های مذهبی و فرهنگی اقدام به برگزاری برنامه های مختلف می کنند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد، بسیج مساجد، هیات امنای مساجد، اداره کل اوقاف و امور خیریه از جمله این تشکل های فرهنگی و مذهبی هستند که اقدامات مساجد را دنبال می کنند.

 

در این زمینه خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد به سراغ یکی از مساجد استان یزد در شهرستان بافق رفته و به نوعی فعالیت های این مسجد را در راستای مسجد طراز اسلامی بررسی کرده است.

مسجد و حسینیه پای پتک شهرستان بافق به عنوان مسجدی است که فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی متعددی را دنبال می کند و به نوعی در زمینه مسجد طارز اسلامی گام برداشته است.

 

در این مسجد و حسینیه بسیاری از اقدامات از جمله فعالیت های فرهنگی، اردویی، آموزشی، خیری انجام می شود به نحوی که حمایت از اقشار محروم و کم درآمد به نوعی با فعالیت های این مسجد گره خورده است.

 

غلامعلی حبیبان، مسئول هیات امنای این مسجد و حسینیه و رابط فرهنگی کانون شهید حبیبیان بافق در معرفی فعالیت های خود گفت: ما در این مسجد و حسینیه به عنوان مجموعه ای هستیم که فعالیت های فرهنگی و هنری و خیری را دنبال می کنیم و بسیاری از افراد و اقشار کم درآمد محل را تحت پوشش خود قرار داده ایم.

این مسئول با اشاره به نحوه فعالیت های خیری خود در این محل گفت: ما از طریق خیریان سعی بر کمک به مردم بی بضائت کرده ایم تا بتوانیم به نوعی کارکرد مساجد را احیا کنیم تا علاوه بر برپایی مراسم های مناسبتی و نماز جماعت به نحوی فعال تر کردن این مساجد را دنبال کنیم.

 

وی در این خصوص گفت: تعداد 200 نفر از افراد این محل که زندگی مناسبی ندارند تحت پوشش قرار گرفته اند و با همکاری پایگاه بسیج و مرکز نیکوکاری ایتام، خانوده های بد سرپرست، جوانان  در شرف ازدواج را مورد حمایت قرار می دهیم.

 

حبیبیان گفت: از ابتدای امسال تاکنون ما بیش از 80 میلیون تومان به محرومان کمک کرده ایم و از طریق فروشگاهی که داخل مسجد است با تخفیف و خرج هزینه آن برای این قشر ضعیف جامعه اقدام می کنیم.

وی در خصوص فعالیت های دیگر این کانون و مسجد گفت: ما فعالیت های فرهنگی و هنری دیگری از جمله اعزام به اردوی زیارتی مشهد مقدس، برنامه های مناسبتی، مسابقات فرهنگی  هنری، دوره های آموزشی سبک زندگی، دوره های قرآنی در این مسجد دنبال می کنیم .

این فعال مسجدی گفت: اگرچه در جامعه امروز به دلیل عملکرد نامناسب برخی از افراد و کم رنگ شدن فعالیت های مساجد شاهد حضور کمتر جوانان در مساجد هستیم اما ما سعی کرده ایم تا با استفاده از سخنرانان و مربیانی که بیشتر درد جوانان را بررسی می کنند به نوعی این جذب را داشته باشیم.

اما آنچه که در این زمینه میتواند اثر گذاری بیشتر داشته باشد توجه به اشاعه فعالیت های مساجد فعال در جامعه اسلامی است به نحوی که هر کدام از مساجد بتوانند ایده های مختلف را بدست آورده و آن را عملی کنند.

 

گزارش : سید ضیا میررحیمی

کد خبر 672647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha