روز جهانی معلولین یک روز تشریفاتی نیست بلکه دارای پیام است

خبرگزاری شبستان: نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: روز جهانی معلولین یک روز تشریفاتی نیست و برای ما پیام دارد برای مجلسی ها که قوانین درست و مدون تصویب کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، سید مهدی مقدسی، نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی (12 آذر) در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلول که در سالن اجتماعات کوه نور برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت این روز گفت: پیام روز جهانی معلولین این است که چرا در اثر غفلت ما بایستی بخشی از جامعه را دچار مشکل کنیم.

 

وی کاهش حوادث با ارتقاء سطح تولید خودرو و افزایش جرایم برای جلوگیری از تخلفات افراد متخلف و حادثه آفرین و همچنین مناسب سازی و نظارت بر بافت های فرسوده و استفاده از سازه های مقاوم برای ساختمان ها در مقابله حوادث و بلایای طبیعی را ضروری دانست و ادامه داد: این امور می تواند جلوی بسیاری از معلولیت ها و نقس عضو ها را بگیرد.

 

این مقام مسئول به زلزله اخیر در غرب کشور اشاره کرد و گفت: در این حادثه دلخراش افراد زیادی دچارمعلولیت شدند که این امر نشان دهنده عدم نظارت بر بافت های فرسوده، نبود سازه های مقاوم و همچنین ساخت و ساز های غیر متعارف است که باید این امور با نظارت صحیح و به موقع در بخش های دیگر مرتفع شود.

 

وی اضافه کرد: روز جهانی معلولین یک روز تشریفاتی نیست و برای ما پیام دارد برای مجلسی ها که قوانین درست و مدون تصویب کنند، دولت که نظارت کافی بر کارها داشته و همه افراد به ویژه مسئولان بهزیستی و همچنین مسئولان شهرداری که وظیفه خود را در قبال معلولین به درستی انجام دهند.

 

مقدسی در بخش دیگری از سخنانش ضمن تقدیر از خدمات گسترده بهزیستی استان مرکزی در بخش های مختلف به ویژه در خصوص کاهش معلولیت ها گفت: با تلاش های بهزیستی در خصوص مشاوره ژنتیک و نظارت بر این مهم شاهد کاهش آمار معلولیت کمتر شده است.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در خانه ملت با اشاره به اینکه با اقدامات پیشگیرانه بهداشت و درمان و بهزیستی آمار معلولیت از سال 95 در استان مرکزی اضافه نشده است، ادامه داد: این کار بسیار ارزشمند است ولی کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود.

 

وی بر انجام آموزش همگانی در جامعه تاکید کرد و گفت: ما بایستی آموزش های همگانی را گسترش دهیم و این مهم را از مدارس و دوران ابتدایی آغاز کنیم تا این مشاوره ها و آموزش ها بتواند موثرتر باشد.

 

این مقام مسئول همچنین با تاکید بر اینکه معلولیت محدودیت نیست اظهار کرد: جامعه باید نگاهش را به معلولین عوض کند و این عزیزان نیز به عنوان جزئی از جامعه باید در همه جا حضور فعال داشته باشند.

 

 

مقدسی با بیان اینکه در بحث اشتغال معلولین حرکت های صورت گرفته است، ادامه داد: امید است این گام ها بتواند راهگشایی اشتغال و فعالیت هر چه بیشتر این عزیزان در جامعه باشد.

 

وی با تاکید بر اینکه حمایت ها باید بیشتر شود، ادامه داد: این حمایت ها و قول ها باید عملی شود و در حد شعار باقی نماند.

 

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان با بیان اینکه از تعداد یک میلیون و 430 هزار نفر جمعیت استان مرکزی بیش از 30 هزار نفر معلول هستند، خاطر نشان کرد: از این تعداد 57 درصد به دلیل حوادث مختلف همچون رانندگی و دیگر اتفاقات دچار معلولیت می شوند و تنها 43 درصد به دلایل ژنتیکی و مادر زادی معلول هستند.

 

وی اضافه کرد: روز جهانی معلولین این را یادآور می کند که توانمندی و ظرفیت معلولین را مد نظر بگیریم چرا که این عزیزان توانایی های زیادی دارند که باید این استعداد ها و توانایی ها شناسایی و شکوفا شود.

 

در این مراسم که همراه با برنامه های شاد و متنوع برای معلولان بود از ماندگاران و فعالان حوزه بهزیستی با اهدا لوح و هدایایی تقدیر شد.

 

کد خبر 673433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha