اعطای مسئولیت به جوانان و کار تشکیلاتی، گامی در جهت جذب در مسجد حکایتی یزد

خبرگزاری شبستان: مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید عاصی زاده با اشاره به برنامه های مسجد حکایتی یزد در راستای جذب جوانان گفت: اعطای مسئولیت به جوانان و کار تشکیلاتی، گامی در جهت جذب در مسجد حکایتی یزد است.

خبرگزاری شبستان - یزد:

 

در هر دین و آیینی نمادی وجود دارد که که در دین مبین اسلام نماد آن مسجد شناخته شده است که در این راستا باید بازگشتی به صدر اسلام داشت و بررسی کرد که در آن زمان هدف از تشکیل بنای «مسجد» چه بوده و نیات و خواسته‌‌های پیامبر(ص) در مورد مسجد چیست؟

 

امروزه، جامعه اسلامی ما همانند دیگر جوامع، از ویژگی‌ها و کارکردهای حقیقی مسجد در صدر اسلام فاصله دارد که برای رسیدن به الگوی مسجد طراز اسلامی نیاز به کم کردن این فاصله‌ها داریم.

 

مسجد طراز اسلامی عنوانی است که نخستین بار مقام معظم رهبری در پیامی که به نوزدهمین اجلاس سراسری نماز در 18 مهرماه 89 اجلاسیه نماز دادند، خواستار رسیدن به چنین مسجدی شده‌اند.

 

منظور از مسجد طراز اسلامی، رسیدن به مسجدی براساس قاعده و روش صدر اسلام است که برای تبیین جایگاه و شاخصه‌های مسجد طراز اسلامی باید بازگشتی به صدر اسلام داشت زیرا مشخص کردن کارکرد مسجد در صدر اسلام می‌تواند بهترین الگو در تهیه و تدوین مسجد جامع طراز اسلامی باشد. با الگوبرداری از مساجد صدر اسلام می‌توان به مسجد طراز اسلامی در جامعه کنونی دست یافت.

 

مطالعه ویژگی‌ها و کارکردهای مسجد در صدر اسلام، سیمای مسجد طراز اسلامی را برای ما به خوبی روشن می‌کند مسجد طراز اسلامی عهده ‌دار نقشهای مهمی در زمینه عبادی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و نظامی و... است که میتوان برای مثال مساجد در زمان انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره نمود که به عنوان مسجد طراز اسلامی استفاده می شد و پایگاهی برای تجمع اقشار مردم و انجام امورات خود به حساب می آمد  و این بار ما به سراغ یکی از مساجد شهرستان یزد میرویم که در زمان انقلا فعالیت هایی در آن انجام گرفته است.

مسجد حاج رضا حکایتی واقع در خیابان انقلاب است که قدمت این مسجد به حدود 50سال می رسد، هیئت مذهبی این مسجد با توجه به داشتن متولی و چندی از بزرگان محله اداره می شود.

 

محمد مهدی سلیمی، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید عاصی زاده با اشاره به برنامه های این مسجد و کانون به خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد گفت: در این مسجد تشکل های فرهنگی مذهبی همچون کانون فرهنگی هنری سردار شهید عاصی زاده، هیئت غدیر امیرآباد، پایگاه مقاومت بسیج سردار شهید عاصی زاده و مجتمع فرهنگی غدیر در حال فعالیت هستند .

سلیمی گفت: همه مجموعه ها و تشکل های موجود در مسجد با همبستگی با یکدیگر و با مدیریت امام جماعت مسجد در خصوص جذب جوانان و کودکان در قالب مسجد طراز اسلامی فعالیت هایی اعم (برگزاری دوره های آموزشی و علمی ، کلاس های قرآنی، اردوهای فرهنگی ورزشی ، کلاس های نهج البلاغه و ... ) را انجام می دهند.

 

برنامه های شاخص مسجد حاج رضا حکایتی در محله امیرآباد یزد که به عنوان الگویی برای مساجد دیگر است توسط کانون فرهنگی هنری سردار شهید عاصی زاده به طور سالانه در حال برگزاری است که می توان به برگزاری دوره های علمی و درسی برای نوجوانان و جوانان در مسجد، برگزاری یادواره شهدای محله توسط همین نوجوانان و جوانان مسجدی، ویژه برنامه استقبال از مسافران و میهمانان نوروزی توسط بچه های مسجد و ارتباط مداوم امام جماعت با خانواده ها و دیگر برنامه هایی که در طول سال متناسب با ایام برگزار می شود، اشاره کرد .

سلیمی در ادامه گفت: در خصوص پر رونق کردن مساجد ، یکی از کارهایی که ما در مسجد حاج رضا حکایتی باعث رونق بخشیدن مسجد و حضور نوجوانان و کودکان در مسجد شد این است که بازگشایی مسجد مختص به برگزاری نماز جماعت نیست بلکه برنامه هایی در طول روز برای نوجوانان و جوانان داریم.

 

مدیر مسئول کانون حکایتی ادامه داد: یکی از مهمترین مشکلات مسجد و کانون فرهنگی هنری، کمبود بودجه و عدم حمایت ارگان ها و ادارات با توجه به فعال بودن مسجد و برگزاری برنامه های متنوع است .

 

وی افزود: ما در این کانون و مسجد اقدام به برگزاری برنامه های مشارکتی با حضور کانون ها و مساجد و مجتمع های فرهنگی اطراف مسجد حکایتی کرده ایم به نحوی که سعی داشته ایم تا جوانان را به مساجد جذب کنیم و فعالیت ها را با حضور پرشور جوانان برگزار کنیم.

سلیمی ادامه داد: ما در راستای جذب جوانان اقدام های متفاوتی انجام داده ایم که یکی از آنها اعطای مسئولیت در بدو ورود جوانان به مسجد است و هر کدام از آنها را مسئول در بخشی فرهنگی قرار می دهیم تا از این طریق خود را دخیل کنند و برنامه های مختلف و ایده های آنها را اجرایی کنیم.

 

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری شهید عاصی زاده تصریح کرد: ما به منظور الگو گیری و کسب تجربه در مسجد سعی کرده ایم تا با حضور اعضای کانون در برنامه های مساجد دیگر این برنامه را دنبال کنیم.

سلیمی در پایان گفت: از برنامه ها و اقدامات مهم دیگر ما در راستای هم افزایی اعضای کانون ها و ارائه الگوی مسجد طراز اسلامی برگزاری برنامه « ویژه استقبال از میهمانان نوروزی» است که در مساجد تاریخی استان است که با مسئولیت  کانون فرهنگی هنری شهید عاصی زاده و همکاری کانون های مساجد شهرستان یزد برگزار می شود و مورد اسقبال مسئولان و شهروندان و همچنین مسافران نوروزی می شود.

 

گزارش: سید ضیا میررحیمی

 

 

 

کد خبر 673990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha