آب شرب مردم یزد و حقایقی كه در این هیاهو و جنجال گم شده است

خبرگزاری شبستان: امروز با توجه شرایط کم آبی، ما با مشکلاتی دست به گریبان شده ایم که باید به آنها نیز توجه ویژه ای کنیم.

خبرگزاری شبستان، یزد

در ماهی كه گذشت مكررا خبر می رسید كشاورزان ورزنه به خط لوله انتقال آب یزد تعرض كرده و باعث قطع آب شده اند و متاسفانه شبكه های ماهواره ای و رسانه های معاند نیز از اینكه آب شرب یك شهر مهم و تاریخی ایران قطع شده و كودكان آن به علت در دسترس نبودن آب شرب با كیفیت راهی بیمارستان شده اند، خوشحال شده و هورا می كشیدند.

البته خیلی دور از ذهن می نماید كه یك كشاورز دست به این كار بزند چون كشاورزان جزو مهربانترین انسان های روی زمین هستند و مضافا اینكه یك ورزنه ای اصیل نمی تواند دست به چنین اقدامی بزند چون به غیر از علما و جامعه شناسان داخلی، مورخینی همچون پترس گیلانتز (١١٣٥) و ماكسیم سیرو (١٩٥٩) اهالی ورزنه را مردمانی پاك سرشت نام نهاده كه در بین اصفهان و یزد همواره منشا تلاش و آبادانی بوده و ارتباطات آنها نیز بیشتر با عقدا، ندوشن و یزد بوده لذا امیدواریم تكمیل هر چه سریعتر محور ندوشن - ورزنه به این ارتباطات و رفت و آمدها بیافزاید هر چند در حال حاضر هم كم نیستند جوانان اهل ورزنه كه در یزد و شهرهای تابعه استان یزد مشغول كسب و كار هستند.

 

و اما از این كه بگذریم تامل در چند نكنه پیرامون خط انتقال آب نیز می تواند ذهن ما را معطوف به واقعیت های بیشتری نماید:

 

١- آبی كه برای شرب مردم یزد منتقل می شود از زاینده رود نیست بلكه از سرشاخه های كارون است كه ابتدا با تونل كوهرنگ به این سوی زردكوه بختیاری منحرف گردیده و سپس به سد زاینده رود ریخته شده و منتقل می شود. حجم این مقدار آب انتقالی اگر در یك رودخانه رها شود انرژی حركت نداشته و در فاصله چند صد متری فرو می رود و این را مقایسه كنید با تعداد چاه های غیرمجازی كه بنا به برخی آمار در سایت ها و تارنگاشت ها حدود ١١ هزار حلقه آن در استان اصفهان وجود دارد.

 

٢- ایران جزو كنوانسیون بین المللی تالاب هاست و حقابه تالاب ها هم باید رعایت شود. هر گاه در سال های ترسالی آب زاینده رود به باتلاق گاوخونی می رسیده سفره های آب زیرزمینی ندوشن در جنوب میبد و شهرستان های ابركوه و خاتم نیز تغذیه و چشمه سارها و قنوات جاری می شده اند لذا مردم این ٣ شهر و شهرستان هم مانند مردم ورزنه از خشكسالی و عدم رسیدن آب به باتلاق گاوخونی متضرر شده اند كه تنها راه حل آن نزول رحمت آسمانی و بارش باران و برف است.

 

امیدواریم مردم سه استان چهارمحال و بختیاری، اصفهان و یزد كه همواره در طول تاریخ در كنار هم و حامی یكدیگر بوده اند،  در این برهه نیز برای در كنار هم زیستن و استفاده از منافع مشترك، بر محور وفاق و همدلی حركت نموده و بهانه ای دست عناصر فرصت طلبی كه آگاهانه در پی ایجاد ناامنی و بر هم زدن جو روانی می باشند، ندهند.

 

محمد زاده رحمانی، مدرس دانشگاه

کد خبر 701157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha