رقابت کاروان های حج درکمک به فقرا/ اهتمام خاص روحانیون به وجه سیاسی حج

حجت الاسلام حسینی اراکی با اشاره به توجیه رفتارهای تنش زا به حجاج برای جلوگیری از بروز هرگونه اختلاف در آیین حج گفت: روحانیون در کاروان های اعزامی بیشتر بر جبنه سیاسی حج و وحدت آفرینی از طریق آن اهتمام دارند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی اراکی، روحانی کاروان های حج تمتع در دوره های متعدد با اشاره به تلاش های روحانیت برای تبیین مناسک و اعمال این آیین عبادی سیاسی برای حجاج به خبرنگار شبستان گفت: این مهم از طریق برگزاری حداقل 10 جلسه برای حجاج مدینه اولی و بالغ بر 12 جلسه برای حجاج مدینه دومی انجام می شود، چراکه مدینه اولی ها فرصت یادگیری برخی دیگر از مناسک همزمان با انجام اعمال مستحبی در مدینه منوره را دارند.

وی اظهار کرد: این جلسات با حضور مدیر، روحانی و حتی پزشک کاروان به منظور تبیین و تشریح نکات ضروری برگزار می شود و بیشترین بازده را در هدایت حجاج خانه خدا برای انجام صحیح مناسک و اعمال حج درپی دارد.

حجت الاسلام حسینی اراکی با بیان این مطلب که روحانیون کاروان ها در این جلسات اسرار و تاریخ حج، واجبات و محرمات را برای زائران بازگو می کنند، تصریح کرد: روحانیون می کوشند تا در این جلسات جزئی ترین مسائل اما کاربردی ترین آنها را برای حجاج بیان کنند تا مسئله مبهمی در ذهن آنها باقی نماند.

 

رییس دادگاه تجدیدنظر استان تهران درباره وظایف روحانیون کاروان های حج برای ایجاد تعامل میان حجاج ایرانی با حجاج سایر کشورها عنوان کرد: باید توجه داشت که عمده مسئولیت روحانیون به تلاش های سیاسی بازمی گردد چراکه آیین حج عنوان عبادی سیاسی را همراه دارد از این رو تلاش می شود تا در این کنگره که شاید برای هر انسان مستطیع و مکلف تنها یک بار در عمر اتفاق بیفتد بیشترین استفاده ها را به ویژه در راستای وحدت آفرینی میان فرق و مذاهب اسلامی ببریم.

وی ادامه داد: علاوه بر این حج بهترین فرصت برای ارائه و معرفی ارزش هایی همچون ایثار و دفاع مقدس به مسلمانان سایر کشورها است، از طرفی حجاج ایرانی به ویژه بانوان با نوع پوشش و رفتار خود در مناسک حج بیشترین تاثیرگذاری ها را دارند، به گونه ای حضور بانوان با چادرهای مشکی به عنوان نمادی از جمهوری اسلامی تاثیرات مطلوبی را درپی داشته است.

حجت الاسلام حسینی اراکی درباره نقش روحانیون در ممانعت از انجام رفتارهایی که منجر به اختلاف و تنش می شود، عنوان کرد: برخی عادات ما ایرانی ها برای مسلمانان دیگر کشورها به ویژه از میان اهل سنت قابل درک نیست بنابراین سعی می شود در جلسات توجیهی مصادیق این رفتارها بیان شود تا حجاج با اطلاع و عدم انجام آنها از بروز اختلافات و تنش های احتمالی جلوگیری کنند.

 

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر تشویق حجاج به کمک کردن به مسلمانان فقیر و نیازمند بجای انجام خریدهای نابجا بیان کرد: اگرچه خرید سوغات توسط حجاج مستحب است اما می توان با خریدهای معقول به مستمندان توجه بیشتری داشت، البته حجاج ایرانی در این زمینه نیز بسیار فعال هستند و در حقیقت آمار میزان کمک به فقرا در میان کاروان ها به نقطه عطفی برای رقابت تبدیل شده است.

حجت الاسلام حسینی اراکی ادامه داد: سال گذشته نیز درپی این اهتمام حجاج ایرانی مبالغ قابل توجهی برای کمک به سیل زدگان پاکستان جمع آوری شد و پیش بینی می شود امسال نیز حجاج ایرانی برای کمک به قحطی زدگان سومالی پیشگام باشند.

وی درباره ضرورت های امروز آیین حج خاطرنشان کرد: مسلمان باید به معنای حقیقی مسلم و عبد خدا باشد و این امر به آیین حج محدود نمی شود از این رو در جلسات توجیهی می کوشیم تا شیوه رفتار آراسته به مکارم اخلاق به حجاج آموزش داده شود.

پایان پیام/

 

کد خبر 71680

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha