مرثیه‌خوانی در مجلس حسینی یک سرمایه نفیس است

آیت الله خاتمی گفت: مرثیه‌خوانی در مجلس سالار شهیدان یک سرمایه نفیس است، مداحان نباید این سرمایه را ارزان بفروشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت‌الله سیداحمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر امروز در نخستین همایش تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمال‌غرب کشور در تبریز روضه‌خوانی و خدمتگزاری در مجالس حسینی را افتخاری بزرگ دانست و اظهار داشت: مداحی یا مرثیه‌خوانی در مجلس سالار شهیدان یک سرمایه نفیس است.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به این‌که مداحان نباید این سرمایه را ارزان بفروشند، خاطرنشان کرد: سعی کنید با خدا معامله کنید چراکه رُکن اساسی در این دستگاه خود حضرت سیدالشهدا  است.

وی مداحان جوان را مایه افتخار مکتب تشیع دانست و افزود: از آنجایی که مداح به نوعی منتسب به اهل بیت(ع) است، این انتساب با اینکه افتخار است ولی مسؤولیت‌های خطیری نیز به دنبال دارد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان با تأکید بر این‌که مداح اهل بیت(ع) باید رفتار، پوشش و گفتارش مطابق با سیره اهل بیت باشد، افزود: نه تنها خود مداح بلکه خانواده و منسوبان مداح نیز باید به مداحی جور باشد.

آیت‌الله خاتمی با انتقاد از تجمل‌گرایی و مادی‌گرایی برخی مداحان گفت: مداحان مخلص‌ آبروی این کار هستند و برخورد تاجرمآبانه و کاسب‌کارانه با مداحی ناسپاسی است.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر خواندن غزل اخلاقی در ابتدای هر مداحی گفت: بنده شخصاً شیفته روضه‌خوانی آذری‌ها هستم و شاید متوجه برخی واژه‌های آنها نباشم ولی تا آخر گوش می‌دهم.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به ویژگی های مهم روضه خوانی گفت: روضه باید مستند باشد، البته بی‌دلیل هم نباید سخت‌گیری کرد و تا روضه‌ای خوانده شد و برای ما نامأنوس بود، انگ دروغ به آن زد، این کار خطاست.

وی ادامه داد: مداح باید بگوید که زیر این آسمان حق و باطل وجود دارد، البته ورود به سیاست نباید باندی و جناحی باشد، ما در این کشور حجت شرعی به نام ولی‌فقیه داریم و انتظار می‌رود تا مداحان موضع انقلابی یا همان حمایت از ولی‌فقیه داشته باشند.

کد خبر 726810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha