گشوده شدن در خانه موزه شیخ محمد خیابانی به روی گردشگران

خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در مرکز تبریز واقع شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ مهدی بزاز دستفروش، رییس امور موزه های آذربایجان شرقی امروز در دیدار نمایندگان مجلس و متولیان فرهنگی استان از روند راه‌اندازی خانه موزه شیخ محمد خیابانی در تبریز اظهار داشت: در خانه شیخ محمد خیابانی به دنبال راه اندازی خانه موزه این مبارز آزادیخواه هستیم و در این راستا مجموعه آثار و محتوای نمایشی این موزه به تدریج گردآوری می شود.

وی تاکید کرد: این خانه موزه صرف نمایش آثار نبوده، بلکه کارکرد اصلی آن در حوزه آموزش و پژوهش است، بنابر این به دنبال تشکیل آرشیو غنی پژهشی در آن هستیم.

بزاز دستفروش یادآور شد: گشایش نمایشگاه مجموعه اسناد و تصاویر تاریخی شیخ محمد خیابانی در خانه این شخصیت ملی، اولین حرکت برای تشکیل خانه موزه و ثبت این رویداد تاریخی است.

رییس امور موزه های آذربایجان شرقی تصریح کرد: این نمایشگاه در 4 بخش شامل جراید و مطبوعات نهضت شیخ محمد خیابانی، اقدام های این آزادیخواه، همراهان و یاران و یادبود وی است، پس از غنی سازی این مجموعه در یک سال آینده خانه موزه شیخ محمد خیابانی در این محل ایجاد می شود.

وی با بیان این‌که شیخ محمد خیابانی از شخصیت هایی است که مغفول و مجهور مانده است، افزود: این محل برای معرفی این شخصیت برای مردم نقش بسزایی ایفا می کند و بازدیدکنندگان از این محل خواهند دید که وی رهبر مبارزه با استعمار و استبداد قاجاری بوده و فوق العاده به ایران دلبستگی داشت.

گفتنی است، خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی در سال های پایانی دوره قاجار ساخته شده و در مرکز تبریز واقع شده است و این شخصیت تاریخ ملی ایران 10 تا 15 سال آخر عمر خود را در آن زیسته بود.

این خانه در یک طبقه ساخته شده و شامل 2 حیاط اندرونی و بیرونی است و بنای آن با حیاط بیرونی توسط 2 ورودی ارتباط دارد که در امتداد این درها 2 راهرو دسترسی به سالن اصلی ( طنبی) و اتاق های جانبی را امکان پذیر می کند.

کد خبر 727598

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha