آرای قضایی باید اصلاح کننده و مفید برای جامعه باشد

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد گفت: در صدور آرای قضایی، همت تمام قضات بر تصویب آرایی است که اصلاح کننده و اثر بخش برای جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، حجت اسدی رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد در جلسه ستاد کاهش جمعیت کیفری استان یزد گفت: قضات باید بر اساس قانون و با تکیه بر فکر و اندیشه، آرایی صادر کنند تا تاثیر گذار باشد و بدانند همیشه مجازات هایی مانند زندان و شلاق بازدارنده نیست و در مواقعی نتیجه معکوس دارد.

وی به تاثیرات مجازات جایگزین حبس بر متهم و خانواده او و جامعه و دولت اشاره کرد و گفت: باید قضات در تصمیمات خود تمامی عوامل تاثیر گذار بر اصلاح فرد را در نظر بگیرند و در بازداشتها و صدور آرای خود تدبیری اتخاذ نمایند که پرونده را در مسیر اصلاح قرار گیرد.

اسدی کاهش جمعیت کیفری زندان ها ضروری دانست و اظهار داشت: باید مسئله کاهش جمعیت کیفری به صورت هدفمند دنبال گردد تا ضمن کاهش آثار سوء مجازات حبس، فرصت هجمه به قوه قضاییه نیز از معاندین نظام گرفته شود.

وی از تخصصی شدن شعب در دادگستری بر حسب موضوع خبر داد و گفت: قضات باید در اخذ تصمیمات و صدور آرا قضایی از مددکاران و مشاوران استفاده نمایند تا بهترین آراء با رویکرد اصلاحی صادر شود.

این مقام قضایی موضوع حبس زدایی را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: باید تا آنجا که امکان دارد و در چارچوب قوانین می گنجد از صدور مجازات حبس اجتناب شود.

وی خاطرنشان کرد: زندان مکان مناسبی برای نگه داری افراد معتاد نیست و افراد معتاد باید تحت درمان قرار بگیرند و به جای حبس در زندان و متحمل شدن هزینه برای دولت و مشکلات برای خانواده آنها و بی تاثیری محکومیت بر معتادین، می توان آنها را به مراکز درمان معرفی کرد.

وی به قضات که راهی جز حبس برای متهم نمی بینند گفت: یک مقام قضایی باید یک مدیر خوب و توانمند نیز باشد و از همه ظرفیت ها در جهت پیدا کردن راهکاری برای حبس زدایی و همچنین اتخاذ تصمیمات اثر گذار و مثبت بهره گیرد و بداند آخرین راه حبس و زندان است و در بعضی مواقع سنگینی بار تحمل مجازات های جایگزین حبس به مراتب از خود حبس بیشتر اثر دارد.

رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب یزد تاکید کرد: پرونده های دارای مهتم در زندان باید خارج از نوبت رسیدگی شود و در این راستا می توان با استفاده از ویدئو کنفرانس در استان و شهرستان ها اظهارات متهم را از طریق این سیستم گرفت و بدون صرف وقت و هزینه اطلاعات پرونده را تکمیل و پرونده را به سرعت جهت صدور رأی آماده کرد.

 

کد خبر 728417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha