حدود ۲۵ درصد از سالمندان ما فاقد پوشش حمایتی هستند

مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به آمار سالمندان استان یزد گفت: ۲۵ درصد از سالمندان ما فاقد هرگونه پوشش حمایتی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد، جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه استان یزد با موضوع  « مناسبت های جهانی  ماه مهر» گفت: ما در ماه مهر مناسبت های جهانی داریم که سالمندان، ناشنوایان، کودکان و نابینایان از جمله این مناسبت ها است که نشان دهنده توجه خاص و ویژه به این جوامع هدف است.

 

وی افزود: این گروه ها به عنوان گروه های آسیب پذیر هستند که اگر توجه خاص به آنها نشود دچار آسیب های متعددی خواهند شد و جامعه نیز با مشکل رو برو می شود.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: در بحث ناشنوایان غیر از این که جامعه هدف بالغ بر 3 هزار و 200 نفر از خدمات ما استفاده می کنند که سال گذشته بیش از 9 هزار مورد خدمات شنوایی سنجی  و از این قبیل به آنها ارائه شده است.

 

عفتی تصریح کرد: ما همچنان در موضوعاتی که تکلیف است، گام برداشته ایم و در بحث معلولان مبحث توانمندسازی به عنوان وظیفه اصلی است که بستر توانمندی و توانبخشی را به این گروه ارائه داده ایم تا بتوانند از حق خودشان در جامعه استفاده کنند.

 

وی ادامه داد:ما تمامی سعی خود را قرار داده ایم تا در بستر قانون این افراد بتوانند از حقوق خود دفاع کنند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد:ما در استان یزد امکانات خود را در اختیار داریم که ناشنوایان از آنها بهره مند هستند اما در این راستا با توجه به اقدامات ژنتیک و غربالگری کودکان در بدو تولد، خوشبختانه نوزادی نداریم که وارد این گروه شوند.

 

عفتی گفت:ما سال گذشته 15 مورد کاشت حلزون داشته ایم که این خدمات در بدو تولد ارائه شده است تا کودک ناشنوا به جمع ناشنوایان اضافه شود که ما معتقدیم می توان با اقدامات درست بسیاری از مشکلات را پیشگیری کنیم و همانند این گروه افراد به آن اضافه نشوند.

 

وی خاطرنشان کرد:خانواده های ما نیز باید پذیرش داشته باشند و هماهنگ شوند تا بتوانند فرهنگ پیشگیری را در جامعه داشته باشند و در این راستا رویکرد درمانی پزشکی را به سمت پیشگیری حرکت دهیم.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: هفته سالمندی مناسبت دوم در مهرماه بود که در استان یزد نیز برنامه های مختلفی انجام شد وما معتقدیم که موضوع سالمندی موضوع مهمی است که با توجه به گسترش جمعیت سالمندی باید تمهیدات ویژه ای به آن داشته باشیم.

 

عفتی افزود: الان 9 درصد جمعیت کشور ما سالمند هستند که یزد 9 و سه دهم درصد رتبه 12 کشور دارد و الان سک و چهار دهم رشد جمعیت ما است که دو و هفت دهم رشد سالمندی است که این نشان از حرکت جمعیت ما به سمت سالمندی است و باید توجه ویژه ای به آن شود.

 

وی ادامه داد: اگر ما توجه خاص به دوران سالمندی کرده باشیم با انواع مشکلات روبرو نخواهیم شد و مانند دنیا از این مشکلات دور خواهیم شد.

 

وی افزود: جمعیت سالمندان خانم ما بیشتر از آقایان است که حدود 22 درصد از آنها تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و 50 درصد نیز تحت پوشش صندوق های حمایتی هستند و تقریبا 25 درصد از سالمندان ما فاقد پوشش های حمایتی هستند که این مشکلات متعددی را بوجود آورده است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد:در حوزه سالمندی نیاز به برنامه ریزی منسجم است که از این طریق می توانیم بسیاری از هزینه ها را در دوران سالمندی افراد کاهش داد.

 

عفتی تصریح کرد:70 درصد از سالمندان ما با همسر و فرزندان، 22 درصد با فرزندان، 7 درصد از سالمندان نیز تنها زندگی می کنند که متاسفانه به سمتی در حال حرکت هستیم که سالمند با خانواده خود زندگی نمی کنند و این تک فرزندی، وی را به تنهایی می کشاند.

 

وی ادامه داد: بیش از 40 مرکز در موضوع سالمندی داریم که هفت بخش آن مراکز شبانه روزی هستند که در این راستا ما با توجه به تنهایی برخی از سالمندان، مراکزی روزانه داریم که وظایف خدمات رسانی به آنها را پیگیری می کنند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد:باور ما این است که بهترین مکان برای مراقبت از سالمندان در خانه آنها است ولی اگر امکانات فراهم نبود باید به مراکز شبانه روزی مراجعه کنند.

 

عفتی گفت:هنوز در شهرمان فضای شهری به خوبی مناسب سازی نشده است و علی رغم برنامه های مختلف این امکانات برای معلولان فراهم نشده است.

 

وی خاطرنشان کرد:ما 700 نفر ضایعه نخاعی داریم که به دلیل عدم وجود شرایط حضور آنها در جامعه شاهد خانه نشینی آنها هستیم.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد:25 درصد جامعه ما نیازمند خدمات مناسب سازی هستند که امیدواریم روزی شاهد باشیم که جامعه ما از خدمات خاص به معلولان ارائه دهد.

 

عفتی افزود:ما به عنوان دبیر شورای مناسب سازی استان یزد موضوعات اماکن و ساختمان های عمومی را مورد پیگیری قرار داده ایم که برای آنها نیز ضمانت اجرایی قرار داده ایم.

 

وی ادامه داد: سیستم حمل و نقل عمومی به عنوان یکی از بخش هایی است که متاسفانه نتوانسته ایم هیچ کاری انجام دهیم.

 

وی افزود: روز جهانی کودک مصادف با 16 مهرماه است که برنامه های مختلفی در این زمینه داشته ایم و مدعی هستیم که هر چه برای کودک سرمایه گذاری کنیم در آینده  میوه های پرباری برداشت خواهیم کرد.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد:ما اگر اصلاح جامعه و جامعه ای دارای فرهنگ و قانون داشته باشیم باید برای کودکان برنامه ریزی کنیم.

 

عفتی تصریح کرد: ما الان 11 هزار کودک در بیش از 307 مهدکودک داریم که عمدتا ایجاد فضای مناسب و ایمن و بهداشتی برای بازی کودکان را داریم.

 

وی ادامه داد: با توجه به روند جامعه مبتی بر تک فرزندی ما معتقدیم باید فضایی را برای بازی کودکان با هم سن های خود ایجاد کنیم و در مهدهای کودک این شرایط را دنبال می کنیم.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد:باشگاه های کتابخوانی، همایش سه ساله های حسینی، جشنواره ملی فیلم و نقاشی کودک به عنوان برنامه های ما به این مناسبت است که آن را پیگیری می کنیم که از 14 تا 25 مهرماه مهلت ارسال آثار است.

 

عفتی گفت:روز جهانی نابینایان در روز 23 مهرماه است که روز جهانی عصای سفید نام دارد و با توجه به حضور 4 هزار و 200 نفر از معلولان استان نابینا و کم بینا، ما سعی داریم خدمات به آنها ارائه دهیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در استان یزد خرید لوازم کم توانبخشی را به خود جوامع مربوطه واگذار کرده ایم و از آنها نیز حمایت می کنیم.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد تصریح کرد: بیش از 13 مرکز در استان خدمات توانبخشی به نابینایان ارائه می کنند و برنامه های حمایتی از انها داریم.

 

عفتی افزود:ما سال گذشته بیش از 31 هزار کودک را مورد بررسی مراقبت های بینایی قرار دادیم که یک هزار و400 کودک شناسایی شدند و خدمات به آنها ارائه شد.

 

وی ادامه داد: توجه به بحث ورزش  در زمینه توانبخشی و توانمندسازی و اعتماد به نفس، می تواند بسیار اثرگذار باشد که 44 نفر در ورزش قهرمانی و یک هزار و 200 نفر در ورزش همگانی فعالیت دارند.

کد خبر 731412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha