معاون وزیر ارشاد روند احیای مقبره الشعرای تبریز را بررسی کرد

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان سفر خود به استان آذربایجان‌شرقی با حضور در مقبره الشعرا، پروژه احیای این مرکز فرهنگی را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، سیدهادی حسینی امروز در جریان سفر به استان آذربایجان‌شرقی و تبریز به بازدید از مقبره الشعرای تبریز رفت و از نزدیک در جریان پروژه احیای این مرکز فرهنگی قرار گرفت.

همچنین محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در این بازدید به تشریح جزئیات این طرح  پرداخت و گزارشی را در این زمینه ارائه داد.

گفتنی است، مقبره الشعرای تبریز به عنوان یکی از مراکز بزرگ و تاریخی این شهر مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و  از گنجینه‌های بی‌نظیر تاریخی و فرهنگی ایران است.

براساس این گزارش، مقبره الشعرا تبریز در خیابان ثقه الاسلام و در ضلع شمالی بقعه سید حمزه واقع است. بنای یابود زیبایی با تأسیسات توریستی به نام مقبر الشعرا در این محل ایجاد شده که آرامگاه یکی از بزرگترین شاعران معاصر کشورمان (شهریار) در این محل قرار دارد.

مقبره الشعرا قبلا با نام های حظیره الشعرا، حظیره القضاه و قبرستان سرخاب، معروف و مشهور بوده اما متاسفانه گذشت روزگاران و مهم تر از آن حوادث طبیعی چون سیل و زلزله، شکل ظاهری آن را از بین برده و اثری از قبور این بزرگان بر جای نمانده است. لیکن در شهریور ماه ١٣٥٠ هجری شمسی طرح یاد بود مقبره الشعرا طراحی شده و به تدریج ساخته شد که هم اکنون این مجموعه فرهنگی پذیرای میهمانان و گردشگران است.

از معروف ترین آرمیدگان مقبره الشعرا می توان به اسدی طوسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، خاقانی شیروانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و سید محمد حسین شهریار اشاره کرد.

معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات همراه برای شرکت در آیین افتتاح شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب به تبریز سفر کرده است.

کد خبر 734856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha