اشتراکات دینی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه کم‌نظیر است

آیدین نورهان با بیان این‌که اشتراکات دینی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه کم‌نظیر است، گفت: ارزش‌های مشترک بین ایران و ترکیه باید شناسایی و معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ «مشاور رئیس مرکز مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه» امروز در چهارمین نشست مجمع همکاری‌های بین بخشی ایران و ترکیه که با محوریت نظامهای جدید اقتصادی و بخش‌های راهبردی برگزار شد، اظهار داشت: ارزش‌های مشترک بین ایران و ترکیه باید شناسایی و معرفی شوند.

آیدین نورهان با تأکید بر این‌که اشتراکات دینی و فرهنگی مردم ایران و ترکیه کم‌نظیر است، خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین مقوله در این نشست پرداختن به بحث فرهنگ و مشترکات فرهنگی میان دو کشور همسایه ایران و ترکیه است.

وی با اشاره به اینکه زبان فارسی همانند آهنگی خوش و گوش‌نواز است، افزود:‌ می‌دانیم که ترک ها در ابتدا با عبور از ایران به آناتولی رسیدند و حتی کلمات عربی را از ایرانی ها فرا گرفته و به آناتولی آورده اند و در زمینه واژگان اسلامی مثل نماز و ... ما عمدتا از کلمات فارسی برای این واژگان دینی و مذهبی استفاده می کنیم.

نورهان تاکید کرد: جوانان ما این مسأله را می دانند ولی ادراک کامل ندارند  و هدف ما انتقال این ارزش های مشترک به جوانان ترکیه است، مثلا هنرهایی چون فرش بافی مینیاتور  و ... همه شأن ارزش های مشترک بین ایران و ترکیه به شمار می روند و می‌بایست این هنر و فرهنگ مشترک و متعالی شناسایی شده و معرفی شود.

رسالت فرهنگ و هنر ایجاد اتحاد بین ملت‌هاست

همچنین علیرضا بیگدلی، سفیر اسبق ایران در جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه، در سخنانی با بیان این‌که رسالت فرهنگ و هنر ایجاد اتحاد بین ملت‌هاست، گفت: ما در ایران مشغول تدوین الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی در ٥٠ سال آینده هستیم که در آن  به بحث هسایگان توجه خاصی می شود.

وی افزود:  اگر کشوری می خواهد سیاست خارجی داشته باشد باید از همسایگانش شروع کند. همسایه بودن تنها از طریق مرزهای جغرافیایی نمی‌تواند در ارتباطات دو ملت اثرگذار باشد بلکه آنچه که موجب تقویت این همسایگی می‌شود مشترکات فرهنگی، ‌دینی و ... است.

بیگدلی تصریح کرد: فرهنگ اصلی‌ترین سرمایه مشترک همسایگی ماست و اگر کار سیاست اساسا تقسیم و مرزبندی است، فرهنگ تعبیری آسمانی است که کار آن ایجاد وحدت است.

وی تاکید کرد: خوشبختانه ما شاهد یک جریان بسیار غنی فرهنگی بین ایران و ترکیه هستیم و با تکیه بر این جریان باید به صلح منطقه و وحدت جهان اسلام کمک کنیم و  بستر این کار را دیپلماسی عمومی فراهم می کند.

کد خبر 738298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha