همایش وحدت حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد

همایش علمی یک روزه وحدت حوزه و دانشگاه با هدف بررسی کارکردها و راهکارهای وحدت حوزه و دانشگاه، در تالار رازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمدرضا پورمحمدی» در همایش وحدت حوزه و دانشگاه تبریز با تأکید بر این‌که حوزه و دانشگاه در هدف و کارکرد جدای از یکدیگر نیستند، اظهار داشت: حوزه بدون دانشگاه و همچنین دانشگاه بدون حوزه راه به جایی نخواهد برد، به عبارت دیگر وحدت و همگرایی در مسیر تحقق اهداف مشترک لازمه تعالی این دو نهاد علمی است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که تردیدی در ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: دیدگاه‌های مختلفی در چگونگی تحقق این وحدت وجود دارد که  البته بسترهای همکاری میان حوزه و دانشگاه از گذشته وجود داشته، اما از سال پیش با تشکیل «دبیرخانه دائمی وحدت حوزه و دانشگاه» در استان، نظام مند شده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که تبریز سابقه‌ 700 ساله در حوزه دانشگاه دارد، افزود: ربع رشیدی تبریز که نماد هویت دینی و علمی این دیار شناخته می‌شود، در دوران خود بزرگترین مرکز آموزش علوم دینی و طب بوده است، که طلاب و دانشجویانی از سراسر کشورهای اسلامی در آن تحصیل می کردند.

وی با تأکید بر این‌که حوزه و دانشگاه هر دو یک رسالت دارند، افزود: تربیت انسان متعالی، متعهد و متخصص رسالت این دو مجموعه است و از این‌رو باید به هم نزدیک باشند؛ این اصل به ویژه در عصری که سکولاریسم غوغا می‌کند، باید مورد توجه قرار گیرد؛ در حقیقت بشریت برای نجات از تفکرات التقاطی نیازمند حوزه و دانشگاه است.

بنابر این گزارش، در این همایش مقاله حجت‌الاسلام سعید علیزاده؛ استادیار دانشگاه تبریز با عنوان "راهکارهایی در اعتصام جمعی به حبل الله در وحدت حوزه و دانشگاه" و مقاله حجت‌الاسلام نیازی؛ استاد حوزه علمیه تبریز با عنوان "مهندسی زبان و مسئله مشترک وحدت حوزه و دانشگاه" برگزیده شدند.

همچنین مقاله صادق ملکی؛ استاد دانشگاه تبریز با عنوان "وحدت حوزه و دانشگاه در منظومه فکری مقام معظم رهبری" و مقاله احسان شاکری؛ استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز) "امکان وحدت حوزه و دانشگاه در پرتو بینش الهی" به عنوان مقالات برگزیده به صورت سخنرانی ارایه شدند.

کد خبر 749282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha