هشدار درخصوص گرایش جوانان به ماده مخدر کمیکال

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی گفت: ماده مخدر کمیکال به علت ارزان بودن و مصرف راحت آن به صورت سیگار یا اسپری مورد استفاده جوانان قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «قاسم دهقانی» در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که بیشتر کشفیات مربوط به گروه موادمخدر سنتی از نوع تریاک است که نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش دارد، اظهار داشت: از مجموع کشفیات 38 کیلوگرم مربوط به ماده مخدر هروئین بوده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی ۹ ماهه نخست سال‌جاری 18 باند تهیه و توزیع موادمخدر در استان شناسایی، دستگیر و منهدم شده که در این خصوص 106 نفر قاچاقچی اصلی و حمل و نگهداری‌کننده دستگیر شدند.

دهقانی اعلام کرد: در سال‌جاری هیچ‌گونه کارگاه ساخت شیشه در استان شناسایی نشده است. در 9 ماهه نخست سال، 4 هزار و 150 نفر خرده فروش شناسایی و دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده قضایی به مراجع قانونی تحویل داده‌ شدند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: در راستای جمع‌آوری معتادان متجاهر نیز در این مدت بیش از 15 هزار نفر معتاد شناسایی و دستگیر شده که نسبت به سال گذشته حدود 35 درصد افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: یکی از اولویت‌ها در مبارز با موادمخدر ضربه زدن به بنیان تیم‌های قاچاقچی موادمخدر است و در این راستا در 9 ماهه نخست سال 331 دستگاه خودرو مربوط به قاچاقچیان با نظر مقامات قضایی توقیف و به نفع دولت ضبط‌ شده همچنین 15 قبضه سلاح کمری کشف‌ شده است.

دهقانی ادامه داد: 3 هزار و 750 فقره پرونده قضایی برای قاچاقچیان در استان تشکیل‌ شده و یک‌هزار و 300 طرح در راستای جمع‌آوری و دستگیری خرده‌فروشان اجرا شده است.

وی ادامه داد: از مجموع دستگیرشده ها 139 نفر افراد زیر 20 سال( 2.6 درصد دستگیرشده ها)، یک هزار و 20 نفر بین سنین 20 تا 30 سال ( 19.11 درصد از مجموع دستگیرشده‌ها) همچنین 2 هزار و 2 نفر از دستگیرشدگان افراد بین سنین 30 تا 40 سال ( 37.5 درصد افراد دستگیر شده) ، یک‌هزار و 490 نفر بین سنین 40 تا 50 سال ( 28 درصد دستگیرشده ها) و 500 نفر بین 50 تا 60 نفر ( 9 درصد دستگیرشده ها) هستند.

رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر آذربایجان‌شرقی افزود: 68 درصد افراد دستگیرشده ها به‌عنوان معتاد متجاهر، مصرف‌کننده موادمخدر سنتی شامل تریاک و هروئین بودند و 20 درصد مصرف‌کننده شیشه و 4 درصد مصرف‌کننده حشیش و مابقی مصرف‌کننده سایر مواد هستند.

وی با بیان این‌که کمتر از یک درصد افراد دستگیر شده یعنی 42 نفر را بانوان تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: در کنار مواد مخدری همچون گل، گراس و دستمال، ماده مخدر جدیدی به نام کمیکال که بسیار خطرناک و توهم زاست در قالب اسپری در حال شیوع است که جامعه هدف آن افراد 18 تا 25 سال است.

دهقانی ادامه داد: ماده مخدر کمیکال به علت ارزان بودن و مصرف راحت آن به صورت سیگار یا اسپری مورد استفاده جوانان قرار می گیرد و به علت بالا بودن ماده توهم زا، ورود اندازه کوچکی از آن به بدن باعث مرگ مصرف کننده می شود.

کد خبر 753385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha