سیزده بدر و حک کردن خاطره ای نیک از دامان سبز طبیعت در ذهن مردم

سیزده‌ بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است، در تقویم‌های رسمی ایران این روز، روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده‌ای است به باغ و صحرا می‌رفتند و شادی می‌کردند و در حقیقت به این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان می‌رسانیدند.

 آئین‌های سیزده‌ بدر

این رویداد دارای آئین‌های ویژه‌ای است که در درازای تاریخ پدید آمده و اندک اندک چهره سنت به خود گرفته است از آن جمله می‌توان آئین‌های گره زدن سبزه، سبزه به رود سپردن، خوردن کاهو و سکنجبین، پختن خوراک‌های گوناگون به‌ویژه آش رشته، پرتاپ 13 عدد سنگ را نام برد.

 

سبزه گره زدن

یکی از آئین‌های این روز سبزه گره زدن است که بیش‌تر جوانان در این روز آن را انجام می‌دهند. گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است که هیمشه سبز و شاداب باقی بمانیم.

در برخی از مناطق در پایان روز سیزده به در 13عدد سنگ را پشت سر هم پرتاب می‌کنند بدین معنا که آرزو می‌کنند که بلایا و نواحس از شخص دور شود و به ازای هر سنگ یک آرزوی نیک می‌کنند.

مردم در این روز ازهمان ابتدای روز برای انس گرفتن با طبیعت راهی مراکز تفریحی، بوستان ها و جاهای سرسبز و دیدنی می شوند.

در این استان همچنین مردم به صورت آرام و به دور از هرگونه تشریفات زائد با خودروهای شخصی و جمعی از خانه و کاشانه خود خارج شده تا در کنار سبزه ها و مناطق روستایی و کشاورزی به سر برند.

پیشینیان سیزده به در را روزی برای ستایش، دعا و طلب باران فراوان در سال پیش رو و گرامیداشت پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن می دانستند. البته باید در این روز نکاتی را هم مدنظر داشت و اینکه احتمالا چیزی از آتش خطرناک‌تر برای طبیعت نمی‌توان پیدا کرد. همین آتش‌های کوچکی که قرار است چای ما را حاضر و غذای‌مان را گرم کند، می‌تواند یکی از بزرگترین خطرات برای طبیعت باشد.

 

ترجیحا باید با خود منقل برد یا از محل‌های مخصوص آتش درست کردن که امروزه تقریبا در همه پارک‌ها هست، استفاده شود حتی اگر آتش هم به شیوه سنتی و با سنگ و چوب برپا شد، مردم یادشان نرود با استفاده از خاک و آب حتما آن را خاموش کنند.

نکته‌ای که بهتر است فراموش نکنیم، سیزدهم فروردین روز طبیعت است و بهتر است با گیاهان و درختان و محیط زیست مهربان باشیم.

 در این فصل درختان که تازه از خواب زمستانی بیدار شده‌اند، خیلی حساس هستند و بیایید به بچه‌ها یاد بدهیم که از شاخه‌های درختان آویزان نشوند و با محیط زیست مهربان باشند.

 

امروز طبیعت میزبان مردمی بود که به پایان تعطیلات نوروزی رسیده اند و برای گذران روز پایانی به دامان سبز طبیعت آمده اند تا در روزی که به نام طبیعت است خاطره ای نیک و ماندگار حک کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: برای روز طبیعت یعنی سیزدهم فروردین در مبادی ورودی شهرها ، پارک ها و مکان های تفریحی، 7 هزار کیسه زباله در سطح شهرستان های این استان توزیع می شود.

سید اصغر مطهری اظهار داشت: استاندارد تولید زباله هر خانواده در روز سیزده به در، 750 گرم است که این میزان در خراسان شمالی 400 گرم است البته بستگی به نوع موادغذایی استفاه شده در طبیعت دارد.


وی با بیان اینکه امسال در روز طبیعت بین مردم بروشور توزیع نمی شود چرا که این خود نوعی زباله است گفت: در این خصوص تذکرات حضوری برای بازدید کنندگان از طبیعت انجام می شود و از روز قبل به شهروندان توصیه می شود کیسه زباله همراه خود داشته باشند سیب نرسد.


مطهری با اشاره به اینکه مردم در روز طبیعت بیشتر از انواع نوشیدنی و پلاستیک در طبیعت استفاده می کنند افزود: در این روز حجم زباله خشک و تر بیشتر است که توصیه می شود هر دو را جداگانه خارج کنند و زباله تر را دفن کنند و در فضای سبز رها نکنند.


مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی ضمن تاکید بر آتش نزدن زباله ها و خروج آن از طبیعت گفت: همچنین شیشه، فلز و قوطی ها کنسرو را در طبیعت رها نکنند چرا که علاوه بر آسیب به محیط زیست به دلیل برخورد حیات وحش به آنان موجب زخمی شدن و جراحات وارده به آنان می شود.


مطهری افزود:گشت یگان های سیار و محیط بانان داخل پاسگاه ها در روز طبیعت فعال تر از همیشه و حضورجدی تر خواهند شد.

وی سپس با بیان اینکه سامانه بارشی قوی و فعال به کشور وارد شده است، ادامه داد: از شهروندان و تمام مسافران نوروزی درخواست داریم تا از چادر زدن و توقف خودرو در منطقه سیل‌خیز و یا مسیر رودخانه خودداری کنند.


استان خراسان شمالی دارای سه پارک ملی به نام های سالوک، ساریگل و ضامن آهو، چهار منطقه حفاظت‌شده به نام های سالوک، قرخود، گلول و سرانی و ساریگل، یک پناهگاه حیات وحش بنام میاندشت و سه اثر طبیعی ملی به نام های ارس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ است.
 

 

 

کد خبر 776687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha