تاراج درختان ارسباران؛ از شایعه تا واقعیت

به دنبال انتشار تصاویری از کامیون‌های حامل چوب درختان قطع شده از منطقه ارسباران و نقاط مختلف آذربایجان‌شرقی جمعی از خبرنگاران رسانه‌های منتخب از نزدیک؛ صحت و سقم موضوع را بررسی کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، به دنبال انتشار تصاویری از کامیون‌های حامل چوب درختان قطع شده از منطقه ارسباران و نقاط مختلف آذربایجان‌شرقی و گسترش شایعاتی پیرامون قطع درختان جنگل‌های ارسباران؛ جهاد کشاورزی استان در اقدامی ارزشمند با برپایی تور رسانه‌ای؛ از خبرنگاران رسانه‌های منتخب دعوت کرد تا از نزدیک ضمن بازدید منطقه و جنگل‌های ارسباران؛ صحت و سقم موضوع را بررسی کنند.

هرگونه قطع درخت در باغات با صدور مجوز صورت می گیرد

محمد اسدی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر در جریان این بازدید با اشاره به ضرورت توجه به زراعت چوب اظهار داشت: زراعت چوب از سوی روستائیان در اراضی باغی و زراعی و در کنار رودخانه‌ها امری معمول و رایج است که عموماً این نوع کشت مربوط به درختان تبریزی و صنوبر است.

وی ادامه داد: قطع درختان در یک مقطع زمانی تعطیل و ممنوع اعلام شده بود که این موضوع با گلایه کشاورزان همراه بود؛ چراکه تب برفکی، سرمازدگی درخت باعث نابودی زمین‌های آنها شد، در چنین شرایطی حتی نمی‌توانستند یک شاخه هم از درختان خود ببرند؛ بعدها با ابلاغ شیوه‌نامه‌ای برای حمایت از کشاورزان؛ اصلاح باغات درجه دو و جایگزینی باغات درجه ۳ به منظور به دست آوردن شکل مطلوب درخت پیگیری شد.

اسدی خاطرنشان کرد: طرح تعویض تاج درختان، سرشاخه کاری و پیوند در باغات به منظور اصلاح، هرس باغات و چوب حاصل از آن، اطلاعیه فنی و تحویل به دهیار و یا همیاران کشاورز، گزارش بازدید کارشناسان باغ از اقداماتی است که برای باغات انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر با تأکید بر این‌که هرگونه قطع درخت در اراضی و باغات با صدور مجوز صورت می گیرد، افزود: بازدید مکرر از مراکز خرید چوب و کنترل مجوز خرید به صورت هفته‌ای از جمله اقداماتی است که برای مقابله با قطع درختان مثمر صورت می گیرد.

وی با اشاره به جنگل‌های فندق‌لو در شهرستان اهر افزود: صنوبر، تبریزی از جمله درختان غیرمثمر است و در زمان‌های تعیین شده، کشاورز می‌تواند آن را ببرد و به فروش رساند؛ با این حال در هر شرایطی با قطع درختان جنگلی مخالف هستیم.

اسدی با اشاره به انتشار تصاویر کنده‌های درختان قطع شده‌ در تریلی‌های در حال حرکت در جاده های استان گفت: نباید با دیدن این تصاویر موضع غیرکارشناسی گرفت؛ چراکه این درختان اغلب صنوبر، تبریزی یا همان قلمه هستند و اگر درخت مثمر هم باشد؛ قطعا به علت جایگزینی کشت بوده است.

استان آذربایجان‌شرقی دارای ۱۱۶ هزار هکتار باغ است

همچنین علی رخ‌افروز، سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در سخنانی اظهار داشت: هیچ‌گاه نسبت به حواشی ایجاد شده در روزها و ماه‌های اخیر موضع‌گیری نکرده ایم و تنها به دنبال شفاف‌سازی منطقی و مستند هستیم.

وی با اشاره به این‌که استان دارای ۱۱۶ هزار هکتار باغ است که ۱۰۰ هزار هکتار از آن بارور بود و همه ساله نیاز به هرس دارد، افزود: وظیفه ذاتی جهاد کشاورزی ارائه راهی مناسب و مقرون به صرفه برای درآمدزایی کشاورزان است که از طریق اصلاح، جایگزینی به بهره‌برداری بیشتر در بخش کشاورزی می‌پردازد.

رخ‌افروز تصریح کرد: پیش از این فروش چوب زاید و هرس شده باغات صرفه اقتصادی برای کشاورز نداشت و اکثر در محلی جمع آوری و یا نهایتا سوزانده می شدند، اما امروزه چوب درختان بیمار، پیر و غیرمثمر ارزش پیدا کرده اند.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که ۲۵ درصد باغات استان درجه سه هستند، گفت: باغ درجه به باغی اطلاق می‌شود که هیچ صرفه اقتصادی نداشته و در اثر عدم رسیدگی به باغ با بیماری روبه رو شده که حتی کوددهی نیز برای آن مثمر ثمر نیست.

وی ادامه داد: برای حذف یک باغ درجه سه،  ۱۰ تُن چوب لازم است و بهتر است به موضوعاتی از قبیل حمل درختان قطع شده در استان با آمار و ارقام نگاه کنیم نه از روی بی‌اطلاعی و احساسی. وجود چوب از زندگی جدا نیست چراکه هر روز کامیون‌های زیادی از کود و دام و غیره جابه جا می‌شود ولی کسی پیگیر آن نیست.

همه مردم در حفاظت از محیط زیست مسؤولیت دارند

همچنین رستم صادقی، معاون امور اراضی و حفاظت استان در سخنانی با بیان این‌که آذربایجان‌شرقی دارای ۲۵۰۰ هکتار مرتع و جنگل است که ۱۸۰ هزار هکتار آن جنگل و ۱۶۰ هزار هکتار آن را ارسباران تشکیل می‌دهد، اظهار داشت: طبق آمار تخریب و تصرفات در جنگل‌ها و مراتع سیر نزولی دارد و تلاش می‌شود تا به صفر برسد.

وی با بیان این‌که وظیفه همه مردم حفظ محیط زیست است، افزود: جهت حفاظت محیط زیست یگان حفاظت به فرماندهی نیروی انتظامی تشکیل شده است؛ قبلا متولی حفاظت و موارد حقوقی قضایی بر عهده محیط زیست و جهاد کشاورزی بود که الان بیش از ۸۰ درصد جنگل‌های ارسباران توسط محیط زیست حفظ می‌شود.

رستمی با اشاره به این‌که کاداستر جنگل به اتمام رسیده و به زودی همه جنگ دارای نقشه یو تی ام (هوایی) می‌شود.

زراعت چوب به منظور کمک به حفاظت از جنگل‌هاست

محمد رضی اللهیان، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان نیز در جریان این بازدید یک روزه به خبرنگاران گفت: زراعت چوب از زمان‌های گذشته شروع شده و به حالت سنتی و در کنار زمین‌های شخصی انجام می‌گیرد.

وی افزود: از ۲۵ سال پیش مجموعه زراعت چوب در منابع طبیعی در حال اجراست به طوریکه در زراعت چوب گونه‌ای که کاشت می‌شود، از نوع سریع رشد هستند و در عرض ۵ یا ۶ سال قابل بهره‌برداری است از این‌رو به آن زراعت چوب می‌گویند.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان تصریح کرد: زراعت چوب به منظور کمک به حفاظت از جنگل‌هاست زیرا بیشتر نیاز کارخانه‌های چوبی از کارخانه‌های چوبی تامین می‌شود. اصلی‌ترین هدف اجرای زراعت چوب؛ تولید چوب بوده تا به تبع آن از جنگل‌ها حفظ و حراست شود.

اللهیان خاطرنشان کرد: برابر اعتبار هر سال، زراعت چوب انجام می‌گیرد به طوریکه زراعت چوب یک امر اجباری نیست ولی نفرات متقاضی زیادی نیز وجود دارد که البته ما برای تشویق باغداران تسهیلاتی در این خصوص ارائه می‌دهیم. برابر اعتباری که اختصاص می‌یابد سالانه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هکتار را با توجه به موقعیت محل، وضعیت توپوگرافی و اقلیمی هر محل زراعت چوب انجام می‌گیرد.

اجازه نمی‌دهیم بهشت گمشده ایران به تاراج رود

همچنین علی نجفی،  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کلیبر با بیان اینکه طبق شیوه‌نامه ارسالی از سوی جهاد کشاورزی استان در فصل زمستان به درختان بی‌ثمر، مریض و پیر اجازه برش داده می‌شد، اظهار داشت: ممنوعیت قطع درختان از فروردین تا آبان ماه ادامه دارد و اجازه برش بعد از ماه هشتم سال خواهد بود.

وی ادامه داد: البته درختان خطرآفرین، بیمار که می‌تواند کل منطقه را آلوده کند و یا درخت بسیار بلندی که در زمان صاعقه باعث آتش گرفتن کل باغ می‌شود جز استثنا بوده و می‌تواند با تائید کارشناسان قطع شود و به درختانی که مجوز قطع داده می‌شود، اجازه حمل هم برای آنها وجود دارد و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

نجفی خاطرنشان کرد: مردم مطمئن باشند که هیچ کدام از کنده های درختی که از سوی کامیون ها و تریلی‌ها حمل می شوند؛ جنگلی نیستند و حتی یک درخت از جنگل های ارسباران نیز قطع نشده است. ما سربار انقلابیم و اجازه نمی‌دهیم بهشت گمشده ایران به تاراج رود.

وی افزود: پخش عکس‌هایی از حمل درختان یک شیطنت رسانه‌ای بود که باعث ایجاد چنین هجمه‌هایی شد در حالی که ما اجازه قطع درخت جنگلی را به هیچ وجه نمی‌دهیم و درختان قطع شده موضوعی است که همیشه وجود دارد و امسال به خاطر با ارزش بودن چوب بیشتر دیده می‌شود.

اجازه دست درازی به جنگل‌های ارسباران را به کسی نمی‌دهیم

داوود غنی‌پور، رئیس اداره محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان نیز در این بازدید با بیان این‌که اجازه دست درازی به جنگل‌های ارسباران را به کسی نمی‌دهیم و قاطعانه با متخلفان مقابله می‌کنیم، اظهار داشت: سال گذشته حدود ۱۰ مورد تخلف(وجود درختان جنگلی در محموله‌ها) در این منطقه مشاهده شده و افراد دستگیر شده به مراجع قانونی تحویل داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: البته برخی محموله‌های چوب هم توقیف شده و بعد از بررسی‌ها مشخص شده که درختان از جنگل‌های ارسباران نبوده و از باغات اطراف رودخانه و همچنین از پشت سد خداآفرین قطع شده‌اند.

غنی‌پور با تاکید بر این‌که مقابله با متخلفان تنها راه حفاظت از این جنگل‌ها نبوده و قطع احتیاجات مردم محلی از جنگل نیز نوعی حفاظت از محیط زیست محسوب می‌شود، افزود: اکنون اکثر روستائیان از امکانات گاز بهره‌مند هستند و در نقاطی که از این امکان برخوردار نیستند، استفاده از سوخت‌های پاک و آبگرمکن‌های خورشیدی را رواج می‌دهیم.

وی با بیان این‌که مردم نیز باید مراقب جنگل‌ها باشند، گفت: افراد زیادی به صورت شبانه‌روزی در راستای حفظ جنگل‌ها تلاش می‌کنند و بر این اساس حتی یک مورد جنگل تراشی و قطع درخت در جنگل‌های ارسباران اتفاق نیفتاده است.

کد خبر 782087

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha