توسعه گردشگری راهکاری برای رهایی از اقتصاد نفتی است

آل هاشم گفت: استفاده از ظرفیت گردشگری که از پیشینه فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است، راهکار برون‌رفت از اقتصاد نفتی می‌باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمحمدعلی آل‌هاشم» امروز در نخستین همایش بین‌المللی فقه و گردشگری که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت گردشگری که از پیشینه فرهنگی ویژه‌ای برخوردار است، راهکار  برون‌رفت از اقتصاد نفتی می‌باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که پرداختن مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی به موضوع تخصصی فقه گردشکری، بسیار مهم است، افزود: طبق سفارش‌های اسلامی، یکی از عوامل شکوفایی متون اسلامی سیر و سفر است  که به خاطر فراگیری علم و دانش صورت می‌گرفت.

آل هاشم خاطرنشان کرد: مسلمانان هیچ‌گاه برخلاف برخی کشورها با احداث دیوار مانع از گسترش علم نبودند؛ بلکه همیشه مردم را به دعوت برای سفر و تشویق به تفکر و عبرت از سرنوشت فرمانروایان طغیانگر دعوت می‌کنند.

امام جمعه تبریز ادامه داد: اگر مسلمانان جهان به گذشته درخشان خود یک نیم نگاهی داشته باشند، متوجه می‌شوند که با الهام از گذشته و اتکاء به معیار تمدنی خود می‌توانند دستاوردهای برجسته علمی و معنوی خود را تقدیم به شهروندان دهکده جهانی کنند.

وی با بیان این‌که گردشگری سومین صنعت درآمدزایی جهان پس از نفت و خودروسازی است، تصریح کرد: ظرفیت‌های جوامع اسلامی در حوزه گردشگری و ضرورت توجه دولت‌ها به ملت‌های مسلمان از نظر تاریخی از ویژگی‌های این همایش است.

گردشگری موجب رونق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود

همچنین محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در سخنانی با بیان این‌که ربع رشیدی، بزرگترین دانشگاه جهان اسلام  نشانه بالا بودن ظرفیت علمی تبریز در قرون گذشته است، گفت: وجود چهارصد هزار کتب علمی و امکانات منحصر به فرد در آن زمان، نیاز تمام عالمان و محققان را بر طرف می‌ساخت.

استاندار آذربایجان شرقی، تبریز را شهر شعر، ادب و فرهنگ خواند و گفت: کلام مشتاقان در این خاک شوریده می‌شد و برای کسانی مانند مولانا ارزش خاصی داشت، چنانچه در اواخر عمر خود از مسافران تبریز می‌خواهد از خاک مقبره الشعرا برای او بیاورند.

پورمحمدی، خاطرنشان کرد: راه ابریشم در تبریز، سالیان سال میزبان بازرگانان از خاور دور بوده است که بازار تبریز در این میان برای بازرگانان، سیاحان و تجار حائز اهمیت بوده است.

وی افزود: در سراسر دنیا، سرمایه گذاری ویژه‌ای در بحث گردشگری می شود، چرا که گردشگری موجب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌شود.

کد خبر 783818

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha