مسجد جعرانه، حریم امن الهی و میقات عمره مفرده

مسجد جعرانه به مسجدالرسول نیز معروف است. این مسجد در سمت چپ وادى جعرانه قرار دارد و در سال 1263 ه.ق. توسط همسر یکى از شاهان حیدرآباد هند بازسازی شد و از وى کتیبه‏اى نیز در مسجد به یادگار مانده است.

خبرگزاری شبستان: یکى از میقات هاى عمره مفرده، منطقه جعرانه است. رسول خدا (ص) پس از بازگشت از جنگ حنین براى مدتى قریب به پانزده روز در جعرانه توقف کرد و غنایم جنگ با هوازن را میان مردم تقسیم کرد.

 

 

 

مسجد جعرانه به مسجدالرسول نیز معروف است. چراکه رسول خدا (ص) در محل فعلى این مسجد نماز گزارده است. این مسجد در سمت چپ وادى جعرانه قرار دارد. مسجد در سال 1263 ه.ق. توسط همسر یکى از شاهان حیدرآباد هند بازسازى شد که از وى کتیبه‏اى نیز در مسجد به یادگار مانده است.

 

 

 

مسجد جعرانه بار دیگر در سال 1370 و سپس در سال 1384 ه.ق توسط وزارت اوقاف سعودى در مساحت بیشترى بازسازى شد. مساحت فعلى مسجد 1600 متر مربع و معمارى آن شبیه مسجد تنعیم است.

 

یکى از مساجدى که در آغاز حد حرم قرار دارد، مسجد جعرانه است. کسانى که مى خواهند حج عمره انجام دهند مى توانند در آن محرم به این فضیلت نایل آیند.


در فضیلت جعرانه روایات زیادى گویند 30 پیامبر(ص) در این مکان محرم شده اند. فاکهى روایات زیادى از احرام پیامبر (ص) در این مکان نقل کرده است. از جمله این که خارج و پس از انجام حج نزدیک شب برگشته و تا صبح در جعرانه بیتوته داشتند. آنگاه پس از طلوع خورشید از جعرانه خارج و به سرزمین سرف و سپس به مدینه بازگشته اند.

 

 

پیامبر (ص) هنگام بازگشت از جنگ حنین در جعرانه محرم شده و عمره انجام داده اند. آن حضرت در این مکان غنیمت هاى جنگ حنین را نیز تقسیم کرده اند که در آن هنگام یکى از حریصان و به عبارتى دیگر، منافقان به آن حضرت گفت: اعدل یا محمد (اى محمد عدالت کن )، اصحاب خواستند او را مجازات کنند ولى پیامبر (ص) فرمودند او را رها کنید که از نسل او کسانى خواهند آمد که علیه اسلام شمشیر خواهند کشید. این فرد ذوالخویصره بود.


در هر حال مسجدى که در مکان احرام رسول خدا (ص) ساختند بسیار ساده و به عبارتى دیوارى گرد آن کشیده و سپس ابن زبیر در تکمیل بناى آن کوشید.

پایان پیام/
 

 

 

 

 

 

کد خبر 78729

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha