اعزام های تبلیغی اهتمام راس نظام یعنی رهبری به قرآن را اثبات می کند

قاری بین المللی باابراز گلایه ازضعف باور برخی از مسئولان فرهنگی نسبت به اثرگذاری تلاوت های تبلیغی گفت: باید توجه داشت تلاوت قرآن علاوه بررفع شبهات وهابیت باب جدید تعاملات دیپلماتیک را با کشورهای مختلف می گشاید.

حسن ربیعیان، قاری بین المللی با اشاره به اعزام کاروان نور به سرزمین وحی برای انجام تلاوت همزمان با آیین عبادی سیاسی حج به خبرنگار شبستان گفت: اثرگذاری کار تبلیغی نیازمند انتخاب بهترین ها است از این رو کمیته اعزام با برگزاری آزمون های ویژه می کوشد بهترین ها را به عنوان سفیر قرآنی جمهوری اسلامی به سرزمین وحی اعزام کند.

وی با بیان این مطلب که تلاوت های اثرگذار و فنی می تواند وجود موج قوی قرآنی در ایران را به جهانیان اثبات کند، اظهار کرد: این تلاوت ها بهترین ابزار است تا نشان دهیم که از راس حکومت اسلامی ما یعنی مقام معظم رهبری تا سطوح پایین تر و در بطن جامعه اهتمامی جدی به قرآن وجود دارد و از مشوق های متعددی برای ارتباط فرهنگ عمومی با آیات وحی استفاده می شود.

 

ربیعیان درباره اثرگذاری تلاوت های تبلیغی بر تسهیل کردن مناسبات و روابط سیاسی و دیپلماتیک با کشورهای میزبان تصریح کرد: خود من تجارب متعددی در این باره دارم به عنوان مثال در یکی از سفرهای تبلیغی به کشور مالزی تلاوت قاریان ایرانی شبهات مطرح شده از سوی وهابیت را برطرف کرده و باعث پذیرش ارتباط از سوی آنها شد.

قاری بین المللی ادامه داد: رد و بدل کردن هدیه های قرآنی در محافل نورانی وحی و نیز گفت و گو و مصافحه در این جلسات باب جدیدی را در تعامل با چهره های سیاسی کشورهای میزبان می گشاید، از این رو مسئولان فرهنگی باید از این فرصت مناسب بهترین استفاده ها را بکنند چراکه در برخی موارد یک تلاوت فنی و زیبا کار چند ساله را به انجام می رساند.

ربیعیان با ابراز تاسف از ضعف باورهای برخی مسئولان فرهنگی نسبت به اثرگذاری تلاوت های تبلیغی بیان کرد: باید توجه داشت که قرآن حبل المتین جهان اسلام است و قاری آیات وحی با حضور در کشورهای مختلف می تواند اتفاقات مثبتی را حتی در حد اسلام آوردن افراد غیرمسلمان رقم بزند که البته حدیث امیرمومنان (ع) نیز شاعدی است بر این مدعا وقتی که می فرمایند: "در آینده جوانان عجم در کشورهای اسلامی خیمه زده و قرآن آموزش می دهند".

 

تلاوت های تبلیغی نیازمند برنامه ریزی و سرمایه گذاری است

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی عمیق تر و سرمایه گذاری برای حضور سفرای قرآنی درعرصه های فرهنگی عنوان کرد: امروز شاهد ایجاد موج بیداری در کشورهای مختلف اسلامی هستیم که بی شک تلاوت آیات نورانی وحی و بیدارگری قرآن در آن اثرگذار بوده است.

ربیعیان افزود: عمیق تر شدن نگاه به قرآن پس از انقلاب اسلامی باعث ایجاد موج عظیمی شده است به گونه ای برخی از بزرگلان مصری اذعان دارند که قاریان ایرانی در حال ربودن گوی سبقت در امر تلاوت از این کشور هستند، همین امر باعث شده که تاثیرات انقلاب برای دیگر کشورهای اسلامی نیز تبیین شود تا جایی که مصری ها پس از نخستین حضور در ایران ابراز تعجب می کردند از این میزان رشد و قدرت و می گفتند به ما اجازه نمی دادند با ایران و فعالیت های قرآن آن آشنا شوند.

وی با اشاره به تفاوت نگاه برخی کشورها به ایران به دلیل تبلیغات سوء وهابیت ابراز کرد: قاریان می توانند با انتخاب آیات متناسب و انجام تلاوت های اثرگذار در کنار رفتار مناسب به این موج بیداری شدت بخشیده و تجربه های نظام اسلامی ایران را که بر مبنای آموزه های وحی استقرار یافته است را به دیگر کشورها انتقال دهند.

 

قاری بین المللی درباره اقتضائات تلاوت تبلیغی برای اثرگذاری هرچه بیشتر بر مخاطبان گفت: علاوه بر رعایت اصول حاکم بر کشور میزبان همچون توجه به آداب و رسوم اهل تسنن، نوع برخورد با مخاطبان و توجه به روانشناسی آنها، توجه به زمان، آیات انتخابی و نیز کیفی خواندن از مهمترین اصولی است که رعایت آنها می تواند اهدافی را که نظام با اعزام قاریان دنبال می کند را محقق کند.

ربیعیان ادامه داد: یکی از سال ها که مرحوم اربابی نیز حضور داشت مصری ها در جلسه تلاوت ما حضور یافتند و از زیبایی و فن تلاوت قاریان ما بسیار تعجب کردند به گونه ای که باورشان نمی شد ما ایرانی باشیم، همین موارد نشان می دهد که کیفی تلاوت کردن آیات نورانی وحی و توجه به زمان و انتخاب آیات متناسب می تواند بهترین ابزار در رفع شبهات و تهمت های مطرح شده علیه نظام اسلامی و شیعیان باشد.

 

حضور جوانان در انگیزه بخشی به نسل جوان اثرگذار است

وی رویکرد اخیر کمیته اعزام مبنی بر انتخاب چهره های جوان برای حضور در سفرهای تبلیغی را مثبت دانست و خاطرنشان کرد: این رویکرد و انتخاب جوانان مستعد و خوش خوان حتی اگر در مسابقات رتبه ای نداشته باشند در ارتقای باورهای اعتقادی و نیز انگیزه آنها به منظور رقابت با یکدیگر برای حضور در کاروان های اعزامی نقشی بی بدیل ایفا می کند.

پایان پیام/

 

کد خبر 79041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha