تلاوت صرف قرآن به تنهایی موج بیداری اسلامی را شدت نمی بخشد

قاری بین المللی اعزام چهره های جوان و تازه نفس برای تلاوت های تبلیغی به ویژه در ایام حج را اقدامی ارزنده خواند و گفت: عدم استفاده از استادان پیشکسوت به ویژه برای انجام مناظرات اعتقادی تنها ضعف این اعزام ها است.

محمدرضا ستوده نیا، قاری و داور بین المللی با اشاره به نتایج و دستاوردهای مثبت اعزام سفرای قرآنی به سرزمین وحی همزمان با آیین عبادی سیاسی حج تمتع به خبرنگار شبستان گفت: گسترش دامنه این تاثیرات مثبت نیازمند اتخاذ روند و سازوکارهایی است که هرچند می تواند پیچیده باشد اما مسیر تحقق اهداف را برای ما هموار می کند.

وی با بیان این مطلب که دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان سازوکار خاصی را برای انتخاب سفرای قرآنی اعمال می کند، اظهار کرد: این دبیرخانه آزمون خاصی را برای انتخاب سفرای قرآنی نظام به سرزمین وحی برگزار می کند و از طریق آن و متناسب با امتیاز کسب شده افراد شرکت کننده قاریان را در طیف چهار درجه ای برای اجرای برنامه های پیش بینی شده می گنجاند.

ستوده نیا ادامه داد: کمیته اعزام به تجارب چهره های قرآنی که سال های پیش به سرزمین وحی یا دیگر کشورها برای تلاوت های تبلیغی اعزام شده اند نیز توجه می کند تا با بکارگیری نکات مثبت آنها زمینه رعایت شئونات در سفرای قرآنی نظام را ایجاد کند.

قاری و داور بین المللی با اشاره به سیاست چند سال اخیر دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان مبنی بر استفاده از چهره های جوان عنوان کرد: این امر به دلیل استفاده از انگیزه و نشاط نیروهای جوان برای تبلیغ از طریق قرائت آیات نورانی وحی است، چراکه ممکن است افرادی که دوره های متعدد به این سفر اعزام شده اند دیگر از انگیزه کافی برای تبلیغ اثرگذار برخوردار نباشند.


عدم حضور پیشکسوتان ضعف اعزام های تبلیغی است
وی این اقدام را دارای اثرات مثبت دانست و بیان کرد: تنها ضعفی که در اعزام چهره های جدید و جوان ممکن است بروز کند عدم حضور افراد دارای تخصص و فن بالا در این کاروان ها است تا بتوانند در کنار انگیزه نیروهای تازه نفس تجارب خود را برای تبلیغات اثرگذارتر ارائه کنند به گونه ای که حتی مسئولان کاروان های نور در بسیاری از سال ها دارای سمت اجرایی بوده اند تا سابقه فعالیت های قرآنی.

ستوده نیا با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن سهیمه ویژه برای استادان و پیشکسوتان در اعزام های تبلیغی به ویژه در ایام حج ابراز کرد: این مهم به ویژه در دیدار با علما و شخصیت های کشور میزبان از ضرورت بیشتری برخوردار می شود، از این رو بهتر است همچون تیم های ورزشی اعزامی به مسابقات بین المللی، در اعزام سفیران قرآنی نظام از تجربه و توانمندی پیشکسوتان و استادان دارای تجربه استفاده شود.

وی افزود: اگر در میان این افراد از استادان دانشگاهی و صاحب سبک و تالیف که توانایی شرکت در مناظرات علمی و پاسخگویی به شبهات را دارند نیز استفاده شود می توان تاثیرگذاری عمیقی را شاهد بود چراکه حضور افراد دارای تالیف در موضوعات مرتبط به عنوان مسئله ای عرفی در اعزام های فرهنگی و نیز در قالب وجهه فرهنگی نظام مطرح است.

ستوده نیا اعلام کرد: خوشبختانه وزارت علوم درپی تجمیع لیستی از اسامی استادان دارای پیشینه فعالیت های دینی قرآنی و پیشکسوت در این عرصه است تا در اعزام های تبلیغی از ظرفیت و توانمندی آنها استفاده کند.

وی برگزاری کارگاه های آموزشی را در ماه های پیش از اعزام قاریان ضروری دانست و گفت: این امر برای طلاب و مبلغان حوزوی انجام می شود اما در امر اعزام قاریان تنها به نشست های یک یا دو روزه آنهم در فرصت کوتاه باقیمانده تا زمان اعزام صورت می گیرد از این رو باید برای ایجاد آمادگی لازم در سفرای قرآنی نظام به برگزاری دوره های آموزشی چند ماه پیش از اعزام اهتمام شود.

 

حضور پیشکسوتان در مناظرات اعتقادی ضرورت بیشتری دارد
ستوده نیا تاکید کرد: این امر به ویژه برای شرکت در مباحثات اعتقادی از طریق آشنایی و تسلط بر زبان های عربی و انگلیسی از ضرورت دوچندان برخوردار می شود چراکه در اعزام های تبلیغی آنهم همزمان با آیین عبادی سیاسی حج تمتع گذراندن دوره های اعتقادی و فرهنگی به منظور توجیه افراد و با هدف جلوگیری از بروز رفتار یا گفتاری که ممکن است تاثیر سوء داشته باشد باید به عنوان یک اصل در نظر گرفته شود.

قاری و داور بین المللی عدم توجیه چهره های قرآنی را زمینه ساز ضدتبلیغ های احتمالی دانست و اذعان کرد: اعزام های تبلیغی دارای جهات خاصی است، اگر قاری تنها برای تلاوت برود اثری خاص بر مستمع می گذارد اما این صرفا یک اقدام فرهنگی است و شاید ده ها برابر یک سخنرانی اثرگذار باشد اما جز فن و تحصص تلاوت، قاریان اعزامی باید بتوانند مبلغ ارزش های اسلام و تشیع نیز باشند.

وی اعزام چهره های پیشکسوت را عامل تحقق این خواسته دانست و بیان کرد: چهره های پیشکسوت و استادان که بر زبان های خارجی نیز تسلط دارند می توانند بهترین تبلیغات و تاثیرات را به جهت تبیین ارزش ها و اقدامات انجام شده داشته باشند حتی آنها پس از انجام یک تلاوت اثرگذار می توانند برای حضار توضیح دهند که این تلاوت های اثرگذار نتیجه کار فرهنگی عمیق در ایران است.

ستوده نیا درباره تاثیر تلاوت های تبلیغی بر ایجاد موج بیداری در جهان اسلام و شدت بخشیدن به آن اظهار کرد: باید توجه داشت که تلاوت بعد از صدق الله گفتن قاری به اتمام می رسد اما می توان با حضور چهره های پیشکسوت و استادان به تبیین و توضیح مسائل برای حضار پرداخت و از این طریق به بیداری هرچه بیشتر جهان اسلام کمک کرد از این رو بعید است که بتوان از طریق تلاوت صرف قرآن به بیداری اسلامی شدت بخشید.

وی با بیان این مطلب که قاریان اعزامی بیشتر در محافل اهل سنت به تلاوت آیات وحی می پردازند، خاطرنشان کرد: اگر پیشکسوتان و مبلغان به سرزمین وحی اعزام شوند می توانتد جوسازی های لازم را ایجاد کرده و مردم دنیا را متوجه کنند که این موج از آثار و برکات انقلاب اسلامی ایران است از این رو انتظار است که مسئولان امر چه در دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان، چه در بعثه مقام م عظم رهبری و سازمان فرهنگ و ارتباطات به این مهم توجهی ویزه داشته باشند.

پایان پیام/
 

کد خبر 75874

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha