کنترل فشار خون ۱۹۰ هزار نفر از جمعیت خراسان جنوبی

دهقانی با بیان اینکه ۳۸۱ هزار نفر از جمعیت استان بالای ۳۰ سال هستند، گفت: فشار خون ۱۹۰ هزار نفر از این افراد در قالب طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا سنجش می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «محمد دهقانی فیروزآبادی» امروز(31 اردیبهشت) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: طرح بسیج ملی کنترل فشارخون بالا از 27 اردیبهشت تا 15 تیرماه 98 طی دو مرحله اطلاع رسانی و غربالگری در سراسر کشور و خراسان جنوبی برگزار خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه فشارخون بالا مهمترین عامل خطر بروز ناتوانی و مرگ و میر زودرس در ایران است، گفت: بر اساس پیمایش ملی در سال 2016 حدود یک سوم و یا 30 درصد از جمعیت بزرگسالان ایران مبتلا به فشار خون بالا هستند.

 

وی با بیان اینکه از میان 16 میلیون بیمار مبتلا به فشار خون بالا فقط 60 درصد اطلاع دارند، افزود: نیمی از این بیماران برای کنترل این بیماری دارو دریافت می کنند و اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم می تواند نقش مفیدی را در کنترل فشارخون داشته باشد.

 

دهقانی با توجه به اینکه تخمین زده شده که تا سال 2025 بیش از 40 درصد از زنان کشور مبتلا به فشار خون بالا خواهند بود، اظهار کرد: اگر فشارخون را کاهش دهیم آن گاه خطر سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، خطر مرگ کاهش می یابد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به وضعیت عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در استان طی سال 97 گفت: حدود 20 درصد از جمعیت بالای 30 سال استان مبتلا به فشارخون بالا هستند و باید آگاه سازی کنیم تا این افراد به مراکز بهداشتی مراجعه و از خدمات آن به صورت رایگان استفاده کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه بیشترین علت مرگ و میر در خراسان جنوبی به خاطر بیماری های قلبی و عروقی است، ادامه داد: یکی از موضوعات مهم در کنترل شیوع فشارخون بالا مصرف روزانه مناسب لبنیات و میوه است و خراسان جنوبی جایگاه دوم از آخر در رابطه با درصد مصرف روزانه سیگار در کشور را دارد.

 

دهقانی با تاکید بر اینکه میزان مصرف نمک در استان به زنگ خطری تبدیل شده است، افزود: بالاترین میزان مصرف نمک روزانه در کشور را مردم خراسان جنوبی با 10.79 گرم در روز دارند و یکی از مشکلات اصلی بالارفتن فشارخون نیز مصرف بالای نمک محسوب می شود.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گلایه کرد: برخی افراد می گویند که نمک دریا ضرری ندارد اما این موضوع از نظر علمی رد شده است و در کل باید مصرف نمک در میان مردم کاهش پیدا کند.

 

وی به اهداف طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بالا اشاره کرد و گفت: اهداف برگزاری این طرح شامل کاهش وقوع مرگ و میر قلبی و عروقی ناشی از فشار خون بالا و کاهش هزینه های منتسب به فشارخون بالا در بخش سلامت است و افزایش آگاهی جامعه نسبت به فشار خون بالا را در دستور کار داریم.

 

دهقانی با بیان اینکه 381 هزار نفر از جمعیت استان بالای 30 سال هستند، ادامه داد: برای 190 هزار نفر از این افراد طرح غربالگری را انجام خواهیم داد و در این راستا فشارخون آنان را  اندازه گیری خواهیم کرد و گروه هدف این طرح افراد 30 سال به بالا و بیماران نارسایی کلیوی و زنان باردار است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: علت بروز فشارخون بالا در بیش از 90 درصد از مبتلایان مشخص نیست و کنترل موثر فشارخون بالا در کاهش و کنترل بیماری های دیگر بسیار اهمیت دارد.

 

 

 

کد خبر 791684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha