مدیریت مصرف نان راهی برای کاهش فشارخون

نان، مهم ترین منبع مصرف نمک در ایران و عاملی برای افزایش فشارخون است که اگر این کالای مصرفی به طور صحیح مدیریت شود می تواند راهی برای کاهش مصرف نمک و در نتیجه کاهش بیماری فشارخون باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان؛ ایرانی ها ۱۰ سال زودتر  از کشورهای دیگر سکته مغزی می کنند و البته سن سکته مغزی هم پایین آمده و ۱۵ درصد به دلیل سکته مغزی جان خود را از دست می دهند.

 


*** فشار خون بالا متهم اصلی سکته های مغزی و قلبی ایرانیان

 



 

رئیس دانشگاه علوم  ‌پزشکی رفسنجان با اشاره به اینکه سالانه ۳۰۰ هزار نفر در کشور بر اثر سکته مغزی جان می دهند، گفت: فشار خون بالا متهم اصلی سکته های مغزی و قلبی ایرانیان است.


دکتر علی اسماعیلی ندیمی بیان کرد: حدود یک پنجم جمعیت کشور مبتلا به فشار بالا هستند در حالی که نزدیک به ۶ و نیم میلیون ‌نفر اصلا از بیماری فشارخون خود خبر ندارند.


وی با تاکید بر اینکه فشارخون ارتباط مستقیم با مصرف نمک دارد، تصریح کرد: ایرانیان روزانه ۱۱ گرم نمک مصرف می کنند در حالی که این آمار  در کشورهای دیگر ۵ گرم در روز است.


اسماعیلی ندیمی گفت: بهتر است بدانید کاهش مصرف نمک تنها ۵ گرم در روز معادل یک قاشق مرباخوری خطر بیماری های قلبی را ۱۸ درصد و خطر سکته مغزی را تا ۲۴ درصد کاهش می دهد لذا نان مهمترین منبع مصرف نمک در ایران است و مدیریت مصرف نان راهی برای کاهش مصرف نمک و در نتیجه کاهش فشار خون و کاهش آمار مرگ و میر ناشی از فشار خون بالاست.

 


*** چرا فشار خون بالا می رود؟!

 

دکتر اسماعیلی ندیمی بیان کرد: در کنار مصرف بالای نمک، عواملی همچون بی تحرکی و اضافه وزن، چاقی و چربی خون بالا، مصرف الکل و رژیم نامناسب غذایی، ژنتیک، آلودگی هوا و استرس در بالا بردن فشارخون موثر است.


وی توصیه کرد: برای جلوگیری از فشار خون بالا اگر اضافه وزن دارید رژیم بگیرید و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید و مردان بالای ۵۰ سال و زنان بالای ۵۵ سال بهتر است به طور دوره ای فشار خون خود را کنترل کنند.



*** آلایندگی های زیست محیطی منطقه رفسنجان بالاست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: آلایندگی های زیست محیطی منطقه ما بالاست و وضعیت بیماری های قلبی و عروقی در این شهرستان خوب نیست.
دکتر علی اسماعیلی ندیمی فشارخون بالا، افزایش وزن، چاقی   را از عوامل بیماری های قلبی و عروقی دانست و اظهار کرد: این عوامل با انجام اقدامات پیشگیرانه قابل کنترل است.


وی با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۷ در دنیا بیش از ۱۰ میلیون نفر ناشی از بیماری های فشارخون بالا فوت کردند تصریح کرد: ۲۸ درصد از زنان و ۲۷ درصد از مردان ایرانی فشارخون بالا دارند و در راستای کنترل فشارخون بالا برای افراد بالای ۳۰ سال طرح بسیج ملی کنترل فشارخون در سراسر ایران آغاز شده است.

 

اسماعیلی ندیمی افزود: شیوع بیماری فشار خون در رفسنجان خیلی بالاست و دلیل آن هم این است که منطقه خشک و کم آب است از طرفی تبخیر آب هم بالاست و افراد تغذیه مناسبی ندارند ضمن اینکه از غذاهای شور و فست فود استفاده می کنند، باتوجه به اینکه ۶۰ درصد از مبتلایان به فشار خون بالا در رفسنجان از این بیماری اطلاع دارند و خانم ها آگاهی شان‌ از بیماری فشارخون نسبت به آقایان بیشتر است و ۴۰ درصد از مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند همچنین آگاهی جمعیت روستایی در رفسنجان نسبت به جمعیت شهری کمتر است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد:  با توجه به اینکه یک سوم جمعیت بالای ۳۰ سال در کشور مبتلا به بیماری پرفشاری خون هستند  لذا هدف از اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون افزایش آگاهی مردم از بیماری فشار خون‌ است و در کنار کسب آگاهی، رژیم غذایی مناسب را دریافت کنند و ورزش را در برنامه زندگی خود قرار دهند.

 

 

 

کد خبر 793273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha