هزینه سرسام آور استعمال دخانیات/ سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود را از دست می دهند

طباطبایی با اشاره به آمار مصرف کنندگان دخانیات و با تأکید بر اینکه با این هزینه چه ها که می توان کرد؛ گفت: در دنیا چهار عامل خطر اصلی برای بیماری های مزمن غیر واگیر وجود دارد که استعمال دخانیات از جمله آنها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان،  «سید وحید احمدی طباطبایی» ، امروز(۲۵ خرداد) در نشست خبری به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات( از ۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه) در جمع اصحاب رسانه ابتدا با اشاره به اینکه آمار افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی و ایستگاه های ثابت و سیار برای کنترل فشار خون از مرز ۱۷۶ هزار نفر گذشته، افزود: این آمار با توجه به اینکه تنها یک هفته از طرح گذشته آمار بسیار قابل قبولی است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانبا اشاره به آمار مصرف کنندگان دخانیات و با تأکید بر اینکه با این هزینه چه ها که می توان کرد؛ گفت: در دنیا چهار عامل خطر اصلی برای بیماری های مزمن غیر واگیر وجود دارد که شامل تغذیه، استعمال دخانیات، کم تحرکی و مصرف مشروبات الکی است.

 

 

وی ادامه داد: ۸میلیون نفر در سال جان خود را بر اثر مصرف دخانیات در جهان از دست می دهند و بیش از ۷ هزار ماده و ترکیب شیمیایی در دود سیگار وجود دارد که خطرناک است.

 

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه ۹۰ درصد افرادی که به استعمال دخانیات روی می آورند در سن ۱۰ تا ۱۹ سالگی قرار دارند؛ تصریح کرد: سال ۲۰۰۸ تولید کنندگان دخانیات ۱۰هزار میلیارد دلار صرف تبلیغات محصولات خود کردند.

 

 

وی با اعلام اینکه سالیانه ۱۱۰ هزار میلارد تومان با خرید دخانیات در کشور هدر می رود که 30 میلیارد تومان آن برای درمان و 70 هزار میلیارد تومان برای مرگ زودرس، غیبت از کار و بیماری و ... صرف می‌شود؛ بیان داشت: با این مبلغ می شود ۲۰۰ تخت بیمارستانی یا چیزی حدود ۱۳هزار و ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه احداث کرد و یا به ۳ هزار ۶۰۰ خانوار گاز رسانی و... داشت.

 

 

احمدی طباطبایی با اشاره به باور های غلط سیگاری از جمله اینکه سیگار باعث کاهش استرس می شود و یا اینکه می گویند اگر قرار بود بلایی سر من بیایید تا کنون آمده بود و....افزود:چند مسئله باعث گسترش قلیان شده است؛افزایش مواد معطر و اسانس ها باعث ایجاد جذابیت برای مصرف کنندگان است و نکته دیگر استفاده خانوادگی برای گذراندن وقت؛ درحالی که هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۲۰۰ نخ سیگار است.

 

 

وی به پیامدهای استفاده از قلیان از جمله هپاتیت، تبخال، آنفولانزا و سل اشاره و تصریح کرد:برخی افراد سود جو متأسفانه مواد روان گردان از جمله حشیش توزیع می کنند.

 

 

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمان راهکارهای کاهش مصرف دخانیات را افزایش مالیات بر دخانیات، اجرای ممنوعیت کامل تبلیغات، هشدار در خصوص خطرات دخانیات، کمک به ترک استعمال دخانیات و محافظت از مردم در برابر دود دخانیات و پایش مصرف دخانیات و سیاست های پیشگیرانه عنوان کرد.

 

 
وی ۶ استراتژی برای کاهش تقاضای دخانیات از جمله ثبت مجوز عاملان عرضه راه اندازی، کد رهگیری، جرم انگاری قاچاق و... را مورد توجه قرار داد و گفت: فروش «ناس» آزاد و با شهامت انجام می شود؛ در قانون جامع کنترل دخانیات تصویب شده از تبلیغ و عرضه مواد دخانیات در مکان های عمومی جلوگیری شود اما مشکل اصلی ما نقش ارگان ها است که متأسفانه وحدت رویه بین مسئولان با فراز نشیب های روبرو شده است.

 


احمدی طباطبایی اظهار داشت: مشکل دیگر این است استفاده از دخانیات جرم نیست و برای عرضه کردن فقط جریمه نقدی دارد و تعطیلی بدنبال ندارد.

 


علی بهرام نژاد هم سیگار و دخانیات را از بحث های مهم آسیب های اجتماعی عنوان و بیان کرد: با استاندارد های پیشگیری از اعتیاد چند مورد طراحی شده که یک بحث نظارت بر پیشگیری از سیگار و الکل است؛ به چند دلیل عمده بیشترین مصرف دخانیات در سنین نوجوانی و جوانی است زیرا این قشر از جامعه هدف نمی تواند هیجان و شادی خود را کنترل کنند در نتیجه گرایش به اعتیاد بیشتر خواهد شد.

 

 مدیر گروه سلامت و روان معاونت دانشگاه علوم پزشکی مصرف سیگار و قلیان را عامل مهمی در اعتیاد به دیگر مواد مخدر دانست و مصرف مادران خانوار در مصرف دخانیات را  تاثیرگذار بر گرایش فرزندان برای مصرف دخانیات ذکر کرد.

 

 

 

 

کد خبر 799789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha