خانواده ها به بانک بندناف با دید بیمه ژنتیکی نگاه کنند

ضرابی با اشاره به اینکه خانواده ها به بانک بندناف با دید بیمه ژنتیکی نگاه کنند، گفت: هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، می تواند از سلول های بنیادی موجود استفاده کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مرتضی ضرابی»، امروز (شنبه 15 تیر) با اشاره به اینکه بانک خون بندناف در 31 استان فعالیت دارد و استان فارس از سال 87 فعالیت آغاز کرده که از 110 هزار نمونه کشوری بیش از 11 هزار نمونه سهم این استان است، گفت: 2 دفتر هم در شهر مسقط عمان و اربیل کردسان عراق داریم که نمونه های آن در تهران ذخیره می شود.

 

مدیر عامل شرکت فناوری بن یاحته های پژوهگشان «رویان» جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه اجزای مختلف زایمانی ارزشمند است و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها مفید فایده شود، اظهارداشت: خون بند ناف برای رفع بیماری هایی که منشا خونی دارند استفاده می شود.

 

عضو هیئت علمی پژوهشکده «رویان» جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه بافت بندناف و پرده جنینی جز موارد قابل استفاده برای درمان بسیاری از بیماری هاست، تاکید کرد: بندناف و اجزای آن آنقدر اهمیت دارند که روز جهانی «بندناف» در جهان مشخص شده است.

 

به گفته ضرابی در هر تولد، حیاتی دیگر نهفته است که جان بیمارانی که نیاز به سلول های بنیادین دارند، را نجات می دهد و در دنیا از سلول های بنیادین برای درمان بیمارهایی نظیر بیماری های عصبی و غیره مورد درمان قرار می گیرد.

 

وی با یادآوری این مطلب که دندان شیری و ریشه آن هم جز سلول های بنیادین هستند اما هنوز ما امروز خدمات آن را نداریم و از سال جاری این مورد هم اضافه می شود، افزود: اگر افراد می خواهند از دندان شیری سلول بنیادین داشته باشند می توانند زمانی که دندان لق شده را خودشان یا دکتر کشیده و آن را در مرکز سلول های بنیادین نگهداری کنند.

 

این مقام مسئول یکی از کارهای مهم پژوهشگاه بنیادی شکل گرفت بحث استفاده از سلول های بنیادی در بیماری های غیر خونی است چرا که پتانسیل درمان بیش از 70 بیماری با سلول های بنیادی وجود دارد، اضافه کرد: از خون بندناف و بندناف برای درمان کودکان فلج مغزی مورد استفاده قرار می گیرد و سلول درمانی باعث افزایش سلامت آنان می شود و اکنون این موضوع در کشور در مرحله تحقیق است و به زودی فراگیر می شود.

 

وی با اشاره به اینکه برخی فکر می کنند سلول ها در فریزر نگهداری می کنیم، اما ما سلول ها را در مخازن مخصوص با دمای منفی 197 درجه سانتی گراد که با گاز سرد می شود، نگهداری می کنیم و طبق تجربه جهانی که 23 سال بیشتر نیست، تا 25 سال هم می توان سلول ها را نگهداری کرد، خاطر نشان کرد: در بانک عمومی 15 هزار مورد و در بانک خصوصی بیش از 110 هزار مورد ذخیره سازی شده است که 54 درصد از نوزادان پسر و 46 از نوزادان دختر بوده است که 86 درصد آن زایمان سزارین و 14 درصد طبیعی داشته اند.

 

ضرابی اظهارداشت: به خانواده ها توصیه می کنم که از ذخیره بندناف را مورد توجه قرار دهند چرا که این به شکلی می توان گفت بیمه بیولوژیک است  و بخشی از بیماری ها امکان درمان با سلول های بنیادی دارند.

 

وی با یادآوری این مطلب که هر کسی که تطابق ژنتیکی داشته باشد، می تواند از سلول های بنیادی موجود استفاده کند، اضافه کرد: در حال حاضر در درمان بیماری های خونی و عصبی، در بیمارهای دیگر مثل آلزایمر، دیابت، پاکینگسون و سکته های قلبی و مغزی می توان از بندناف و سلول های بنیادین استفاه کرد و کارآزمایی بالینی در حال اجراست که پیش بینی می شود، بین سه تا پنج سال برای این بیماری ها هم از نمونه های بندناف استفاده شود.

 

ضرابی از رسانه خواست تا این ظرفیت را به خیرین معرفی کنند، افزود: برای توسعه بانک عمومی باید دولت و خیرین کمک کنند و از این استفاده از ظرفیت خیرین، برای توسعه بانک خون و بندناف عمومی نیاز است.

 

به گفته ضرابی، بعد از مشکلاتی ارزی کشور، هزینه نگهداری هر بندناف خون 35 میلیون ریال و امکان شارژ یک میلیون و 600 هزار ریال به شکل سالانه است و هیچ کس را به دلیل مشکلات مالی از خدمات بندناف محروم نکردیم و افراد می توانند به شکل تقسیطی خدمات دریافت کنند و کسانی که شارژ سالانه پرداخت نکرده اند، نمونه های آنان نگهداری می شود و چند سال است به خانواده ها پیامک یادآوری می دهیم و آنان هم به هر نحوی با تاخیر شارژ را پرداخت می کنند.

 

وی با اشاره به اینکه تعداد مرکزهای پیوند در کشور از پنج مرکز به 15 مرکز اضافه شده است، افزود: 2 هزار و 500 زوج خارجی از خدمات درمان ناباروری استفاده کردند.

 

 

کد خبر 806330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha