رسالت مسجد فقط اقامه نماز نیست/مسجد مرکز گره‌گشایی‌های اجتماعی است

حجت‌الاسلام امامی با بیان‌اینکه تنها رسالت مسجد اقامه نماز نیست، گفت: مسجد برای ترویج و تبیین علوم و معارف قرآن بنا شده است و چون پاسخ همه نیازهای بشر در قرآن است باید این کارکرد احیاء و تقویت شود.

حجت الاسلام «عبدالرحیم امامی» در گفت وگو با  خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به با نامگذاری هفتمین روز از دهه کرامت با عنوان «مساجد، پایگاه ترویج مشارکت اجتماعی»، اظهار کرد: مساجد باید در همه ابعاد به مردم خدمات ارایه دهند، مسجدی که درهایش تنها موقع نماز به روی مردم باز باشد و بعد از آن بسته شود، نمی تواند جوابگوی نیازهای روز مردم و پایگاهی برای مشارکت اجتماعی باشد.

 

امام جماعت مسجد علی‌بن‌ابیطالب(ع) (واقع در خیابان آیت الله کاشانی) نقش امام جماعت و متولیان مسجد را در رونق مساجد تاثیرگذار دانست و تصریح کرد: در صورتی مسئولین و کارگزاران مساجد در رونق آن گامی برندارند، نمی توان انتظار داشت که مساجد در همه ابعاد به مردم خدمات ارایه دهند، زیرا تنها رسالت مسجد اقامه نماز نیست بلکه باید کارکردهای یک مسجد را داشته باشد، در غیر این صورت امور اجتماعی جامعه به سرانجام نمی رسد.

 

حجت الاسلام امامی اهتمام به موضوعات خانواده، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و اجرای برنامه های مختلف در مناسبت ها را از جمله محورهایی دانست که باید از طریق مساجد پیگیری شود و ادامه داد: امام جماعت مسجد ضمن اینکه باید در زمینه اقدامات و فعالیت های شاخص مسجد تبلیغ و اطلاع رسانی داشته باشد، تا الگویی برای دیگر مساجد شود، باید رابطه ش با نمازگزاران مسجد ارتباط صمیمانه ای شود.

 

وی تاکید کرد: امروز مردم به این موضوع واقف هستند که مسجد می تواند ملجاء و مرکز خوبی برای پاسخگویی به نیازهایشان باشد. بنابراین برای تاثیرگذاری بیشتر آن در جامعه باید تلاش کرد.

 

امام جماعت مسجدعلی بن ابیطالب(ع) در رابطه با شاخصه های یک مسجد طراز اسلامی، گفت: مسجد برای ترویج و تبیین علوم و معارف قرآن بنا شده است و برای همه موضوعات مورد نیاز جامعه اعم از موضوعات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و خانواده در قرآن کریم راهکار ارائه شده، بنابراین باید راهکار حل همه معضلات را از قرآن در بستر مهیای مسجد یافت، نه اینکه تنها به قرائت قرآن در مسجد اکتفا کرد.

 

وی با بیان اینکه شناسایی افراد مستمند در همسایگی مسجد و کمک به آنها از  وظایف مسجد طراز اسلامی باید باشد، خاطر نشان کرد: مسجد کم جایی برای خدمت رسانی به مردم نیست، همان گونه که در زمان نبی مکرم اسلام(ص) چنین جایگاهی داشت.

 

گفتنی است، برنامه های دهه کرامت امسال با شعار «خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل‌ بیت(ع)»  از اول تا یازدهم ذی العقده اجرا می شود.

 

 

 

 

کد خبر 807482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha