دف به نام کردستان ثبت جهانی شده است/ نمایش مستند «خلیفه میرزا آغه غوثی»

مرادی از رشد کمی و کیفی آثار جشنواره « دف ؛ نوای رحمت» خبر داد و گفت: این جشنواره امروز به عنوان یک مطالبه از سوی دف نوازان و علاقمندان به هنر موسیقی ایرانی مطرح است.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی-مریم داوری: نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و حوزه هنری استان کردستان  22 تا 24 مرداد در پردیس سینمایی بهمن شهر سنندج برگزار می‌شود. به منظور اطلاع از جزئیات نهمین جشنواره بین المللی «دف؛نوای رحمت» گفتگویی با «امین مرادی»، رییس حوزه هنری کردستان که مدیر این جشنواره است، ترتیب دادیم که قسمت دوم آن بدین شرح است:

 

چند اثر به دبیرخانه نهمین جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» رسید؟

304 اثر به دست ما رسید که 242 اثر مربوط به بخش تک نوازی و 62 اثر نیز مربوط به گروه نوازی و مولودی است.

 

برنامه ای در این دوره از جشنواره «دف؛ نوای رحمت» دارید که در دوره های قبل نداشتید؟

بله. در این دوره از جشنواره فراخوانی برای عکاسان خبری دادیم که عکسهای خود از دوره های قبلی جشنواره «دف؛نوای رحمت» را برای دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. 250 اثر به دست ما رسید که بعد از داوری 45 اثر به بخش نهایی راه یافتند. قرار است این آثار در گالری سوره پردیس سنندج به نمایش در آید. برنامه دیگر، اکران یک فیلم مستند از زندگی «خلیفه میرزا آغه غوثی» به کارگردانی ستار چمنی در مجموعه پردیس سینما بهمن سنندج است. خلیفه میزا آغه غوثی تا پایان عمر مشغول مداحی و دف نوازی بود و در ترویج دف و عرفان اسلامی نقش بسزایی داشت. یک برنامه خاص با عنوان «آوای دوست» داریم که تجمع بزرگ دف نوازان در پارک استقلال سنندج است. دف نوازان بار دیگر در این برنامه، جهانی بودن دف در کردستان را به نمایش می گذارند.

 

با گذشت هشت دوره از جشنواره «دف؛ نوای رحمت» رشد کمی و کیفی آثار چگونه بوده است؟

خوشبختانه شاهد رشد آثار از نظر کمیت و کیفیت هستیم. در دوره پنجم جشنواره «دف؛ نوای رحمت» ، 18 استان و در دوره هفتم جشنواره 25 استان شرکت کردند. می توان گفت از دوره پنجم به بعد جشنواره شاهد رشد کمی آثار بودیم.

 

 چند استان در نهمین جشنواره «دف؛ نوای رحمت» شرکت کردند؟

امسال 30 استان در جشنواره دف؛ نوای رحمت شرکت کردند . خوشبختانه هر سال شاهد افزایش استقبال از این جشنواره هستیم .

 

 

علت استقبال مردم از جشنواره دف؛ نوای رحمت چیست؟

کردستان مهد موسیقی عرفانی و خانقاهی است. سنندج را به عنوان پایتخت دف جهان می شناسند . دف به نام کردستان ثبت جهانی شده است. هم دف نوازی و هم دف سازی شناسه و کد ملی میراث فرهنگی را گرفته است. به همین دلیل  امروز جشنواره «دف؛ نوای رحمت»به عنوان یک مطالبه  از سوی دف نوازان و علاقمندان به هنر موسیقی ایرانی مطرح است.

 

داوران و دبیران نهمین دوره جشنواره «دف؛نوای رحمت» چه کسانی هستند؟

بیژن کامکار، عماد توحیدی، منصور مرادی، سید بهاء الدین حسینی و فریدون شهبازیان داوری این دوره از جشنواره را عهده دار هستند. کژوان ضیاالدینی و مهدی احمدی به ترتیب دبیری علمی و هنری این جشنواره را برعهده دارند.

 

جوایز این دوره از جشنواره« دف ؛نوای رحمت» چه مقدار است؟

در نهمین دوره جشنواره «دف ؛ نوای رحمت» رقم 60 میلیون تومان برای جوایز در نظر گرفتیم. میزان جوایز  بر اساس بخش های جشنواره و رتبه های اول تا سوم هر بخش متفاوت است. نفرات اول تا سوم بخش گروه نوازی به ترتیب 6، 5و 4 میلیون تومان دریافت می کنند و به نفرات اول تا سوم بخش مولودی خوانی به ترتیب  4، 3 و 2 میلیون تومان اهدا می شود. دو، یک و نیم و یک میلیون تومان جوایز نفرات اول تا سوم بخش تک نوازی نهمین دوره جشنواره دف؛نوای رحمت است. جوایز تمام بخش های جشنواره به طور مجزا در فراخوان جشنواره اعلام شده و بر روی سایت جشنواره هست.

 

چه حمایتهای معنوی از برگزیدگان جشنواره بین المللی «دف؛ نوای رحمت» می شود؟

رسالت و وظیفه حوزه هنری این است که استعدادها به خصوص استعدادهای جوانان را کشف، جذب و حمایت کند و همچنین پرورش دهد. کارگاه ها و ورکشاپهایی با حضور اساتید برجسته همچون بیژن کامکار برای برگزیدگان جشنواره «دف؛ نوای رحمت» در طول جشنواره و همچنین در طی سال برگزار می کنیم.

 

 

کد خبر 820420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha