بیش از ۲ هزار طرح مرمت تاریخی در حال اجرا است

طالبیان، با اشاره به طرح های مرمتی بناهای تاریخی در کشور، گفت: در حال حاضر در سطح کشور بیش از ۲ هزار طرح مرمت بناها و بافت های تاریخی در حال اجرا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از تبریز، «محمدحسن طالبیان» در دهمین اجلاس بین المللی رشد و توسعه شهری حوزه اوراسیا در تبریز؛ با بیان این‌که وضعیت حفاظت از بافت‌های تاریخی کشور بهبود یافته است، گفت: در زمان کنونی تخریب عمدی بناهای تاریخی در کشور به کمتر از ۲ درصد رسیده است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: این پدیده در یزد حدود صفر درصد بوده و در سایر استان ها نیز به حد پایینی رسیده است.

وی با بیان اینکه حفاظت از بناها و بافت های تاریخی در سال های اخیر در کشور به یک جریان پویا و مطالبه اجتماعی تبدیل شده است،  خاطرنشان کرد: موضوع حفاظت از بناها و بافت های تاریخی از چالش های مهمی است که فقط مربوط به ایران نبوده  بلکه در سایر کشورهای دارای بافت تاریخی نیز به این موضوع توجه می شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با بیان اینکه در کشور ما به این موضوع به خوبی پرداخت شده است، گفت: ما هیچ وقت آینده پایداری نخواهیم داشت مگر این‌ که آن را به گذشته خود پیوند زده و از آثار تاریخی خود مواظبت کنیم.

طالبیان، با اشاره به طرح های مرمتی بناهای تاریخی در کشور، ادامه داد: در حال حاضر در سطح کشور بیش از ۲ هزار طرح مرمت بناها و بافت های تاریخی در حال اجراست.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای مرمت بازار تبریز پس از آتش سوزی سال جاری در «ایکی قاپیلار» این بازار، یادآوری کرد: این اقدام نشان دهنده احترام مردم و مسئولان این کلانشهر به بافت های تاریخی است.

معاون میراث فرهنگی  از مدیران استان خواست از بلندسازی های ناهمگن در اطراف بازار تبریز و توسعه های بی رویه در سطح شهر جلوگیری کنند و گفت: تبریز یک شهر یگانه بوده و نظام اقتصادی و اجتماعی پیچیده ای در آن جاری است و از این نظر در سطح ایران و جهان اهمیت دارد. 

کد خبر 826794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha