عاشورا هنر دینی را غنا بخشید

اسماعیل‌زاده با اشاره به تحریفات صورت گرفته در منابع تاریخی حادثه کربلا گفت: خرافه زدایی و مستندسازی مقاتل عاشورا یکی از برکات انقلاب اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «رسول اسماعیل زاده» امروز در جلسه روضه طوبی اظهار داشت: حادثه عاشورا به قدری بزرگ است که با گذشت صدها سال هنوز تازگی و رونق خود را از دست نداده و کل تاریخ بشری را متحول کرده است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بزرگی و ماندگاری دو ویژگی مهم نهضت عاشورا به شمار می آید، گفت: امروز نه تنها شیعه و سنی، بلکه همه ادیان حیران عظمت گفتار و رفتار و کردار و سخنان امام حسین(ع) است.

اسماعیل زاده در ادامه با بیان این‌که مقتل‌نویسی پیش از واقعه کربلا هم وجود داشته است، تصریح کرد: مرثیه برای شهدا از زمان عثمان و حجربن عدی و حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) وجود داشته، اما از آنجا که به رشته‌ی تحریر نیامده، چیزی از آنها باقی نمانده است.

وی آغاز مقتل عاشورای حسینی را روایات امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) خواند و گفت: سال‌ها بعد، شخصی به نام ابی مخنف روایات شفاهی را بصورت مقتل جمع آورده کرده و در تاریخ طبری بصورت منسجم آمده است.

به گفته این پژوهشگر تاریخی، نخستین مقتل نویسی عاشورا در ۸۰ صفحه بر اساس ۱۱۳ روایت کاملا معتبر نوشته شده است.

اسماعیل زاده با اشاره به این‌که طی سالهای گذشته مقاتل عاشورا تحریف و به خرافات آلوده شد تاکید کرد: یکی از برکات انقلاب اسلامی، خرافه زدایی و مستند سازی مقاتل نوشته شده در خصوص واقعه ی کربلا بوده است.

وی یادآورشد: برخی از این تحریفات از روی محبت و برخی حاصل بدعت دشمنان و بدخواهان بوده است.

این استاد دانشگاه، مقاتل ابی مخنف، ارشاد شیخ مفید و مقتل حسینی خوارزمی را از مهمترین منابع واقعه کربلا خواند و افزود: بعد از تیموری ها، مقاتل حسینی با هنر شعر و ادبیات و ... آمیخته شد و به هنر اسلامی عمق و وسعت داد.

کد خبر 829337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha