امام خمینی یکی از بزرگ‌ترین آمرین به معروف در عصر حاضر بود/ امر به معروف و نهی از منکر؛ نشانه حیات جامعه

امام جمعه اردکان با اشاره به اینکه برپایی امر به معروف و نهی از منکر نشانه حیات یک جامعه است، گفت: حضرت امام خمینی (ره) یکی از بزرگ‌ترین آمرین به معروف در عصر حاضر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید اسماعیل شاکر» در مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول ماه محرم‌الحرام که با حضور جمع کثیری از دلدادگان به ساحت ائمه اطهار (ع) در محل مجمع عاشقان بقیع شهرستان اردکان برگزار شد بر لزوم توجه و عمل به رهنمودهای ارزشمند و گران‌قدر قرآن کریم و سیره اصیل اهل‌بیت (ع) تأکید کرد.

وی به حدیثی از رسول گرامی اسلام (ص) اشاره و اذعان کرد: به تعبیر حضرت محمد مصطفی (ص)؛ کسانی که بندگان را در نزد خداوند تبارک و تعالی محبوب کرده و خداوند متعال را نیز در نزد بندگان محبوب می‌سازند، گروهی هستند که در روز قیامت پیامبران و شهدا به مقام والای آنان در بهشت غبطه می‌خورند.

امام جمعه اردکان بابیان اینکه این دسته از افراد؛ مردم جامعه را به سوی معروفات و اعمال نیکی که موردپسند درگاه الهی است تشویق کرده و از اموری که خداوند دوست ندارد نهی می‌کنند، افزود: بنا بر گفته مرحوم حضرت علامه طباطبایی (رحمه‌الله علیه) گاهی یک خشم و غضب بی‌جا، بیست سال عبادت آدمی را باطل و انسان را به عقب برمی‌گرداند.

وی با اشاره به اینکه جوانان فعال فرهنگی در هیئات مذهبی و مساجد باید آراسته به کرامت‌های اخلاقی بوده و الگوی سایرین باشند، بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر جزء فروع و تأکیدات دین مبین اسلام است و اگر این دو فریضه به درستی شناخته، تبیین و عمل شود؛ کلیه مسائل و مشکلات حل و سایر فرایض دینی نیز در سطح جامعه برپا می‌شود.

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد بابیان اینکه ملاک شناخت معروف و منکر؛ خداوند، آیات نورانی قرآن کریم و اهل‌بیت (علیهم السلام) هستند، اضافه کرد: اگر فردی شاهد انجام منکر بود در صورتی که شرایط مهیا باشد باید با عمل و اقدام خود در مقابل این منکر بایستد و اگر نتوانست می‌بایستی آن را با زبان اظهار کند. البته باید بپذیریم که متأسفانه امکان اجرا این دو مرحله در برخی از مواقع در جامعه امروز ما وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به چاپ کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی اثر مایکل کوک (محقق مطرح آمریکایی) با 15 سال تلاش و کوشش، تصریح کرد: در صورت عدم وجود امکان اجرای این دو شیوه؛ فرد مؤمن مسلمان باید در نظر داشته باشد که از صمیم قلب همراه منکر انجام‌شده نشود و از آن تبری بجوید چراکه اگر منکرات راهی به دریچه قلب آدمی پیدا کرد ایمان از قلب و دل انسان خارج خواهد شد.

کارشناس مذهبی بابیان اینکه یکی از فلسفه‌ها و اهداف اصلی قیام تاریخی و خونین حضرت اباعبدالله، امام حسین (علیه‌السلام) برپایی دو فریضه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه اسلامی بود، گفت: سومین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت به دنبال اصلاح حکومت‌داری توسط فردی بود که خود را خلیفه مسلمین و جانشین پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلم) معرفی کرده بود ولی با معارف راستین دین مبین اسلام آشنایی نداشت.

وی با اشاره به اینکه سومین امام همام به دنبال اجرای یکی از بزرگ‌ترین معروفات یعنی تشکیل حکومت دینی و مقابله با یکی از بزرگ‌ترین منکرات یعنی طاغوت زمان خود بود، اظهار داشت: برپایی نظام اسلامی یک معروف شاخص است. مرحوم حضرت امام خمینی (رحمه‌الله علیه) ادامه‌دهنده راه حق و حضرت امام حسین (علیه‌السلام) بود و با برپایی نهضت و نظام اسلامی، حکومت را از دست جریان باطل گرفته و به دست جبهه حق داد. 

حجت‌الاسلام شاکر با اشاره به اینکه بنیان‌گذار کبیر انقلاب شکوهمند اسلامی یکی از بزرگ‌ترین آمرین به معروف و ناهیان از منکر در عصر حاضر بود، ابراز کرد: عده‌ای در هنگام بیان ضرورت حجاب، جلوگیری از اختلاط زن و مرد نامحرم و اقامه امر به معروف و نهی از منکر، ضمن اشاره به سایر مسائل ازجمله وقوع اختلاس‌ها، رعایت عفاف و حجاب و... را ضروری نمی‌دانند که البته این‌گونه اظهار نظرات یک نوع مغالطه محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه مصادیق امر به معروف و نهی از منکر در مسائل مختلف اجتماعی، حفاظت و حراست از بیت‌المال، حق‌الناس و حجاب وجود دارد، یادآور شد: هر مسئله‌ای جایگاه مخصوص خود را دارد و نمی‌توان به بهانه وجود برخی از مشکلات، موارد امر به معروف و نهی از منکر ازجمله لزوم رعایت عفاف و حجاب در سطح جامعه را نادیده گرفت.

خطیب جمعه شهر اردکان با اشاره به اینکه برپایی امر به معروف و نهی از منکر نشانه حیات یک جامعه است، خاطرنشان کرد: بنا بر روایات و احادیث نقل‌شده از ائمه اطهار (علیهم السلام) اگر فضای عمومی جامعه به جایی برسد که آحاد مردم؛ امر به معروف و نهی از منکر را دوست نداشته باشند، آن جامعه، جامعه بدی است. البته اجرای این دو فریضه مهم گاهی دردسرهایی نیز دارد اما باید توجه داشت که عمل به آنان، ثواب و پاداش زیادی دارد.

وی به دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اعضاء هیئت دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در این جلسه؛ ابراز نگرانی نسبت به مسئله‌ی حجاب در جامعه را بجا و صحیح دانستند  و بر لزوم توجه و اجرای حجاب به عنوان یک حکم شرعی و مسئله قانونی در مجموعه‌های مختلف دولتی، وزارتخانه‌ها، ادارات کل و نهادهای متعدد و گسترده تأکید کردند.

عضو شورای حوزه علمیه استان یزد بابیان اینکه همان‌طور که کارمندان ادارات نمی‌توانند در هر ساعت دلخواه بر سرکار حاضر شوند؛ نباید به آنان اجازه داده شود که با هر لباسی نیز به مجموعه کاری بیایند، ادامه داد: گاهی شاهد هستیم که یک مسئولی در هر موردی موضع گرفته و در فضای مجازی اظهارنظر می‌کند اما در مورد مباحث اجرای امر به معروف و نهی از منکر که مورد گلایه مردم نیز هست، واکنشی نشان نمی‌دهد.

وی در پایان ضمن اشاره به اینکه ایستادن در مقابل حکومت ظالم و دفاع از نظام اسلامی یکی از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است، اذعان کرد: جسم انسان در مقابل عفونت، عکس‌العمل نشان می‌دهد و تب می‌کند. گناه و منکرات نیز یک نوع عفونت هستند و جامعه باید نسبت به آنان واکنش بدهد. همان‌گونه که پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله علیه و آله و سلم) در این مورد می‌فرمایند اگر مردم همدیگر را در کار خیر و نیک یاری نرسانده و امر به معروف و نهی از منکر نکنند، خداوند برکات خود را از مردم جامعه می‌گیرد.

کد خبر 831028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha