آمادگی برای مرگ و معاد از ویژگی‌های عاشورائیان است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه راه‌حل بسیاری از مشکلات شخصی، یاد مرگ است، یادآور شد: یکی از ویژگی‌های عاشورائیان، آمادگی برای مرگ و معاد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «حجت‌الاسلام‌والمسلمین داوود عابدی» در مراسم عزاداری و سوگواری دهه اول ماه محرم‌الحرام که با حضور جمع کثیری از دلدادگان به ساحت ائمه اطهار (علیهم ‌السلام) در محل مسجد حضرت امام سجاد (علیه‌السلام) شهرستان اردکان برگزار شد، فرارسیدن ایام شهادت جان‌سوز سومین امام همام ویاران باوفایش را تسلیت و تعزیت گفت.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم حضرت آیت‌الله سید روح‌الله خاتمی (رحمه‌الله) و مرحوم آیت‌الله محمدحسین بهجتی (شفق)، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از دین‌محوری وایمانی که در دل‌ها و قلوب مردم ساکن خطه دارالعباده وجود دارد مدیون مجاهدت، فعالیت و تبلیغ علماء والامقام است که در این منطقه زندگی کرده‌اند و از هیچ تلاش و کوششی در جهت تحکیم دین مبین اسلام و ترویج احکام اسلامی دریغ نکرده‌اند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه مولای متقیان، حضرت امام علی (ع) در سخنانی از پیروی مردم از هوای نفس و داشتن آرزوهای بلند و طولانی ابراز نگرانی کرده‌اند، تأکید کرد: به تعبیر حضرت امیرالمؤمنین (ع)؛ پیروی از هوای نفس، فرد را از راه حق بازمی‌دارد و آمال و آرزوهای طولانی موجب فراموشی آخرت و قیامت در نظر انسان می‌شود.

وی بابیان اینکه برنامه‌ریزی روزانه برای رفع نیازها و داشتن آرزوها جز ویژگی‌های طبیعی هر فرد محسوب می‌شود، اذعان کرد: خداوند تبارک و تعالی راه‌هایی دارد تا انسان بتواند در جهت مبارزه با نفس اماره و جلوگیری از برنامه‌ریزی برای آمال و آرزوهای طولانی و بلند اقدام کند. این شیوه‌ها و برنامه‌ها موجب برپایی زندگی سالم و مورد رضایت درگاه حق و درنهایت عاقبت‌به‌خیری می‌شود.

نماینده طلاب و فضلای اردکانی مقیم قم در مجمع نمایندگان طلاب حوزه با اشاره به اینکه گاهی برخی از دیدنی‌ها و شنیدنی‌ها اگر مضر و حرام نباشد؛ فایده قابل‌توجهی نیز برای انسان ندارد، خاطرنشان کرد: فردی به حضرت امام جعفر صادق (علیه‌السلام) مراجعه کرد و خواستار نصیحت مفیدی شد. ششمین امام همام در پاسخ فرمودند که زیاد به یاد مرگ باش. انسان وقتی در دنیا به یاد مرگ می‌افتد به صورت زاهدانه زندگی کرده و به چیزی دل نمی‌بندد.

وی بابیان اینکه زهد به منزله نداشتن چیزی نیست بلکه به معنای دل نبستن به امور است؛ به خاطراتی از شهید والامقام سردار ذبیح‌الله عاصی زاده، بنیان‌گذار و اولین فرمانده تیپ الغدیر استان یزد و شهید محسن حججی اشاره کرد و گفت: قطعی‌ترین رخداد در زندگی انسان‌ها، مرگ است. بنا بر فرموده رسول گرامی اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله علیه و آله و سلم) زرنگ‌ترین و باهوش‌ترین مؤمن کسی است که زیاد به فکر مرگ و معاد باشد.

کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه تفاوت انسان‌های عادی با شهدا معزز این است که شهیدان برای مرگ برنامه‌ریزی کرده و خود را آماده و مهیای فرارسیدن معاد کرده‌اند، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های عاشورائیان، آمادگی برای مرگ و معاد است. کسی نمی‌تواند با وجود عدم آمادگی برای مرگ در لشکر پرافتخار سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (علیه‌السلام) حضورداشته باشد.

وی بابیان اینکه پرورش‌یافتگان مکتب نورانی و روح‌بخش سیدالشهدا (ع) مرگ را به سُخره می‌گیرند، ابراز کرد: شهدا همانند سایر افراد جامعه زندگی می‌کنند اما برنامه‌ریزی آنان با سایرین متفاوت است. به عبارتی امثال ما و بسیاری از سایر افراد برای ماندن در دنیای فانی برنامه‌ریزی می‌کنیم اما شهیدان بزرگوار برای رفتن از دنیا و شهادت برنامه داشته‌اند.

حجت‌الاسلام عابدی در پایان با اشاره به اینکه اگر یاد مرگ و معاد را فراموش نکنیم؛ نفس خود را کنترل می‌کنیم، به آرامش می‌رسیم وزندگی‌مان رنگ و بوی الهی می‌گیرد، تأکید کرد: راه‌حل و شیوه برون‌رفت از بسیاری از مشکلات شخصی، یاد مرگ و معاد است.

کد خبر 831041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha