عزاداری حسینی در استان به سطح مناسک رسیده است/ داشتن معرفت و ریشه‌های اصیل؛ رمز ماندگاری مراسم‌های عزاداری دارالعباده

پهلوانیان با بیان اینکه عزاداری حسینی (ع) در سراسر استان به سطح مناسک رسیده است، یادآور شد: داشتن معرفت و ریشه‌های اصیل، رمز ماندگاری مراسم‌های عزاداری استان یزد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یزد؛ «دکتر احمد پهلوانیان» در مراسم رونمایی و اکران خصوصی مستند آیینی شاه حسن، شاه حسین که با حضور جمعی از مسئولین در محل سینما میثاق شهیدیه شهرستان میبد برگزار شد، ایام عزاداری و سوگواری سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (علیه‌السلام) و شهدای والامقام حماسه کربلا را تسلیت و تعزیت گفت.

وی ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های مجاهدانه دست‌اندرکاران مستند مذهبی شاه حسن؛ شاه حسین و همکاری شهرداری میبد در ساخت و اکران این اثر، اظهار داشت: به‌دوراز هرگونه تعصب و عصبیت می‌توانیم ادعا کنیم که مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله (علیه‌السلام) در سراسر مناطق استان یزد از سطح رسوم فراتر رفته و به سطح مناسک نزدیک شده است.

مدیرکل صداوسیمای مرکز استان یزد با اشاره به اینکه مراسم‌ها و برنامه‌های آیینی و مذهبی عزاداری دارالعباده در ایام شهادت سومین اختر تابناک آسمان پرفروغ امامت و ولایت در نوع خود در سطح کشور بی‌نظیر است، تصریح کرد: برپایی مراسم‌های پرشور سوگواری که امروز به‌نوعی جزء مناسک محسوب می‌شود برخاسته از اندیشه فاخر دینی و دارای بُعد معرفتی عمیق و پاک است.

وی بابیان اینکه داشتن معرفت و ریشه‌های اصیل؛ رمز ماندگاری مراسم‌های عزاداری و سوگواری استان یزد است، اذعان کرد: ساخت و اکران مستندهایی در مورد آیین‌های عزاداری شهادت حضرت امام حسین (علیه‌السلام) ویاران باوفایش علاوه بر ثبت رسانه‌ای مراسم‌ها موجب تأمل افراد نسبت به این برنامه‌ها و عزاداری‌ها به عنوان مناسک می‌شود.

این مقام مسئول با تأکید بر لزوم تعامل نهادها و دستگاه‌های مختلف با رسانه ملی در جهت پوشش مناسب برجستگی‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان میبد، خاطرنشان کرد: برخی از تولیدات منتشرشده صداوسیمای استان یزد که با همکاری و تعامل فعالان میبدی ساخته‌شده بود حتی موفق به کسب رتبه‌های برتر در جشنواره‌های کشوری ازجمله در بیست و دومین جشنواره تولیدات مراکز صداوسیما شده است.

«علی‌رضا نقوی»، شهردار میبد نیز در این مراسم با اشاره به اینکه سازمان صداوسیما؛ مجموعه‌ای تأثیرگذار است و به هنر عاشورایی اهمیت قابل‌توجهی می‌دهد، گفت: دین جزء بنیادی‌ترین نقاط فرهنگی در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. استان یزد حقیقتاً شایسته دریافت عنوان و لقب حسینیه ایران بوده و هست.

در این برنامه؛ مستند آیینی و مذهبی «شاه حسن، شاه حسین» که به همت سید مهدی ثباتیان (تهیه‌کننده و کارگردان)، احسان کریمی (پژوهشگر و برنامه‌ریز)، سعید نیکوکار (صدابردار)، ابوالفضل دهقانی زاده (تصویربردار)، حسین زارع (تصویربردار)، ملیحه روستا (تدوین)، حمید خرداد مهر (ناظر امور کیفی)، محمدحسین ملک‌زاده (مسئول فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی) و سید جواد شفیع حسینی در 26 دقیقه ساخته‌شده بود، اکران و پخش شد.

کد خبر 831042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha