تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۴ حوزه‌های علمیه کشور

آیت الله اعرافی از تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۴ حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و گفت: این چشم‌انداز در برنامه‌های ۵ ساله به هدف مورد نظر می‌رسد که امسال سال اول خود را سپری می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت‌الله «علیرضا اعرافی» امروز(۲۴ شهریور) در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌ علمیه آذربایجان شرقی که در تبریز برگزار شد، از تدوین چشم‌انداز 1414 حوزه‌های علمیه کشور خبر داد و اظهار داشت: این چشم‌انداز در برنامه‌های پنج ساله به هدف مورد نظر می‌رسد که امسال سال اول خود را سپری می‌کند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که در این سند، 30 برنامه جامع 5 ساله برای حوزه های علمیه طراحی شده است، خاطرنشان کرد: این 30 برنامه، بیش از 900 عنوان شاخص و ردیف در قلمروهای علمی مختلف با عدد و رقم و به صورت عملیاتی دارد تا حساب شده به اهداف خود برسیم.

وی ادامه داد: بر روی این سند راهبردی حوزه، هزاران ساعت در طول سال‌های متمادی کار کارشناسی صورت گرفته است و چندین استان مهم باید برش استانی آن را اجرا کنند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه بیش از 300 رشته و گرایش در حوزه‌های علمیه کشور طراحی شده و نیازهای 20 سال آینده در آن پیش‌بینی شده است، گفت: سرفصل نویسی و نقشه اجرایی آن تدوین شده است و نیازهای روز جامعه را پاسخگو خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که حدود 160 هزار طلبه امسال در حوزه های علمیه سراسر کشور تحصیل خواهند کرد، اظهار داشت: از این تعداد حدود 80 هزار طلبه برادر با 10 هزار استاد و معادل آن در حوزه ‌های علمیه خواهران سال تحصیلی جدید را شروع می‌کنند.

رئیس حوزه‌های علمیه کشور در ادامه به تاریخ فقه و فقاهت در آذربایجان و تبریز اشاره کرد و گفت: تبریز و آذربایجان سرچشمه جوشان حوزه‌های علمیه برای جهان تشیع است، این استان در گذشته تاریخی خود ده‌ها نام برجسته و چهره‌های اثرگذار حوزوی دارد.

وی افزود: نام‌های پرفروغی مانند سیدعلی قاضی، علامه جعفری، علامه طباطبایی، علامه امینی و ده‌ها نام بزرگ دیگر به عنوان نام‌آوران عرصه دانش و نقش آفرینان حوزه‌های علمیه است که همه مفاخر و پدران معنوی ما از آذربایجان هستند.

عضو شورای نگهبان با اشاره به فعالیت مرکز بین المللی جامعه المصطفی العالمیه در تبریز، گفت: سیاست حوزه اعتماد به استان‌ها و واگذاری اختیارات بیشتر جهت رشد و شکوفایی آنها است.

کد خبر 832122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha