حوزه و روحانیت نیز باید نقد شود

آیت الله اعرافی گفت: مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانیت هیچ اشکالی ندارد و نباید نقد شده و مصون از خطا به طور کامل است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز،‌ آیت‌الله «علیرضا اعرافی» شب گذشته(۲۴ شهریور) در مراسم بزرگداشت سی‌ و هشتمین سالگرد شهادت آیت‌الله مدنی که در مسجد شکلّی تبریز برگزار شد، اظهار داشت: اگر تاریخ حوزه‌های علمیه را مرور کنیم، قطعاً با عالمان بزرگ تبریزی صاحب کُرسی آشنا خواهیم شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد: دو شهید محراب تبریزی مزید افتخار ایران و خطه آذربایجان است و حضور در مراسم گرامیداشت آنها برای ما افتخار است که باید آفرین بر مردم تبریز گفت که چنین مراسمی را برگزار کردند.

وی با تاکید بر این‌که حوزه‌های علمیه خاستگاه عالمانی مانند شهید مدنی و سلسله نورانی شهداست که در تاریخ ایران و جهان اسلام نقش قابل تامل داشتند، افزود: ما مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانی هیچگاه اشکالی ندارد و  مدعی آن نیستیم که حوزه و روحانیت نباید نقد شده و مصون از خطا به طور کامل است، اما مدعی هستیم که نهاد روحانیت و پایگاه معنوی حوزه از جایگاه رفیع در تاریخ بیش از هزار ساله برخوردار است.

آیت‌الله اعرافی افزود: حوزه‌های علمیه در تاریخ بیش از هزار ساله خود، مرکز تولید علم و دانش و پرورش اخلاق و معنویت و جایگاه خدمت اجتماعی در ایران و دیگر کشورهای اسلامی بوده است و در حوزه انسان‌های بزرگی پرورش یافتند که خود را خادم مردم و خاک پای امت دانسته و همیشه مروج فکر درست بودند.

وی با بیان این‌که علامه طباطبایی مصداقی از فقهای این خطه است گفت: یک صف طولانی از علما و فقها و چهره‌های تابناک در فرهنگ و تمام زندگی ما اثرگذار و نورافشان بود که یکی از آنها علامه طباطبایی است که با اثر ماندگار المیزان و روش رئالیسم در تاریخ امت اسلام اثرگذار بوده و خواهد بود.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این‌که بنده شاهد شکل‌گیری مراکز دینی در حدود ۱۰۰ کشور جهان بوده‌ام که به برکت مجاهدت و انقلاب اسلامی است، گفت: چه کسی فکر می‌کرد که دو میلیون شیعه مستضعف و محروم لبنان که در چهار دهه قبل به عنوان شهروند درجه دو و سه به شمار می‌آمدند، الان یک پایه بسیار مهم قدرت در عالم اسلام تبدیل شده‌ باشد.

آیت‌الله اعرافی خاطرنشان کرد: اگر از حوزه و روحانیت سخن می‌گوییم، به این دلیل است که در شناسنامه فرهنگی ما حوزه ثبت شده است و علمای ما در طول تاریخ در پیشرفت نقش بزرگی ایفا کرده‌اند.

وی گفت: قبول داریم که در عرضه علمی حوزه‌ها کوتاهی داشتیم ولی در بسیاری از کشورهای دنیا دیده‌ام که می‌توان در قالب‌های جذاب این علوم را عرضه کرد.

مدیر حوزه علمیه کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که در ذات حوزه‌های علمیه اخلاق و معنویت نهادینه شده است، افزود: آداب و سنن اخلاقی در حوزه‌های علمیه رُکنی غیرقابل انکار است که مصداق آن در وجود شهید مدنی جاری و ساری بود.

وی تصریح کرد: اجتماعی و مردمی بودن یک روحانی و حوزوی از مسائل و شاخص‌های حوزه علمیه است، زیرا اگر حوزوی و روحانی از مردم فاصله گرفت و خود را خادم نبیند، نباید او را روحانی نامید ولو اینکه عمامه بر سر داشته باشد.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: شهید آیت‌الله مدنی مرد خدمت به مردم و تواضع در پیشگاه مردم و طبقات مردم بوده است؛ از جمله ویژگی دیگر روحانی پاک در طول تاریخ بردباری، صبوری است؛ شهید مدنی با یتیمی درس خود را ادامه داده، اما تمام عمر خود را با مجاهدت گذرانده است.

کد خبر 832306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha