تفکر و خردورزی شیخ محمد خیابانی پیش زمینه مبارزاتش بوده است

شفیعی با بیان این‌که تفکر و خردورزی شیخ محمد خیابانی پیش زمینه مبارزاتش بوده است، گفت: امروز نیازمند تحقیق و پژوهش درخصوص اندیشه های آن عالم مجاهد هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «ناصر شفیعی» عصر روز گذشته(۲۵ شهریور) در مراسم افتتاح فاز نخست خانه تاریخی شیخ محمد خیابانی در تبریز اظهار داشت: اگر شیخ محمد خیابانی قیام نمی کرد، مشروطیت رو به زوال بود.

نویسنده کتاب «شیخ محمد خیابانی» افزود: آن عالم مجاهد از پایه گذاراران انجمن ایالتی و ولایتی بود، هر چند هیچ گاه قدر شیخ محمد خیابانی آن چنان که شایسته است؛ دانسته نشده و وی همچنان مهجور مانده است.

وی خاطرنشان کرد: تفکر و خردورزی شیخ محمد خیابانی پیش زمینه مبارزاتش بوده است، اندیشه شیخ محمد خیابانی در یک جمله چنین است؛ اندیشه باید، با توپ و تفنگ نمی توان کشور را نگه داشت.

شفیعی با ابراز تاسف از ناشناخته ماندن شیخ محمد خیابانی حتی در تبریز گفت: در تحقیقاتم برای نوشتن کتاب، پنج روز در جلوی خانه شیخ محمد خیابانی از ۴۰ نفر رهگذر پرسیدم که آیا وی را می شناسند که فقط دو نفر می شناختند و جالب اینکه هیچ کدام خانه اش را نمی شناختند.

شفیعی خواستار نصب تندیس تمام قد شیخ محمد خیابانی در جلوی خانه - موزه اش برای آگاهی و شناخت بیشتر مردم شد و افزود: امروز نیازمند تحقیق و پژوهش درخصوص اندیشه های آن عالم مجاهد هستیم.

گفتنی است، خانه موزه شیخ محمدخیابانی در خیابان بهشتی (منصور سابق) تبریز، بنایی به یادگار مانده از دوره قاجار با معماری زیبا و دانشین ایرانی- اسلامی بود است که فاز نخست آن همزمان با نود و نهمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی به بهره برداری رسید و به مجموعه موزه های ۱۹ گانه کهن شهر تبریز افزوده شد.

این خانه که در انتهای کوچه ای تنگ و باریک در ضلع شمال شرق مسجد تاریخی «کریمخان» واقع شده، با پنجره های چوبی قدیمی و معماری آجری گره چین تاریخی خود، یادآور رشادت ها و سخنوری های آتشین شیخ محمد خیابانی در مخالفت با التیماتوم روسیه برای اشغال خاک کشورمان در دومین دوره مجلس شورای ملی و نیز قرارداد ۱۹۱۷ وثوق الدوله با انگلیس در بیش از ۱۰۰ سال قبل است.

این خانه تاریخی روزگاری، محل اجتماع شیخ و یارانش برای نقش بر آب کردن قرارداد ننگین وثوق الدوله با انگیس ها برای سلطه بی چون و چرای «روباه پیر» بر سازمان مالی و نظامی ایران زمین بود.

کد خبر 832752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha