فعالان مسجدی در بحث فضای مجازی محتواسازی کنند

گسترش استفاده از اینترنت و فضای مجازی در تعاملات روزمره منجر به ایجاد تغییر در زندگی روزمره افراد به ویژه قشر جوان شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان، جاذبه های این فضا منجر شده افراد ساعات زیادی از روز خود را در این فضا گذرانده و تعاملات در این فضا را جایگزین تعاملات با اعضای خانواده و همسالان خود کنند.

 

امروزه فضای مجازی توانسته با قابلیت‌های متنوع در انتقال پیام رویای مک لوهان را بیش از پیش مجسم کند.

 

کاربران این دهکده جهانی با انواع و اقسام فرهنگ‌ها، ادیان و باورها مواجه‌اند و این گوناگونی به یقین در تلقی یک کاربر دین‌مدار امروزی از باورهای دینی و الهی تاثیرگذار است.

 

در این میان تبلیغات ضد دین، شبه‌دین و دین‌ستیز هم در عرصه پهناور فضای مجازی کم نیستند و بسیاری از اینفلوئنسرها و شاخ‌های مجازی باورهای شبه دین خود را با زرورق اخلاقیات، انسان‌دوستی و ... به خورد مخاطبانشان می دهند.

 

یکی از بزرگترین معضلات اجتماعی که جوامع امروزی به آن مبتلا شده اند، ضعف بنیان خانواده است. بالا رفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، سرد شدن ارتباطات عاطفی، نارضایتی از زندگی خانوادگی همگی از مشکلات عمیقی است که دامنگیر خانواده ها شده است. وقتی نگاهی به علل بروز این مشکلات از دیدگاه کارشناسان می پردازیم، می توانیم سهمی را نیز از فضای مجازی مشاهده کنیم.

 

کارشناسان معتقدند استفاده از این فضا نه تنها باعث تغییر شکل روابط میان اعضای خانواده شده؛ بلکه سطح توقع از زندگی مشترک را نیز تغییر داده است.

 

فرزندان به جای برقراری ارتباط با والدین، سرگرم ارتباطات مجازی و سرگرمی های این فضا شده و از ارتباطات واقعی و آموزش های مورد نیازشان دور شده اند.

 

زوجین این فضا را محلی برای اختلافات خانوادگی شان قرار داده اند و به جای استفاده از نظرات کارشناسان، خود را در معرض راهنمایی های غلط مطرح شده در این فضا قرار می دهند. این فضا حتی زمینه را برای روابط نامشروع و خیانت های میان زوجین باز کرده است.

 

این موارد و موارد بسیار دیگر، همگی ناهنجاری هایی هستند که فضای مجازی زمینه ساز آن بوده است.

 

رشد روزافزون فناوری‌های نوین و تجهیزات هوشمند، هر قشری را خواسته یا ناخواسته به فضای مجازی سوق داده است، بنابراین اگر کاربران سطح آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه‌ها افزایش دهند مانع از سوء‌استفاده افراد سودجو می‌شوند.

 

رسالت مساجد وکانون های فرهنگی وهنری مساجد،در دنیای امروزکه دشمن با استفاده از فضای مجازی و جنگ نرم به جوانان ما حمله می‌کندو گسترش شبهات فکری سبب تضعیف اعتقادات و تزلزل جوانان و نوجوانان خواهد شد بسیار مهم وسنگین است.

 

سرپرست ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در سمنان فضای مجازی را به یک تیغ دو لبه تشبیه کردوگفت: در کنار تمام مزایا خطرات زیادی برای کابران دارد و اطلاع‌رسانی در حوزه آسیب‌ها و تهدیدها و تشکیل اتاق فکر برای کاهش پیامدهای ناشی از اثرات مخرب آن از جمله وظایف فعالان فرهنگی و متخصصین فناوری اطلاعات است.

 

حجت الاسلام «سید علی موسوی» با تاکید براینکه کانون های فرهنگی هنری مسجد ودیگر ارکان مسجد می توانند در فضای مجازی کارکردهای مختلفی داشته باشند ادامه داد: مساجد به عنوان مهم‌ترین پایگاه‌های دینی و فرهنگی کشور بوده و این اماکن از گذشته‌های دور تا به امروز همواره مرکز تحول فرهنگ جامعه  هستند.

 

وی بهترين راه مبارزه با تهديدهاي فضاي مجازي را توليد محتواي مناسب اعلام کردوگفت: تولید محتوای غنی فرهنگی توسط افراد خبره در این حوزه می تواند تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به نقش كانون هاي فرهنگی هنری مساجد در آگاهي بخشي استفاده مناسب از فضاي مجازي اظهارداشت: شناخت دقیق ذائقه مردم و استفاده از ظرفیت های دینی و ارزشی مسجد برای جذب مخاطب و شکل گیری ارتباط بسیار مهم است.

 

سرپرست ستادهماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان سمنان با بیان اینکه امروز مساجد ما باید در بحث فضای مجازی ورود کرده و محتواسازی کنند که خوشبختانه این کار در کشور شروع شده است اضافه کرد: ضرورت دارد همه افراد و دستگاه‌های مربوطه پای کار بیایند تا بتوانیم از ظرفیت مساجد به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

 

وی ضمن بیان اینکه اگر ما در حوزه فعالیت در فضای مجازی غفلت بورزیم طبیعی است که دشمن از این فضاها در جهت پیشبرد اهداف سوء خود استفاده می کند، ادامه داد: مساجد هم باید از ظرفیت این صنعت روز استفاده مطلوب رو به نحو رشد و ارتقاء مسائل دینی و معرفتی ببرند.

 

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه اینترنت تأثیر گذارترین و پر مخاطب ترین رسانه ای است که در میان سایر رسانه ها، نقش تعیین کننده ای در فرهنگ سازی، در سطح جوامع دارد، گفت: هم زمان با تلاش برای تقویت و ارتقاء فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی سیاست‌های مسجد در مسیر رسیدن به جایگاه تراز، باید تلاش کنیم تا همین مسئله در فضای مجازی نیز انعکاس پیدا کند و برهمین اساس می‌توان گفت حوزه فضای مجازی برای مساجد یک فرصت محسوب می‌شود.

 

مدیر تیم فضای مجازی قافله سمنان نیز درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از سمنان گفت: از ظرفیت های مفید فضای مجازی، برنامه ریزی دقیق و صحیح داشته باشیم چرا که اینترنت می تواند مکانی برای اشاعه و ترویج تولیدات فاخر دینی باشد.

 

«هاشم مشیری » گفت: با توجه به توسعه‌ی روز‌افزون فن‌آوری ارتباطات و ایجاد خدمات جذاب بر این بستر و تولید محتوای انبوه در شبکه و نیز توسعه‌ی شبکه‌های اجتماعی نیازمند برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تهدیدات این فضا و تبدیل تهدیدات به فرصت ها است.

 

وی با اشاره به اینکه از فضای مجازی برای تبلیغ و گسترش فرهنگ ناب اسلامی و سبک زندگی اسلامی می توان استفاده بهینه داشت اضافه کرد: می توان سخنرانی ها و پاسخ به شبهات را در فضای مجازی برای جوانان عرضه کرد.

 

مشیری با بیان این مطلب که رویکرد و گرایش مردم بویژه جوانان ونوجوانان امروز به سمت فضای مجازی است اظهار داشت: در این راستا اعضای تیم فضای مجازی قافله کانون فرهنگی هنری محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) سمنان سعی کرده  به سمتی حرکت کند که فعالیت های مجازی در مساجد رونق بگیرد.

 

مدیر تیم فضای مجازی قافله سمنان با اشاره به فعالیت های این تیم اظهارداشت: اعضای این تیم به مناسبت های مختلف مذهبی، ملی فعالیتهایی از قبیل طراحی پوستر، ساخت کلیپ، بارگذاری مطالب مذهبی ودینی و ... را برعهده دارند.

 

وی ادامه داد: از آنجا که مقام معظم رهبری تأکید فراوانی در مورد فضای مجازی دارند ما تلاش می کنیم حضور بچه های ارزشی و انقلابی را در فضای مجازی فراهم کنیم و با تهیه کلیپ، تصاویر ومطالب تازه و بروز در خصوص نیاز نسل جوان وارد این عرصه شویم.

 

 مشیری راه اندازی 30 سایت و وبلاگ، کانالهایی در آپارات، طرحی پوستر به مناسبتهای مختلف، تشکیل کمپین ها و پویش های مردمی در مناسبتها، ساخت کلیپ های مختلف و... را از جمله فعالیت های تیم فضای مجازی قافله عنوان کرد و افزود: اعضای این تیم با تولید محتواهای مناسب و ارزشمند از ظرفیت فضای مجازی برای معرفی ارزشهای دینی و ملی به جوانان استفاده  می کنند.

 

در ادامه مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش برای مقابله با معضلات فضای مجازی در بین نسل جوان، گفت: دانش استفاده صحیح از این فضا ترویج شود.

 

حجت الاسلام»علی شکری» افزود: فضای مجازی به مثابه جاده ای لغزنده است که نمی توان از سفر صرف نظر کرد اما باید با احتیاط از آن عبور کرد پس در حوزه تعاملات فرهنگی با فضای مجازی نیز باید رفتاری با احتیاط داشت اما از آن استفاده کافی را برد.

 

وی با بیان اینکه آسیب های فضای مجازی باید شناسایی شود، ابراز داشت: سازمان تبلیغات اسلامی از اوایل همه گیر شدن فضای مجازی و اینترنت در کشور، موسسه تبیان و سایت های اطلاع رسانی خود را دایر کرده است و امروز فعالیت های آن در زمره برترین فعالان رسانه ای کشور هستند.

 

حجت الاسلام شکری افزود: از سوی دیگر سازمان تبلیغات اسلامی بر این عقیده است که باید از همه ظرفیت های فضای مجازی و علمی جوانان در راستای اشاعه فرهنگ دینی بهره برد چرا که امروز در این حوزه نباید غفلت کرد و باید از سرمایه های موجود در حوزه فرهنگ به نفع تولید محتوای فرهنگی فاخر در فضای مجازی بهره برد.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با تاکید بر اینکه بایدد فعالانه وارد فعالیت در عرصه فضای مجازی شویم اذعان داشت: با توجه به شرایط کنونی جامعه و توسعه امکانات اطلاع رسانی، نیروهای فرهنگی، مذهبی، رسانه ای و مجموعه ای که در سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت می کنند با تولید محتوای مناسب وارد این کارزار نرم شده که دشمنان و معاندان روی آن سرمایه گذاری زیادی کرده اند.

 

وی با اشاره به این که طلاب و روحانیون در راستای آگاهی بخشی و بصیرت دهی به جامعه دارای رسالت سنگینی هستند، تصریح کرد: طلاب و روحانیون باید با در نظر گرفتن توطئه های دشمنان دین، مسلح به دانش روز باشند.

 

به گفته حجت الاسلام شکری طلاب و روحانیون باید علاوه بر سخنرانی در محافل و مجالس مختلف، به تبلیغ دین در فضاهای مجازی نیز بپردازند چرا که استفاده از این فضاها به نوعی همه گیر شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با اشاره به سرمایه گذاری کلان دشمن در فضای سایبری گفت: امروزه ضرورت حضور روحانیون در فضای مجازی به واسطه حضور دشمن، چندین برابر است.

 

وی با تاکید بر اینکه شهروندان قبل از استفاده از فضای مجازی، باید سواد اینترنتی خود را افزایش دهند وهوشمندانه از این فضا استفاده کنند ادامه داد اگر از این فضا به طور صحیح استفاده نشود، می‌تواند خطرات جبران ناپذیری را در پی‌داشته باشد.

 

کد خبر 845600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha