نظام اداری پیچیده عامل بروز پدیده رشوه است

آیت الله رئیسی گفت: بدون شک هبچ کارآفرینی آمادگی برای رشوه دادن ندارد و نظام اداری پیچیده موجب رشوه می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، آیت الله «سیدابراهیم رئیسی» امروز نهم آبان در جمع تولیدکنندگان و صنعتگران آذربایجان شرقی با اشاره به بازدید صبح امروزش از کارخانه ماشین سازی تبریز اظهار داشت: تنها در آذربایجان شرقی با اقدامات قضایی از تعطیلی ۳۲ واحد تولیدی ممانعت شده است.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که در سایه تلاش دستگاه قضا از تعطیلی ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی کشور جلوگیری شده است، افزود: تمام کوشش دستگاه قضا، حمایت از تولید و رونق تولید و ممانعت از تعطیلی حتی یک واحد یا کارگاه تولیدی در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: مجتمع ماشین سازی تبریز از جمله مهم ترین جلوه های صنعتی منطقه است که با خصوصی سازی اشتباه با مشکلاتی مانند کاهش تولید و کارگران و تعطیلی مواجه شد و در نهایت با واگذاری به اهل و ورود قضایی مشکل آن حل شد.

رئیسی با بیان این‌که مبنای عمل دستگاه قضا در حوزه تولید، صنعت و معدن؛ توجه به رونق واحدهای تولیدی است، گفت: باید همه دستگاه های اداری و اجرایی و تمام بخش ها به قانون عمل کنند.

وی تصریح کرد: آنچه در قوانین درباره توسعه فضای کسب و کار و رونق تولید آمده، باید به طور جد مورد توجه قرار گیرد؛ برای این منظور ضروری است از واردات بی رویه و قاچاق کالا به عنوان موانع اصلی تولید، توسط دستگاه های مختلف جلوگیری شود.

رئیس دستگاه قضاء درباره درخواست تولیدکنندگان و صنعتگران برای اختصاص شعب مخصوص رسیدگی به پرونده ها در دادگستری استان خاطرنشان کرد: در مرکز مجتمع تخصصی رسیدگی به مفاسد اقتصادی را تشکیل دادیم و در استان ها نیز باید شعب تخصصی تشکیل شود.

وی خاطرنشان کرد: گلایه تولیدکنندگان و صنعتگران از پیچیده بودن مراحل اداری امور مورد تائید است، ادارات و سازمان ها در اجرای قانون باید پاسخگو باشند و اگر خان های ایجاد شده موجب تاخیرهای غیرمجاز می شود، باید برطرف شوند.

رئیسی با بیان این‌که تاخیر در انجام امور ارباب رجوع هیچ توجیهی ندارد، زیرا این امر زمینه ساز رواج رشوه است، خاطرنشان کرد: بدون شک هبچ کارآفرینی آمادگی برای رشوه دادن ندارد و نظام اداری پیچیده موجب رشوه می شود؛ وقتی وضعیت به صورت پیچیده اداری در می آید، رشوه ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه تسهیل تولید برای تولیدکننده، زمینه شکل گیری روابط ناسالم را کاهش می دهد، گفت: باید بخشی به نام حمایت از تولیدکنندگان ایجاد شود تا تولیدکننده کارش تسیهیل شود.

کد خبر 848515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha