بیش از ۲ هزار ۶۰۰ نفر در اردستان دیابت دارند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان اردستان گفت: حدود ۲ هزار و ۶۸۲ نفر از ساکنان شهرستان‌ اردستان به بیماری دیابت مبتلا شدند.

«حسن ذبیحی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در اردستان به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و به طور معمول در افراد بالای ۴۰ سال یا دارای سابقه وراثتی بروز می‌کند و عامل‌های گوناگونی از جمله اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری موثر است.


مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان افزود: این بیماری در سوخت و ساز بدن اختلال ایجاد می‌کند که در نتیجه آن قند خون بالا می‌رود و در صورت تشخیص ندادن بهنگام و درمان اساسی، در دراز مدت می‌تواند به بروز عوارض چشمی، کلیوی، آسیب‌دیدگی اعصاب محیطی، بیماری‌های قلبی و عروقی منجر شود.


وی گفت: خشکی دهان، تکرر ادرار یا عفونت‌های ادراری، افزایش تشنگی، کاهش وزن بدون علت یا احساس گرسنگی، تاری دید، سردرد، گرسنگی به ویژه پس از غذا خوردن، خستگی و ضعف از جمله علائم هشدار هنده معمول دیابت است.


ذبیحی با اشاره به برنامه های انجام شده جهت جلوگیری و کنترل این بیماری تصریح کرد: انجام تست قند خون و چربی خون، اندازه گیری فشارخون در ادارات دولتی از جمله آموزش و پرورش، کمیته امداد، جهاد کشاورزی و .‌.. انجام تست قندخون و چربی خون و خطرسنجی در کنار همایش های سلامت بانوان ایرانی، همایش پیاده روی و ...، برگزاری همایش دیابت ویژه مدیران و کارکنان آموزش و پرورش اردستان با تأکید بر تغذیه در دیابت و آشنایی با کلینیک دیابت از جمله آنها می باشد.


وی اضافه کرد: معرفی کلینیک دیابت و فعالیتهای این واحد به کلیه اداره ها، مراکز بهداشتی و درمانی و پزشکان بخش خصوصی و دولتی، ویزیت رایگان بیماران مبتلا به دیابت در کلینیک های درمانگاه شهدای شهراب در طی هفته دیابت، معرفی کلینیک چشم پزشکی ویژه بیماران دیابتی در درمانگاه شهدای شهراب، برگزاری جلسات آموزشی در کلیه مراکز و خانه های بهداشتی شهرستان در خصوص بیماری دیابت، پخش کلیپ های آموزشی در خصوص بیماری دیابت در مراکز و بیمارستان از دیگر اقدامات در جلوگیری این بیماری بوده است.


مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با بیان اینکه کل بیماران دیابتی شهرستان اردستان ۲۶۸۲ نفر که تعداد ۱۵۸۳ نفر زن و ۱۰۶۹ نفر مرد می باشند، افزود: درصد پوشش خدمات مراکز بهداشت شهرستان  ۶۷ درصد می باشد.
 

کد خبر 854642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha