بیماری آنفولانزا خودبخود بهبود می یابد/ گروه های هدف واکسن دریافت کنند

دکتر گویا با اشاره به اینکه افراد خیلی چاق، خانم های باردار، مبتلایان به سرطان و... در خط اول دریافت واکسن هستند؛ گفت: دریافت واکسن برای همه الزامی نیست زیرا بیماری آنفولانزا یک بیماری است که خود به خود بهبود می یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر محمد مهدی گویا عصر (11 آذر) در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص آمار مبتلایان به بیماری آنفولانزا گفت: بیماری آنفولانزای فصلی، یک بیماری است که هر سال با سرد شدن هوا این بیماری تکرار می شود و گسترش می یابد و معمولاً انتظار می رود در یک فصل آنفولانزایی حداقل 20 درصد مردم جهان و جامعه مبتلا شوند.

 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه عواملی باعث تشدید و یا تضعیف این ویروس می شود، افزود: اول و مهم تر از همه خود ویرویس است که این ویروس، ویروس عجیبی است و مدام در حال تغییر است و در ساختار خود تغییرات کوچکی ایجاد می کند که همین تغییرات باعث می شود بدن انسان نتواند آن را شناسایی کند و با ویروس سال گذشته فرق کند.

 

 

وی عامل انسانی را نیز تأثیر گذار دانست و گفت: اگر کسی در فصل آنفولانزایی نکات بهداشتی را رعایت کند و آگاه باشد که از چه طریق قابل پیشگیری است، نه تنها کمتر مبتلا به بیماری می شود بلکه احتمال اینکه این بیماری را به دیگری انتقال دهد نیز کمتر می شود.

 

 

دکتر گویا تأکید کرد: کافی است فرد مبتلا به عفونت دست های خود را مکرر شستشو دهد و در صورت عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان و بینی گرفته و آن را بعد از استفاده داخل کیسه گذاشته و به سطل بیندازد که همین دو کار باعث می شود حدود 50 درصد از ابتلا و انتقال آن جلوگیری می شود و یک نفر که مبتلا به بیماری است باید فاصله یک متر را با او رعایت کنیم که باعث می شود شانس ابتلا را کمتر کند؛ همچنین از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری شود زیرا خیلی از مردم که مبتلا به بیماری می شوند به داروهای آنتی بیوتیک روی می آورند در صورتی که در این بیماری افراد نیاز به مصرف آنتی بیوتیک ندارند و داروهای کورتون دار (داروهایی هستند که ویژگی های خاص خود را دارند) نیز ممکن است باعث شدت بیماری شود.

 

 

وی گفت: کسی که مبتلا است پزشک توصیه می کند چند روز استراحت کند و ممکن است ظرف 48 ساعت علائم فروکش کند اما ممکن است این بیماری با سرفه و عطسه به افراد انتقال یابد و در مجموع ویروس آنفولانزا یک ویژگی دارد که مهمترین آن غیرقابل پیش بینی بودن است.

 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: در استان کرمان از اول شهریور تاکنون، هزار و 287 نفر بیمار مبتلا به بیماری تنفسی بستری شده اند که از این تعداد 93 مورد ابتلا به آنفولانزا داشته و بستری شده اند که از این آمار 9 مورد منجر به مرگ شده که بیماری زمینه ای داشته اند و 7 مورد آن مربوط به بیمارستان های شهر کرمان است.

 

 

وی گفت: طبق آخرین اطلاعات در کل کشور ظرف هفته گذشته، قریب به 4 هزار نفر در کشور بیمار مبتلا به بیماری تنفسی داشتیم که از این تعداد حدود 263 نفر، مبتلا به آنفولانزا بودند اما بیماران سرپایی بیشتر از این است که بیشترین آمار مبتلایان استان های آذربایجان شرقی، قزوین، مرکزی، آذربایجان غربی و تهران است که 19 مورد مرگ ناشی از بیماری آنفولانزا را در کشور داشتیم و استان کرمان یکی از استان های فعال بیماری بوده است.

 

 

دکتر گویا در خصوص بودجه بهداشتی استان کرمان گفت: با توجه به موقعیت و وسعت استان کرمان، محرومیت و کنترل این استان از نظر بهداشتی و سلامت؛ اساس تصمیم گیری در خصوص بودجه به عواملی از جمله تعداد بیماران و موقعیت و وسعت و جغرافیای استان بستگی دارد و براساس آن تصمیم گیری می شود.

 

 

وی با بیان اینکه بیشتر کسانی که  مبتلا شدند گروه سنی بزرگسال بودند؛ در خصوص انواع ویروس آنفولانزا گفت: ویروس آنفولانزای فصلی 4 گروه مهم دارند که به طور معمول یک یا دو نوع آن ها هر سال فعال می شود اما امسال دو نوع ویروس آنفولانزایی فصلی به صورت فعال وجود داشته که یکی نوع( H۱N۱) است که بیش از ۹۰ درصد موارد را تشکیل می دهد و دیگری نوع (H۳N۲) است که ۱۰ درصد موارد را تشکیل می دهد.

 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با رد کردن ارتباط این بیماری به مسافرت های خارج از کشور از جمله اربعین؛ گفت: این ویروس هر سال در کل منطقه از افغانستان تا حاشیه مدیترانه همه کشورها را درگیر کرده است، الان وضعیت عمان و کویت همانند کشور ما است لذا این بیماری ربطی به مسافرت ها ندارد و در شیوع این ویروس در فصل سرما در نیم کره شمالی، همه را به یک نسبت درگیر می کند.

 

 

وی در ادامه در خصوص واکسن آنفولانزا افزود: واکسن برای افراد بالای 65 سال، بیماران قلبی و ریوی، افراد دارای نارسایی کبد و کلیه، کسانی که دیابت آنها کنترل نشده، افراد خیلی چاق، خانم های باردار، کسانی که سرطان دارند و تحت درمان هستند در خط اول هستند که باید واکسن دریافت کنند لذا دریافت واکسن برای همه الزامی نیست زیرا بیماری آنفولانزا یک بیماری است که خود به خود بهبود می یابد.

 

 

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت در خصوص ممنوعیت استان ها برای آمار و اطلاعات اظهار داشت: اگر ما اعلام می کنیم آمار از یک منبع اعلام شود برای این است آمار درست و دقیق به اصحاب رسانه و مردم بدهیم لذا کل منطقه درگیر است زیرا آنفولانزا یک مورد غیرمعمولی نیست که اتفاق افتاده باشد و حتی ممکن است این شدت بیشتر شود.

 

 

وی در ادامه بیان کرد: یکی از سیاست های وزارت بهداشت پرداختن به حاشیه شهرها است که بخش قابل توجهی از تحول سلامت به خصوص به حاشیه شهرهای بزرگ اختصاص یافته که دانشگاه علوم پزشکی کرمان اطلاع خواهد داد که چند پایگاه بهداشتی، چند نیروی انسانی در این مراکز به صورت اختصاصی برای مناطق حاشیه ای به کار گرفته است.

 

 

دکتر گویا در بخش دیگری از سخنانش در خصوص بیماری ایدز گفت: راه های انتقال ایدز (اعتیاد تزریقی، تماس جنسی و از طریق مادر به کودک) مشخص است و راه اضافه ای بر آن نیست لذا برای ما راه انتقال اهمیت ندارد بلکه سلامت فرد مبتلا و خانواده فرد مبتلا اهمیت دارد که حدود 40 هزار نفر مبتلا به این عفونت هستند که این راز محرمانه بین پزشک و بیمار است و در استان کرمان چند صد نفر مبتلا داریم.

 

وی با بیان اینکه الگوی انتقال در روستای لردگان با راه های انتقال این الگو در کشور یکسان است و تعداد معدودی از افراد آن روستا از طریق همین الگوها و راه های انتقال مبتلا شدند؛ گفت: کسی که مدعی شود سرنگ آلوده استفاده شده  و مردم در روستا مبتلا به بیماری ایدز شدند واقعاً یک توهین بزرگ به هزاران نفر نیروی بهداشتی درمانی در سراسر کشور است.

 

 

کد خبر 862516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha