بررسی کارکردهای مختلف ماهواره، سینما، فیلم

احد آریامنش

خبرگزاری شبستان: ورود به دوره رنسانس و رشد و گسترش نظام نوین صنعتی، با این که در زندگی بشری تحول ایجاد کرده و امید به دستیابی رفاه اجتماعی را در ابناء بشری زنده کرده است، اما استفاده بی قید و شرط از این تکنولوژی همواره آسیب های زیادی را بر استفاده کنندگان وارد کرده است و بشر امروزی در دنیایی از امواج و ارتباطات غوطه ور است.

در دورانی که به عصر ارتباطات  شهره است، اطلاعات به سادگی و به سرعت، در کمترین زمان از طریق ابزار های رسانه ایی(تصویری و شنیداری و نوشتاری ) به مخاطبان منتقل می شود، از این روی است که ارتباطات به عنوان مهمترین ثروت هر جامعه شناخته می شود و در این ارتباطات از ابزارهایی استفاده می شود که هرکدام از ایدئولوژی خاصی برخوردار هستند، به طوری که نمی توان آن را خنثی و یا بی‌طرف انگاشت و انسان را حاکم بی قید و شرط آن دانست.

کاربرد ابزاری و بی حد و مرز از رسانه های تصویری موجب شده است، تا این رسانه های دیداری به مدد امواج الکترونی و ماهواره ای، آخرین بقایای خرد، فرهنگ، شعور و اخلاق را از کره خاکی محو سازد و حاکمیت ماشینیسم را بر سراسر جوامع انسانی تثبیت کند.

 

1) ماهواره

تلویزیون قدرت مندترین ابزار ارتباطی جمعی است، چراکه کمترین خانه ای است که با تلویزیون بیگانه باشد، ماهواره ها مانند آیینه هایی غول آسا در فضا هستند که می توان از آنها جهت انتقال تصاویر تلویزیونی، تماس های تلفنی و اطلاعات اینترنتی از یک نقطه از زمین به نقطه دیگر با سرعت نور استفاده کرد. متاسفانه به دلیل اهداف زشت برخی از کشورها به یک معضل در جامعه به خصوص جامعه ایرانی تبدیل شده است.

شاید نمی‌خواهیم باور کنیم که تمام برنامه‌ها و سریال‌های پخش شده در ماهواره برای فروپاشی کانون گرم خانواده ماست. افزایش خشونت، بی‌بندوباری و فساد از جمله اهداف این شبکه‌های ماهواره‌ای است که متاسفانه خانواده‌ها یا بهتر بگویم بزرگ و رئیس خانواده بدون توجه به این موضوع و هدف شوم، زمینه را برای ‌آن‌ها مهیا کرده است.

این وسیله به اصطلاح ارتباطی تاکنون آسیب‌های فراوانی به اقشار مختلف جامعه به خصوص جوانان که می‌توان آن‌ها را جامعه هدف غرب دانست، وارد کرده است. بلوغ زودرس یکی از مشکلات عمده جوانان ماست که متاسفانه علت اصلی آن را می‌توان استفاده از شبکه‌های غیر‌اخلاقی ماهواره و افزایش برنامه‌های اینترنتی دانست.

 

 نظرات مقام معظم رهبری درباره استفاده از ماهواره

س 1213: آيا خريد و نگهدارى و استفاده از دستگاه گيرنده برنامه‏‌هاى تلويزيونى از ماهواره جايز است؟ و اگر دستگاه گيرنده مجانى به دست انسان برسد چه حکمى دارد؟

دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفا وسيله‏اى براى دريافت برنامه‏هاى تلويزيونى است که هم برنامه‌‏هاى حلال دارد و هم برنامه‏‌هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‏‌هاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‏هاى حرام را کاملا فراهم مى‏ کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏کند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانه‏‌اش مفسده‏اى هم مترتّب نمى‏‌شود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات شود.

تعداد شبکه های ماهواره ای قابل دریافت در ایران : ۱۸۰۰۰ شبکه است.

۳۸۰ کانال موزیکال

۲۵۰ کانال در حوزه کودک و نوجوان

۸۰ کانال در حوزه ترویج مصرف گرایی و فرهنگ سازی پوشش و مد

علاوه بر این شبکه های اختصاصی موسیقی، حدود ۱۲۰۰ شبکه هم در خلال برنامه های خود کلیپ ها و شوهای موزیکال پخش می کنند.

 

مضرات استفاده از ماهواره

الف) ترویج خشونت آشکار و پنهان

ب) سست شدن بنیان خانواده

ج) هجوم گسترده و همه جانبه فرهنگی

د) دخالت های سیاسی و اجتماعی

 

فواید استفاده از ماهواره

1- آگاه شدن از پیشرفت های علمی اقصی نقاط دنیا

2- با خبر شدن از اوضاع جهان

3- آشنایی با فرهنگ و سنن کشورهای مختلف

4- امکان دنبال کردن موضوعات مورد علاقه

5- سرگرم کننده بودن برنامه ها

6- امکان دیدن برنامه ها به زبان اصلی

7- استفاده آسان از ماهواره و در دسترس بودن آن

 

البته فواید استفاده از آن درمقایسه با مضررات آن اگر صحیح و اصولی و بجا استفاده نشود، ویرانگر خواهد بود و حتی می‌تواند سلامت جسمی و روحی افراد را مورد تهدید قرار دهد و بنیان خانواده ها را از بین برده و هویت را از جوانان و نوجوانان گرفته و آنها را سست عنصر تربیت کند.

اما نکته مهم اینجاست که تهیه کنندگان ما نیز می توانند از این فرصت استفاده کنند و با تولید برنامه های پرمحتوا و جذاب با استفاده از این فن آوری فرهنگ ما را در دنیا اشاعه دهند.

 

2) سینما

     سینما یک رسانه دیداری شنیداری مبتنی بر تکنولوژی است که به وسیله آن فعالیت اقتصادی صورت می‌گیرد و همچنین قابلیت استفاده هنری را داراست.

 

کارکرد سینما

هر فیلمی، کارکردهای متفاوتی چون یک وسیله تفریحی، ابزار تحقیق علمی، نوعی سرمایه‌گذاری، مدرکی مستند، یک کانال ارتباطی، یک شکل ‌دهنده اعتقادی، تعیین ‌کننده سلیقه‌ها و یا یک موضوع هنری دارد ولی مهمترین کارکردهای آن ‌را می ‌توان در سه قسمت هنری، ارتباطی و صنعتی دسته ‌بندی کرد.

 

سینمای ایران

با پیروزی انقلاب اسلامی، در ابتدا این تصور مطرح شد که حاکمیت دینی با سینما سر سازگاری ندارد و سینما از حیات فرهنگی این سرزمین حذف خواهد شد. اما با سخنان رهبر انقلاب این ذهنیت بر طرف شد و با تایید فیلم  «گاو» ساخته داریوش مهرجویی از طرف ایشان، بعنوان سینمایی سالم، تلقی تازه ای در مورد آینده سینمای ایران پدید آمد. بعد از سال 1360 مجموعه امور سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و صنفی سینما تحت نظارت دولت قرار گرفت و تاثیر مثبت آن با محدودیت ورود فیلم های خارجی، حذف عوارض سنگین از فیلم های داخلی، نظم بخشیدن به ارتباط میان صاحبان سینما و صاحبان فیلم، پرداخت وام بانکی به تهیه کنندگان و بسیاری موارد دیگر خود را نشان داد.

حال هنرمندان و دست اندرکاران می‌توانند برای پاسخ گویی به نیازهای مخاطبان بویژه جوانان و نوجوانان و کودکان و در نهایت برای خانواده ها فیلم های مدنظر را تولید کرده و شرایط فعالبت برای علاقه‌مندان در این حوزه را تسهیل کنند. تا نیاز به استفاده از شبکه های ماهواره ای به حداقل رسیده و تهدیدات استفاده ازآن هم کاهش یابد.

کد خبر 869875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha