تهیه بانک اطلاعات کتابداران حوزه‌های خواهران

مدیر پشتیبانی و پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران تهیه بانک اطلاعات کتابداران حوزه‌های خواهران را در دستور کار خود قرار داده است.

حجت الاسلام داود رجبی‌نیا از تهیه بانک اطلاعات کتابخانه‌های دیجیتال مدارس خواهران خبر داد و به خبرنگار شبستان گفت: کتابخانه حوزوی در نظر ما نهادی است که پاسخگو به همه سؤال‌ها به صورت‌های مکتوب و یا دیجیتال آن مجموعه آموزشی باشد. 

مدیر پشتیبانی و پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: در راستای تجهیز کتابخانه‌های حوزه‌های علمیه خواهران برنامه‌های حمایتی از کتابداران و کتابخانه‌های حوزه خواهران در حال انجام است.

وی ادامه داد: نظرسنجی در چند مرحله از مدیریت‌های استانی و واحدهای حوزوی برای تهیه کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها از جمله این برنامه‌های حمایتی است.

حجت الاسلام رجبی‌نیا با اشاره به انجام دو مرحله نظرسنجی از مدیریت‌های استانی در خصوص کتاب‌های مورد نیازشان گفت: در مرحله دوم نظرسنجی 800 عنوان کتاب به مدیریت‌های استانی معرفی شد که در صورت نیاز برای آنها تهیه شود.

 

جلوگیری از انباشت کتاب‌های غیر ضروری در کتابخانه های حوزوی 

وی درباره اهداف این نظرسنجی‌ها گفت: معرفی آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی به واحدهای حوزوی و جلوگیری از انباشت کتاب‌های غیر ضروری از جمله اهداف این نظرسنجی‌ها است.

وی با اشاره به انجام نظرسنجی از حوزه‌های خواهران گفت: کتاب‌هایی که در عرصه مطالعات حوزوی وجود دارد به همراه کتاب‌های پژوهشگاه‌های معتبر در قم از جمله کتبی است که برای معرفی و آشنایی به واحدهای حوزوی ارایه می‌شود.

 

تجهیز کتابخانه‌های حوزوی به نرم‌افزارهای اسلامی

حجت الاسلام رجبی‌نیا از تجهیز کتابخانه‌های حوزوی به نرم‌افزارهای اسلامی با همکاری مرکز کامپیوتر نور خبر داد و گفت: در حال حاضر دو آسیب متوجه کتابخانه‌های حوزه‌های خواهران است که شامل مشخص نبودن وضعیت کتابداران و ابهام در تعداد کتابخانه‌های حوزه‌های خواهران است.

 

نخستین حوزه علمیه ویژه شیعیان در سدهٔ چهارم ق. در شهر نجف عراق در کنار حرم علی بن ابی‌طالب (امام اول شیعیان) توسط شیخ طوسی برپا شد. اکنون مهم‌ترین حوزه‌های علمیه شیعه در شهرهای قم، نجف و مشهد قرار دارند.

هم اکنون حوزه‌های علمیه موجود در ایران، تحت مدیریت مرکز مدیریت حوزه علمیه قم اداره می‌شود. این مرکز زیر نظر جمعی به انتخاب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به نام شورای عالی حوزه‌های علمیه اداره می‌شود.

 

پایان پیام/
 

کد خبر 89234

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha