مسائل جسمی،‌ روانی، فکری و اجتماعی انسان بر همدیگر اثر می‌ گذارند

یک کارشناس روانشناسی و مشاوره خانواده با بیان این که مسائل جسمی؛ روانی، فکری و اجتماعی انسان بر همدیگر اثر می‌ گذارند، گفت: زن و مرد و اعضای خانواده باید نسبت به این مسأله توجه جدی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسین حق جو» عصر امروز(شنبه 26 بهمن) در مراسم جشن انقلاب همزمان با سومین همایش فاطمی ویژه اساتید، دانش آموختگان و کارمندان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و خانواده هایشان که در این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: شخصیت انسان از پنج بعد تشکیل شده است که اگر به تناسب رشد کند، انسان به رشد کامل می‌ رسد.

 

این مشاورخانواده در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: نظام تکوین و تشریع الهی برای این پنج بعد برنامه های مختلفی دارد که یکی از ابعاد شخصیت انسان بعد جسمی است و در آیات و روایات در مورد خوردن، نوشیدن و پوشیدن برنامه های مفصلی ارائه شده است که یک رابطه تنگاتنگی با مسائل روانی و فکری و معنوی هم دارد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال یکی از آثار مسائل جسمی دربعد روح و روان است که در بین روانشناسان و روانپزشکان مطرح است که گاهی انسان ها به دلیل اختلال غدد دچار اختلال روحی شده و در ادامه درگیر افسردگی، پرخاشگری و وسواس و دیگر مشکلات می‌ شوند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حق جو با تأکید بر این که مسائل فکری هم در ابعاد دیگر شخصیت هم تأثیر می‌ گذارد، گفت: رابطه تنگاتنگی بین روح و جسم و فکر وجود دارد بنابراین اگر بخواهیم تمام هم و غم خود را روی رشد فکر و اندیشه ومسائل معنوی بگذاریم کافی نیست چراکه خیلی ها از نظر علمی رشد کرده اند ولی به دلیل کمبود معنویت به انحراف کشیده شده اند.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: محور دیگر مربوط به بعد روانی است یعنی همانطور که انسان به غذای جسم نیاز دارد به غذای روح از جمله تکریم، تقدیر، تعریف و امثال آن نیاز دارد از این رو اگر مرد و زن در خانه نسبت به هم احترام و محبت و تکریم و تجلیل نداشته باشند این خلل روانی در ابعاد دیگر زندگی آنها نیز تأثیر می‌ گذارد.

 

این پژوهشگر روانشناسی و مشاوره خانواده عنوان کرد: بعد دیگر شخصیت انسان بعد اجتماعی است و از این تعاملات انسان با دیگران دارای آثاری است و کسانی که به این مسأله توجهی ندارد در دیگر مسائل هم دچار مشکل می‌ شود؛ از این رو یکی از فلسفه های این جلسه همین است که همسران نسبت به هم و فرزندان نسبت به پدر و مادر و بالعکس توجه ویژه ای داشته باشند.

 

وی با بیان این که اگر انسان بخواهد به جامعیت برسد و در پرتو آن به لقاء الهی برسد باید به همه این ابعاد به صورت کامل توجه داشته باشد، گفت: این ابعاد همچون ریشه و تنه و شاخ و برگ درختان است که اگر هرکدام بد عمل کند، میوه خوبی از این درخت نباید توقع داشته باشیم.

کد خبر 894408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha