صف‌های طولانی در آستارا / کروناویروس نفس تریلی ها را تنگ کرد

صف طولانی تریلی‌ها در شهر مرزی بندر آستارا مشکلاتی را برای تردد در این منطقه ایجاد کرده و صادرکنندگان و رانندگان در این زمینه گلایه‌مند هستند.

خبرگزاری شبستان- بندر آستارا، پیمان ناصری زارع؛ گمرک آستارا سومین گمرک فعال کشور در زمینه صادرات و واردات است و رتبه اول تجارت چمدانی در میان مرزهای زمینی و رتبه نخست صادرات در میان مرزهای شمال کشور را دارد.

 

این گمرک زمینی که از امن‌ترین و پرترددترین مرزهای زمینی کشور است، دومین منبع درآمد استان گیلان به شمار می‌رود.

 

امروزه گمرک زمینی آستارا به عنوان یک اداره کل در امور واردات و صادرات قطعی، ورود و خروج موقت، تعاونی مرزنشینان، ترانزیت داخلی و خارجی، کارتینگ بین‌المللی، مبدا و مقصد کارنه تیر، کاپوتاژ، امور مسافری، مرجوعی و امانت‌های پستی و قضایی و… به فعالیت فعال می‌پردازد.

 

محصولات کشاورزی، مواد غذایی، سیمان و گچ، شوینده‌ها، محصولات شیمیایی، پارچه و صنایع دستی، فرش و موکت، البسه، کیف و کفش، مصالح ساختمانی، مصنوعات پلاستیکی، کالاهای صنعتی، محصولات معدنی و مصنوعات فلزی عمده کالاهای صادره شده از گذرگاه مرزی آستارا به مقصد کشورهای قفقاز همچون جمهوری آذربایجان و گرجستان به همراه روسیه است.

در پشت درب تجاری این گمرک زمینی هم اکنون تعداد زیادی از رانندگان تریلی در صفی بسیار طولانی منتظر خروج از گمرک به مقصدهای مربوطه شان هستند.

 

به خاطر مقابله با شیوع کرونا ویروس کامیون‌های ورودی و خروجی در مرز زمینی آستارا ضدعفونی می‌شوند. اعمال این محدودیت باعث تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها و خودروهای سنگین در شهرستان آستارا شده و پایش و تب‌سنجی رانندگان کامیون ها به طور مرتب در گمرک زمینی آستارای ایران و جمهوری آذربایجان انجام می شود.

 

فیلم‌ها و تصاویر زیادی از صف طولانی تریلی‌ها که از پایانه بار شهرستان آستارا تا درب تجاری گمرک تشکیل شده در فضای مجازی دست به دست می‌شود و شهروندان آستارایی، صادرکنندگان و رانندگان تریلی ها از موضوع گلایه مند بوده و از مسئولان ذیربط می خواهند به این مسئله رسیدگی شود.

 

خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرستان آستارا به میان تعدادی از صادرکنندگان و رانندگان رفته تا درد و دل آنان را به گوش مسئولان برساند.

 

* معطلی چند روزه رانندگان هزینه صادر کنندگان را افزایش می دهد

یکی از صادرکنندگان میوه و تره بار که خود را اهل یکی از استان های همجوار معرفی کرد و نخواست نامش فاش شود به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: رسیدگی نکردن به مسئله معطلی چند روزه رانندگان تریلی‌ها در پشت درب تجاری گمرک باعث می‌شود که هزینه صادرکنندگان افزایش پیدا کرده و مشکلات صاحبان کالا بیشتر شود.

 

وی گفت: از مسئولان گمرک جمهوری اسلامی ایران خواهشمندیم مشکل مربوطه که گویا به خاطر بیماری کرونا است را با دولت جمهوری آذربایجان مکاتبه کنند تا رانندگان بیشتر از این پشت مرز معطل نبوده و هزینه‌هایی نیز به صاحبان بار تحمیل نشود.

* دولت آذربایجان برای تب سنجی رانندگان امکانات بیشتری در نظر بگیرد

«محمد روحی» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: درست است که این صف‌های طولانی به خاطر سلامتی مردم ایجاد شده اما این درست نیست که رانندگان این همه در پشت مرز معطل شوند.

 

این صادر کننده محصولات کشاورزی اظهارکرد: از دولت جمهوری آذربایجان و دست‌اندرکاران گمرک آن کشور انتظار داریم برای تب‌سنجی رانندگان و سم‌پاشی خودروها امکانات بیشتری درنظر بگیرند.

 

* دولت آذربایجان با نیروی انسانی بیشتری مسئله را مدیریت کند

«ایلگار محمداف» نیز در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: چند روز است که پشت گمرک زمینی آستارا معطل هستم و این امر هزینه‌های زیادی برایم به دنبال داشته است.

 

این راننده تریلی اهل جمهوری آذربایجان افزود: بار خودروم تره‌بار است و قرار بود سه روز پیش در مقصد بار که کشور روسیه است باشم که متاسفانه بیماری کرونا ویروس این معطلی چند روزه را برای ما به ارمغان آورد.

 

محمداف گفت: از دولتمردان کشورم عاجزانه خواهشمندم امکانات بیشتری به سم‌پاشی تریلی‌ها و تب‌سنجی رانندگان اختصاص دهد و با نیروی انسانی بیشتری این مسئله را مدیریت کند.

 

* مشکل معطلی پشت درب تجاری گمرک هرچه سریعتر برطرف شود

«ساشا ایرماتف» نیز از معطلی چند روزه خود در پشت گمرک زمینی آستارا انتقاد کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: علت معطلی هرچیزی است باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

 

این راننده تریلی اهل کشور روسیه با بیان اینکه باید الان بار تریلی‌ام را تخلیه کرده و پیش خانواده‌ام بودم، افزود: چند روزی است که خانواده‌ام منتظرم هستند اما این وضعیت باعث شده من به آنها بدقول باشم و معلوم نیست چه زمانی بار را تخلیه و به آغوش گرم خانواده ام برگردم.

 

ایرماتف گفت: از دولت های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خواهشمندم این مسئله را هرچه سریعتر برطرف تا رانندگان بیش از این معطل نشوند.

 

«رسول امیدی» نیز چند روز پیش در جلسه ای که به منظور بررسی وضعیت شیوع کرونا در محل سالن اجتماعات فرمانداری بندر آستارا برگزار شد، گفت: پایش بهداشتی و اقدامات پیشگیرانه در قبال ویروس کرونا در مرز آستارا بین ایران و جمهوری آذربایجان، ظرفیت پایین و محدود پذیرش و ترخیص کامیون در گمرک کشور مقابل و افزایش تقاضای تجار کشورمان برای صادرات محصولات کشاورزی، باعث کندی حرکت کامیون های حامل بار و تشکیل صف های طولانی در مسیرهای منتهی به گمرک شده است.

 

مدیرکل گمرک بندر آستارا در این جلسه به صاحبان کالاها و شرکت های حمل توصیه کرد، تا زمان عادی شدن شرایط و تسهیل عبور و مرور کامیون ها و تداوم محدودیت ها، برای پیشگیری از ضرر ناشی از توقف و خواب کامیون ها و فساد اقلام فاسد شدنی از انتقال کالا به مرز آستارا خودداری و از گمرک بیله سوار که اکنون تردد کمتری دارد، استفاده کنند.

 

گفتنی است، به خاطر مقابله از شیوع کرونا ویروس کامیون‌های ورودی و خروجی در مرز زمینی آستارا ضدعفونی می شوند.اعمال این محدودیت باعث تشکیل صف‌های طولانی کامیون‌ها و خودروهای سنگین در شهرستان آستارا شده است و پایش و تب‌سنجی رانندگان کامیون ها به طور مرتب در گمرک زمینی آستارای ایران و جمهوری آذربایجان انجام می شود.

کد خبر 902767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha