وظیفه انسان هنگام بلا و مصیبت در کلام امیرمؤمنان

حجت الاسلام مقیمی حاجی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: هر بلا و مصیبتی هدفی و هر هدفی نهایتی دارد، اما وظیفه انسان در این حالت صبر پیشه کردن است.

حجت الاسلام «ابوالقاسم مقیمی حاجی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، ضمن تبریک روز میلاد با سعادت مولای متقیان و روز پدر تصریح کرد: حضرت علی(ع) به مقامی رسید که به همه اسرار عالم احاطه داشت و حقیقتا جا دارد که این دو مصرع را قرائت کنیم که «راستی آیا علی از جنس ماست؟ در شگفتم عمق این دریا کجاست؟».

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به شرایط ویژه پیش آمده در کشور به بیان روایتی از ایشان پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت علی(ع) در روایتی معروف می‌ فرمایند: «اعجز الناس من عجز عن الدعا» عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن ناتوان باشد، بنابراین جا دارد در این ایام برای برگشت سلامتی به جامعه دعا کنیم.

 

وی با اشاره به توصیه امیرالمؤمنین(ع) به صبر در بلاها و مصیبت ها اضافه کرد: ایشان می‌ فرمایند: هر محنت و بلایی اهدافی دارد و هر هدفی نیز نهایت و پایانی دارد، پس صبر پیشه کنید؛ از این رو باید اطمینان داشته باشیم که این شرایط می‌ گذرد و با صبر و استقامت و تکیه بر خدا، به روزهای خوب برسیم.

 

حجت الاسلام مقیمی حاجی بیان داشت: ایشان همچنین در روایتی بهترین انسان ها را کسی می‌ داند که نفعش به دیگری برسد، بنابراین حقیقتا جا دارد از پرسنل بیمارستان ها و کادردرمانی و همچنین گروه های جهادی طلبگی و دانشجویی که این روزها در حال خدمت رسانی به بیماران هستند، تقدیر و تشکر کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تعطیلی اعتکاف به دلیل رعایت مسائل بهداشتی خاطرنشان ساخت: این مسأله هم طبیعی است چون خود امیرالمؤمنین(ع) فرمودند هرکس بیمار شود و پیش طبیب نرود و به فکر معالجه نباشد به خودش خیانت کرده است.

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: هدف از اعتکاف این است که جمعی از مردم جامعه چند روزی را دور از مردم در خانه خدا مشغول عبادت شده و فکر و ذهن خود را به خدا اختصاص دهد و از روزمرگری ها فاصله بگیرد، اما بنده عقیده دارم که امروز این شرایط در خانه های مردم فراهم است.

 

رئیس پژوهشکده دانشنامه نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان خاطرنشان ساخت: جا دارد که در این روزهای مبارک، برای شرایط ویژه کشور و رها شدن از این بیماری و ویروس دعا کنیم.

کد خبر 902798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha